02 January 2006

Adab-Adab Tabligh

Apabila disebut sahaja nama Jemaah Tabligh, kebanyakan dari kita akan berubah sifat serta merta. Ada yang marah2, ada yang mencebik bibir dan tidak kurang juga yang mentertawakan. Ada pula di antara kenalan saya yang menggelarkan barisan jemaah ini sebagai ‘tak balik’ disebabkan perbuatan ahli jemaah atau karkun yang sering keluar beriktiqaf di masjid2 yang dipanggil keluar bertabligh.

Jika ditanya mereka mengapa bersikap sebegitu, berbagai2 jawapan atau fakta2 yang dikeluarkan. Antara yang paling popular adalah karkun2 ini sering dikaitkan dengan kejadian mengabaikan anak isteri dan rumahtangga. Jika dinilai sekali lalu, ada juga benarnya. Memang tidak dinafikan terdapat segelintir karkun yang dipanggil ‘jaws’ yang terlalu ghairah untuk keluar bertabligh hingga mengabaikan keperluan keluarga sendiri.

Persoalannya, apakah benar Jemaah Tabligh ini menyuruh orang mengabaikan keluarganya? Benarkah gerakan yang ditubuhkan oleh yang mulia Sheikhul Hadith Maulana Zakariya rah menyuruh ahlinya mentarbiyah orang ramai sedangkan mereka sendiri ketandusan ilmu agama? Apakah adil untuk menilai sesuatu pergerakan hanya dengan melihat sebahagian kecil ahlinya? Dan lebih perit lagi, benarkah sebagaimana dakwaan sesetengah pihak yang kurang berpengetahuan bahawa pergerakan ini sesat?

Setelah menilai fakta2 yang dibentangkan oleh kebanyakan yang saya temui, kesimpulan yang saya perolehi adalah, keluarnya tuduhan2 sebegini disebabkan oleh keadaan orang ramai yang tidak mengenali apa itu Jemaah Tabligh. Sebagaimana pandangan orang2 tua bahawa jika ke hospital pasti akan dibedah dan dipotong sana dan sini, begitulah juga takutnya masyarakat awam terhadap pergerakan ini.

Maka di kesempatan ini, ingin saya memetik sedikit dari Kitab Fadilat Amal dalam bahagian ‘Kemunduran Umat Dan Penyelesaiannya’ di bawah topik ‘Adab-Adab Tabligh’ karangan Maulana Zakariya rah yang diterjemahkan oleh Lujnah Terjemahan Madrasah Miftahul-Uloom, Masjid Jamek Bandar Baru Sri Petaling, Kuala Lumpur dan diterbitkan oleh Era Ilmu Sdn. Bhd. untuk tatapan dan penilaian saudara2 yang mulia sekalian. Kitab Fadhilat Amal ini boleh didapati di kebanyakan kedai buku atau markaz2 karkun di seluruh Malaysia.

Suka untuk saya mengingatkan bahawa saya bukan (atau lebih tepat belum lagi menjadi) ahli kepada pergerakan ini. Apa yang saya lakukan ini adalah atas nama cintakan Allah, Rasulullah dan agama yang dibawa oleh Baginda saw serta mereka yang berusaha untuk menjalankan amanah Allah. Bukan maksud meminta anda menyertai pergerakan ini tetapi sekurang2nya cukup sekadar untuk tidak menghalang kerja2 mereka…

*********

ADAB-ADAB TABLIGH

Kerja ini adalah satu ibadat dan kurniaan yang besar dari Allah swt. Kerja ini menyerupai kerja para nabi as. Setakat mana kepentingan sesuatu kerja itu, maka setakat itulah ia memerlukan adab-adab (peraturan, tertib dan kesopanan). Maksud kerja ini bukanlah untuk mengislahkan orang lain tetapi lebih penting untuk mengislahkan diri sendiri, untuk menunjukkan pengabdian kepada Allah swt dan mentaati perintahNya di samping mendapatkan keredhaanNya. Oleh itu, hendaklah mengambil berat dan memberi perhatian terhadap beberapa perkara berikut,

1. Menanggung sendiri sedaya mungkin segala perbelanjaan, sama ada untuk makan minum, tambang dan lain-lain. Sekiranya berkemampuan maka kita boleh membantu rakan-rakan yang kurang mampu.
2. Hendaklah berasa diri kita bertuah apabila dapat memberi khidmat bantuan serta semangat kepada rakan-rakan dan semua orang yang menjalankan kerja yang mulia ini. Janganlah lupa untuk bersopan menghormati mereka.
3. Berhubunglah dengan semua orang Islam dengan penuh tawaduk dan rendah diri. Bercakap dengan mereka dengan lemah lembut dan dengan cara memujuk. Janganlah memandang mana-mana orang Islam dengan pandangan benci dan menghina. Khususnya, janganlah cuai dalam menghormati dan memuliakan para ulama. Sebagaimana kita wajib memuliakan, membesarkan, beradab serta menghormati al-Quran dan hadith, maka demikian jugalah penting bagi kita memuliakan, membesarkan, beradab dan nenghormati para ulama yang mulia yang telah dikurniakan oleh Allah swt dengan nikmat ilmu agama yang agung itu. Menghina para ulama yang haq bererti menghina agama yang akan membawa kapada kemurkaan dan kemarahan Allah swt.
4. Waktu-waktu lapang hendaklah digunakan untuk membaca buku-buku agama serta untuk duduk di samping orang yang taat lagi soleh supaya dapat mempelajari selok belok agama. Dengan ini dapat mengelakkan diri daripada berbohong, mengumpat, bergaduh atau melakukan kemungkaran berfoya-foya. Hendaklah menjauhkan diri daripada perbualan dan perbuatan yang sia-sia, khasnya semasa keluar bertabligh. Sebaliknya, masa-masa itu hendaklah digunakan untuk berzikir, berfikir, berselawat, beristighfar, belajar dan mengajar.
5. Carilah pendapatan yang halal dengan cara-cara yang diharuskan dan kemudiannya belanjakannya dengan jimat cermat dan tunaikanlah hak-hak ahli keluarga dan sanak saudara mengikut hukum syarak.
6. Jangan sentuh perkara-perkara yang boleh menyebabkan pertengkaran dan masalah-masalah furu’ (cabangan) sebaliknya dakwahlah manusia kepada asas tauhid dan sampaikanlah kepada mereka rukun-rukun Islam.
7. Hiasilah segala perbuatan dan perkataan dengan niat yang ikhlas kerana dengan adanya ikhlas, amal yang sedikit pun akan mendatangkan keberkatan dan kebaikan serta hasil yang baik.

*********
Harapan saya hanya satu. Semoga penerangan ini dapat mengubah pendirian kita semua terhadap gerakan ini. Dan sekiranya di lain waktu, anda bertemu dengan karkun ‘jaws’ yang mengabaikan keluarga mereka kerja2 tabligh, maka bentangkan adab2 ini dan ingatkan mereka tentang pesanan Maulana Zakaria. Tabligh itu sebenarnya menyampaikan. Tabligh itu sebenarnya mengislahkan diri. Semoga kita semua dikurniakan hidayah olehNya…

6 comments:

Anonymous said...

Faire poser du carrelage / sdbQuelqu'un connait il devispresto?Que peut on mettre sur une moquette?Comment repeindre des meubles de cuisine horribles ??Qui en a marre des travaux dans sa maison ?Qui a eu des pb avec un cuisiniste et comment avez vous r茅solu le litige?Enlever le carrelage existant ou carreler dessus ??R茅sine pour bricolageZinc sur du bois ?Besoin d'avis 茅clair茅s fen锚tres pvcCuisine ikea adel blanc : quel plan de travail????Comment donner l'aspect du bois 脿 des huisseries en fer ?Film obligatoire sous parquet flottant??Barre 脿 v锚tements g茅ante,possible?Help. un bon 茅lectricien pas trop cher dans le 94 ?Bronz茅Foot lockerG芒teau au yaourtJalouseAmor luxl'EDF est (en principe) contre le fait de cacher un compteur. Celui ci doit rester accessible facilement et sans d茅montage, afin de faciliter le travail de leurs agents.
Ou trouver une femme de m茅nage 脿 hy猫res [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]foot locker pas cher[/url] je recherche un bon fond de teint couvrant pour masquer ma couperose
Ne stresse pas et tu verras le 14 marsMon exp茅rience:je suis enceinte de 19SA(demain) et depuis 3semaines environ j'ai un bidon 茅norme(ventre de femme enceinte de 4mois 1/25mois) qui grossit de jour en jour(d'apr茅s mon homme);j'ai pris 6kilos depuis le d茅but apr茅s en avoir perdu 6 en d茅but de grossesse. [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]nike air max 1[/url]
Finalement, je vais y penser 脿 deux fois.
c'est cool (enfin fa莽on de parler.)de ne pas se sentir seule 脿 锚tre mal! Pour ma premi猫re grossesse j'avais aussi 茅t茅 super mal au d茅but, je vomissais tellement qu'une infirmi猫re passait ts les matins me faire un piqure pour garder quelques chose dans le bid. Heureusement ce sympt么me passe au bout de quelques mois. [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/[/url]
[.] D sormais, Puma devrait s parer ses deux gammes de produits, sportperformance (moins rentable) et lifestyle, qui repr sente la plus grosse partie des ventes. Ces derni res ann es, Puma avait trop intimement li l'ensemble de ses v tements et chaussures, qu'ils soient destin s la pratique sportive ou un usage plus mode.

Anonymous said...

If you require a boot having a bit far more safety, you'll be able to find that type of type in Diesel men's Diesel Shoes Men, as well. The Moonwalk II is actually a hard boot, but it is really also incredibly comfortable, using a cushioned footbed as well as a breathable leather lining. [url=http://www.birkenstockinaustraliaonline.com/]birkenstock australia online[/url] John Amos was fantastic.
Ultimately it is a shopper's paradise where best quality sandalwood products and rosewood products are on high demand. The topmost tourist places to visit in Mysore are Mysore palace, Brindavan gardens, KRS dam, Lakes, Mysore Zoo and the Philomena Church..
In his early life he was influenced by his "deeply religious" father, who relied on his faith in a long struggle with alcoholism. Prayer and church became an "ingrained part" of McCain's life at his high school, where he attended chapel every morning and on Sunday evenings, even after church, he says. [url=http://www.birkenstockinaustraliaonline.com/]birkenstock online[/url] never expect miracles
According to the ESV notes, Abram means "exalted father" and Abraham means "father of a multitude". Now Abram was a father at 86 of Ishmael by Hagar (Genesis 16) and so his name had finally been fulfilled after a fashion. When God changed his name to Abraham, it had significance both because he received a new promise and the covenant changed his relationship to God.
Stick to your healthy eating habits and don put on weight, don limit food just make good choices to stay healthy. Try analgesic rubs, aspercreme is my favorite. Put a sponge under your feet at night. [url=http://www.fitflopsuk-sale.com/]fitflops[/url] Look for different types of prayer beads Mala or meditation beads depends on faith

Anonymous said...

Hey! This is my 1st comment here so I just wanted to give
a quick shout out and tell you I really enjoy
reading through your blog posts. Can you suggest
any other blogs/websites/forums that cover the same subjects?
Thanks!

Here is my blog post :: voyance par téléphone

Anonymous said...

This site wаѕ... how do you saу it?
Relevant!! Finаlly I have founԁ somethіng which helped
me. Many thanks!

mу webpаge meuble salle de bain

Anonymous said...

If you would like to obtain a good deal from this post then
you have to apply such techniques to your won website.

Feel free to visit my web-site; tarot gratuit

Anonymous said...

I have read some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for
revisiting. I wonder how much effort you put to create this kind of magnificent informative web site.


Look at my website :: voyance

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.