19 January 2006

Duit! Duit!

Rasanya duit adalah elemen terpenting bagi kebanyakan orang. Manakan tidak. Kalau tidak kerana duit, mana mungkin kita sanggup berjauhan dengan keluarga, kerja bersusah-payah dan ada yang sampai tidak tidur malam. Saya berani katakan hampir semua manusia berpendirian yang sama. Hanya yang membezakan ialah ke mana duit yang diperolehi itu dibelanjakan nanti. Ke jalan kebaikan atau ke jalan maksiat.

Dan jika bercakap tentang duit, kita tidak dapat lari dari membicarakan soal rezeki. Rezeki pula sering dikaitkan dengan taqdir. Maka tidak hairanlah jika wujud segelintir manusia yang tanpa segan silu menyalahkan taqdir atas kesusahan yang menimpanya. Akan tetapi pernahkah kita bertanya kepada diri kita, layakkah kita dengan apa yang kita perolehi hari ini? Walaupun mungkin rezeki kita sekadar cukup makan, layakkah untuk kita memperolehi lebih lagi?

Mengapa saya menulis tentang ini? Kerana inilah yang sedang saya fikirkan. Di saat ini, saya sebenarnya sedang dalam kesempitan. Rasanya sudah lama saya tidak merasa sesempit ini. Sudah lama saya menikmati hidup yang tenang tanpa masalah. Tetapi bulan ini saya benar² bercelaru memikirkan masalah ini. Entah mengapa, bulan ini bill telefon saya meningkat berkali ganda. Bulan ini juga saya dapat bill streamyx yang pertama.

Dan entah berbagai masalah lain lagi. Terkadang terasa ingin saja mengeluh. Namun kemudian teringat pula bahawa mengeluh bukan sifat orang yang beriman. Mudah saja untuk saya beralasan baru membeli rumah tetapi rasanya ia lebih dari itu. Ini mungkin ujian atau lebih tepat lagi, satu peringatan. Atau mungkin satu balasan. Lalu saya ambil kesempatan ini untuk memuhasabah kesilapan² diri ataupun kealpaan² yang telah saya lakukan.

“What you give, you get back”. Apa yang anda beri, anda terima semula. Memang benarlah kata² ini. Jadi, jika hendak menerima lebih, kita perlulah memberi lebih lagi. Saya mula teringat, sepanjang bulan² terakhir ini, tangan saya begitu ‘pendek’ sekali. Bukanlah maksud saya pendek dari segi fizikal, tetapi pendek dari segi beramal. Dalam bulan² terakhir ini, rasanya terlalu sedikit sedekah yang telah saya hulurkan.

Dahulu, walaupun dibebani dengan hutang bertimbun, saya tidak pernah lupa untuk mengasingkan sebahagian dari pendapatan saya untuk didermakan ke masjid. Meskipun begitu, saya masih mampu menyusun belanja. Ada² sahaja punci rezeki yang datang secara tiba² bagi menampung hidup saya hingga ke hujung bulan. Jika diikutkan memanglah pelik. Tetapi, jika difikirkan semula, tidak ada apa yang perlu dihairankan sebenarnya.

Ini semua kuasa Allah semata². Sesungguhnya segala rezeki itu adalah pada tanganNya. Dan Dia berhak memberikannya kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. Akan tetapi… Entahlah. Mengapa setelah Allah melepaskan saya dari bebanan² hutang tersebut, saya semacam lupa diri. Begitu asyik berbelanja sehinggakan bahagian yang biasakan saya asingkan untuk didermakan ke masjid pun habis tak berbaki.

Tiba² saya teringat kepada satu kisah. Kisah ini terjadi ketika bulan Ramadhan yang baru lepas. Ketika itu sepuluh malam yang terakhir. Saya keluar bersama teman² seperti yang kami janjikan kerana hendak mengumpulkan dana buat keluarga Allahyarham Dahlan Bin Nasir yang meninggal pada awal Ramadhan lalu (rujuk artikel ‘Perginya Seorang Sahabat’). Saya merancang untuk melakukan qiamul lail pada malam tersebut sebenarnya.

Jadi kononnya saya ingin pulang awal. Tetapi sebelum sempat saya bergerak, telefon bimbit teman saya berbunyi. “Kereta Wak Li (bukan nama sebenar) 'sangkut' di Causeway. Nak ikut aku tolong dia tak?” Saya mengangguk. Takkanlah saya hendak membiarkan sahaja kawan saya kesusahan begitu. Bukan? Lagipula, sudah lama saya tidak bertemu Wak Li. Semenjak dia tergesa² berpindah dari rumahnya dahulu.

Kami segera bergerak ke Tambak Johor. Lama juga kami menunggu barulah ternampak kelibat Range Rovernya. Stereng loose. Disebabkan waktu itu sudahpun jam 2 pagi, maka kami mengambil keputusan untuk meninggalkan keretanya di situ. Kemudian saya menghantar Wak Li pulang ke rumahnya. Sepanjang perjalanan, banyak juga yang kami bualkan. Maklumlah, sudah lama tak berjumpa. Saya juga ada bertanya mengapa dia berpindah secara tergesa² dulu.

Wak Li menarik nafas panjang sebelum memulakan cerita. Menurutnya, rumah yang didiami semenjak sekian lama itu kini telah menjadi semakin ‘panas’. Saya mengerutkan kening tanda tidak memahami maksudnya. Seakan mengerti bahawa saya sedang terkeliru, Wak Li menyambung ceritanya semula. Menurutnya, beberapa bulan sebelum dia berpindah, dia hidup betul² dalam keadaan yang tertekan. Sering sahaja keputusan belanja.

Entah ke mana perginya segala wang yang dia ada. Keputusan yang dialaminya begitu kronik hinggakan hendak membeli telur pun tidak cukup duit. Sedangkan isterinya bekerja di Singapura. Dia pula memiliki beberapa buah rumah sewa. Tetapi keadaan mereka bagaikan orang yang tiada pendapatan tetap. Sehinggalah ada yang menasihatinya supaya berpindah. Kononnya rumahnya telah ‘diduduki makhluk asing’.

Pada mulanya dia tidak percaya. Namun setelah tidak tahan sering bertengkar dengan isteri, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk berpindah. Dan Alhamdulillah, setelah berpindah, keadaan segalanya kembali seperti normal. Paling menggembirakan, apabila dia berkata “Sekarang Wak Li dah sedar. Walaupun tidak sempurna, sekurang²nya sekarang dah cukup 5 kali sehari. Semua yang jahat² Wak Li dah tinggalkan…”

“Dan sekarang ini, Wak Li tak lupa untuk berderma setiap kali ke masjid. Wak Li dah nampak. Lebih banyak kita belanjakan untuk jalanNya, lebih banyak yang Dia berikan semula kepada kita”. Saya menganggukkan kepala mendengar kata²nya. Memang terlalu benar ayat itu. Saya sendiri pernah mengalaminya. Itukan adalah janji Allah? Janji yang telah Allah sebutkan di dalam kitab suci al-Quran.

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui.
(Quran surah al-Baqarah 2:261)

Sudah terang lagi nyata. Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janjiNya. Namun, walaupun sudah tahu begitu, entah mengapa tangan ini terlalu berat untuk menghulurkan. Saya merasakan diri saya sebagai seorang yang tidak mengenang jasa atau berterima kasih. Sedangkan setiap harta yang kita miliki, ada bahagian orang lain di dalamnya. Maka tidak hairanlah Allah memberikan saya peringatan sebegini…

Kepada saudara² yang lain sekaliannya, walaupun pendapatan kita cukup makan, walaupun kita sering kesempitan pada setiap hujung bulan, ‘panjangkanlah’ tangan untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang lebih memerlukan. Janganlah dijadikan alasan kesempitan kita itu untuk tidak menafkahkan sebahagian apa yang kita ada pada jalan Allah. InsyaAllah, Allah akan membantu. Janganlah dituruti langkah seperti apa yang pernah terjadi pada diri saya.

Dan yang paling penting, biarlah apa yang kita perolehi itu sedikit. Asalkan ia pada jalan yang haq. Kerana Allah telah menjanjikan kebahagiaan buat orang² yang bersabar. Saiyidina Abu Bakar as-Shidq, Saiyina Umar al-Khattab dan ramai sahabat² Baginda Nabi saw merupakan orang² yang kaya sebelum beriman. Tetapi sesudah beriman, mereka hidup di dalam kemiskinan demi membantu perjuangan agama Allah. Tetapi hakikatnya, merekalah orang² yang kaya.

“Ya Allah! Kami berlindung kepadaMu daripada sifat bakhil dan bongkak. Janganlah Kau jadikan kami terdiri dari kalangan orang² yang lupa mensyukuri nikmatMu. Ya Allah! Kami terlalu kerdil dalam mengharungi dugaanMu. Makan jadikanlah kami orang² yang sabar”

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.