19 January 2006

Pemandu Teksi

Kelmarin, ketika membaca kisah pemandu teksi biadab di blog kakak kesayangan saya, Kak Za di http://duniahatiku.blogspot.com, serta-merta saya teringat beberapa peristiwa, juga tentang pemandu teksi, yang pernah saya alami. Hidup saya yang sering berkelana kerana menghadiri kursus di sana sini, menemukan saya dengan pelbagai ragam pemandu teksi. Pernah saya dihamun di Melaka hanya semata² kerana tidak menjawab soalan ‘nak ke mana’ yang ditanya oleh seorang pemandu teksi.

Namun bukanlah kisah pemandu teksi biadab yang ingin saya utarakan di sini. Sebaliknya kisah segelintir pemandu teksi yang suka mengambil kesempatan dari kesusahan orang lain. Kisah pemandu² teksi yang enggan menggunakan sistem meter di bandar² besar seperti KL dan JB. Rasanya ramai juga yang pernah terkena. Mereka (pemandu teksi) biasanya akan menyebut dulu bayaran yang akan mereka kenakan sebelum mula mengambil penumpang.

Namun satu kejadian yang paling terkesan dalam hati saya ialah ketika saya menghadiri kursus di Sunway Lagoon sekitar pertengahan tahun lepas. Memandangkan isteri saya tidak dapat turut sama kerana hari persekolahan, maka saya mengambil keputusan untuk pergi dengan menaiki bas ekspres sahaja. Saya tiba di Puduraya sekitar jam 12.30 tengahari. Oleh kerana saya belum pernah ke Sunway Lagoon sebelum ini, maka saya rasakan yang terbaik ialah dengan menaiki teksi.

Saya menghampiri seorang pemandu Melayu yang sedang asyik menelek telefonnya. “Sunway Lagoon bang.” Dia mengangguk. Kemudian dia berpaling kepada saya dan berkata “RM30. Boleh?” Oleh kerana saya sudah terlewat, saya bersetuju tanpa banyak bicara. Sepanjang perjalanan kami hanya mendiamkan diri. Dia lebih banyak menaip sms daripada menumpukan perhatian ke jalanraya. Terbit juga kerisauan kalau² saya sampai ke hospital dahulu sebelum tiba di Sunway Lagoon.

Tetapi Alhamdulillah segalanya selamat. Setelah menghulurkan tiga keping not RM10, saya pun berlalu. Terdetik juga di hati saya mengapa pemandu tersebut enggan menggunakan meter sedangkan meternya rasanya dalam keadaan baik. Tetapi apabila saya kenangkan keadaan jalan yang sesak dan perjalanan yang agak memakan masa, maka saya rasakan RM30 itu adalah memadai. Jadi saya malas hendak ambil kisah.

Kemudian pada hari pulang, saya memandangkan kebanyakan teman² menghala ke pantai timur, sekali lagi terpaksa menggunakan khidmat pemandu teksi. Saya segera mengangkat tangan apabila terlihat sebuah teksi bandaraya dari jauh. Teksi tersebut berhenti dan terlihat pemandunya, seorang India yang bercalit putih (kalau tidak salah) di dahinya. Saya mula merasakan tidak sedap hati kerana yakin kali ini akan lebih teruk ‘disembelih’.

Maka sebagai langkah keselamatan, saya bertanya terlebih dahulu berapa agaknya bayaran yang akan dikenakan. “Kita pakai meter la adek…” Jawabnya dengan penuh sopan. Saya tersenyum riang. Dalam hati mula mengejek diri sendiri kerana bersifat prejudis dan sedikit perkauman. Perjalanan ke Puduraya saya rasakan begitu sekejap walaupun sepanjang jalan dipenuhi dengan kereta. Mungkin kerana keramahan ‘ane’ tersebut menyebabkan saya tidak sedar masa yang berlalu.

‘Ane’ tadi meminta izin untuk menurunkan saya jauh sedikit dari Puduraya kerana kesesakan jalan. Saya memandang deretan bas yang beratur lalu mengangguk tanda setuju. “Berapa?” Tanya saya. “Enam belas ringgit adek…” Saya agak terkejut mendengarnya. Bermakna pemandu Melayu yang saya tumpang ketika pergi tempohari telah menaikkan sekali ganda dari harga yang sepatutnya. Saya hulurkan RM20 dan meminta dia menyimpan bakinya.

“Banyak sangat ni adek…” ‘Ane’ itu cuba menolak pada awalnya. Lalu saya katakan kepadanya ini sebagai hadiah kerana berlaku jujur. Entah berapa kali dia ucapkan terima kasih, tidak pula saya kira. Yang saya ingat, bagaimana seorang kafir boleh lebih jujur berbanding dengan orang Islam sendiri yang sepatutnya hidupnya dipandukan dengan iman. Saya menggeleng²kan kepala. Hairan mengapa dalam soal mencari rezeki pun kita masih terlupa untuk mengira halal dan haram.

Perbezaan sebanyak RM14 mungkin tidak begitu besar. Tetapi bayangkan jika yang penumpang adalah seorang yang hidupnya susah? Jangankan RM14, RM4 pun sudah begitu berat buat mereka. Tetapi pemandu² teksi ini tidak peduli semua itu. Kerana yang penting bagi mereka, dapat untung banyak, tak perlu cari ramai penumpang. Yang hairannya, bagaimana pula orang kafir boleh berdikap jujur?

Persoalannya, mengapa pemandu² teksi ini tidak mahu menggunakan meter? Adakah ianya tidak menguntungkan mereka? Pernah saya tanyakan teman saya yang bekerja sebagai pemandu teksi tentang soalan ini. Katanya, jika diikutkan memang untung. Hanya mereka perlu bekerja lebih sedikit. Apa yang lebih malang, menurut teman saya ini, mana² pemandu yang menggunakan meter, akan dipulaukan oleh pemandu yang lain. Sendiri sudah jahat, orang lain pula diseret sama.

Ketika saya ke pejabat MTUC di Subang Jaya, lain pula ceritanya. Turun dari komuter, beberapa teksi sudah sedia menunggu. Tetapi apabila saya sebut sahaja pejabat MTUC, semua menolak. Kata mereka, jalan sesak ketika hendak keluar. Rezeki pun dipilih². Kecuali seorang yang sedia membawa saya ke sana asalkan ada 3 orang lagi penumpang lain. Tunggu punya tunggu, akhirnya tiba lagi 3 orang. Namun jalan yang dibawanya berbelit². Dan sekali lagi, bayaran tidak mengikut meter.

Namun saya hanya rasa tertipu ketika pulang. Saya kira pejabat MTUC begitu jauh dari Subang Parade. Namun ketika pulang, tidak sampai 15 saya sudah tiba di hadapan bangunan itu. Saya bagaikan tidak percaya apabila diberitahu oleh pemandu teksi tersebut kami sudah sampai. Lalu saya tanyakan mengapa perjalanan pergi tadi rasanya terlalu jauh. Mudah saja jawapannya. “Biasalah dik… Cari makan…”

Dalam kepala saya penuh dengan tanda tanya. Apakah tidak timbul rasa syak dalam diri mereka bahawa rezeki yang mereka perolehi hasil dari menipu merupakan rezeki yang tidak diredhai? Itukah rezeki yang akan dijadikan nafkah buat anak² dan isteri? Na’uzubillah… Harap² saya tidak terikut² perangai sebegini. Jika ditanya tentang punca mengapa mereka jadi begitu, dengan mudah kita boleh katakan mereka ini tamak. Tetapi, tentu saja ada contributing factor yang lain.

Seperti biasa, tulisan saya tidak sah jika tidak ada ‘sesi menyalahkan diri’. Tetapi itu adalah hakikatnya. Cuba lihat sikap saya. Apa yang saya lakukan? Hanya mendiamkan diri dan redha walaupun menyedari diri ditipu. Memanglah rasanya macam ‘baik sangat’ tetapi, jika difikirkan dengan labih mendalam, tentu anda bersetuju jika saya katakan kejadian ini mungkin akan berlarutan akibat sifat saya tadi. Sepatutnya, saya perlu laporkan perkara ini kepada pihak berkuasa.

JPJ dan LPKP memerlukan kerjasama dari kita untuk membanteras kegiatan seperti ini. Jangan kita harapkan perkara ini boleh terhapus begitu sahaja. Membanteras sebarang bentuk jenayah bukan tanggungjawab pihak berkuasa semata². Akan tetapi setiap ahli masyarakat perlu memainkan peranan. Setiap masa, apabila kita melihat sebarang kejadian seperti ini, adalah menjadi kewajipan kita untuk membuat laporan. Sama ada mereka bertindak atau tidak, itu antara mereka dengan Allah.

Memang bukan semua pemandu teksi bersikap demikian. Kepada mereka yang jujur, syabas saya ucapkan. Semoga Allah membalas kebaikan mereka dengan melipatgandakan keuntungan yang mereka perolehi. Buat mereka yang terus² memeras orang lain yang dalam keterdesakan ini, ketahuilah bahawa sesungguhnya neraka Allah itu sangat panas…

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.