16 January 2006

Maruah Undang-Undang Syariah.

Dalam akhbar Malay Mail hari ini, ada memaparkan temubual dengan beberapa perempuan dan aktivis perempuan (kedua² subjek ini amat bebeza) mengenai Undang² Keluarga Islam yang tidak jadi diwartakan di parlimen baru² ini. Menarik juga. Berbagai² ulasan yang saya baca. Dan, sudah semestinya kesemua mereka tidak bersetuju. Iyalah. Yang ditanya kesemuanya perempuan. Atau lebih tepat lagi, perempuan korporat.

Terus terang, saya tidak ambil peduli sangat dengan undang² yang baru ini. Alasan saya mudah. Kerana biar bagaimanapun digubal undang² syariah, ianya tetap tidak syarie. Kerana dengan akal yang terhad, kita cuba menjadikan syariat Allah sama seperti sebuah undang² sivil. Sebenarnya, undang² tentang perkahwinan ini telah jelas dan telah diperincikan oleh para fuqaha ratusan tahun dahulu. Mengapa pula perlu ada yang baru? Ada nabi yang baru diutuskankah?

Tetapi ada sesuatu yang membuatkan saya akhirnya membaca 'kisah' ini. Kerana teguran teman saya, seorang India yang beragama Kristian. Katanya, kami (lelaki muslim) perlu berwasapada kerana Sisters In Islam (SII) sedang cuba menghalang undang² baru ini. Akan jadi lebih susah nanti untuk berpoligami, katanya sambil tertawa. Saya hanya menggelengkan kepala. "Sisters In Islam tak Islam..." Saya katakan kepadanya berulang kali. Mendengar itu, dia hanya terdiam.

Dalam hati saya berkata, celaka si kafir ini. Mentertawakan undang²Islam. Tapi sebenarnya ini salah kita juga. Kerana hal ini dengaja diperbesar²kan. Entahlah. Mungkin tuntutan SII itu benar. Mungkin undang² itu berat kepada lelaki. Tetapi saya hairan. Mengapa tidak diikut sahaja sebagaimana penjelasan Nabi saw, para sohabat dan para ahli² fiqh terdahulu? Apakah pemikiran mereka ini sudah lapuk hingga kita perlu perbaharui mengikut kesesuaian zaman?

Sudahlah. Saya bukan pakar undang². Dulu², teringin juga saya mengikuti kursus undang² tetapi ibu menghalang kerana bimbang saya 'makan duit haram'. Dia takut saya selamatkan yang salah dan penjarakan yang tidak berdosa. Puas diterangkan tetapi ibu tetap dengan keputusannya, maka akhirnya saya ambil keputusan untuk mengikuti jurusan kejuruteraan petroleum di UTM. Kerana saya percaya, keredhaan ibu melebihi segala²nya. Minat jatuh perkara nombor 2.

Berbalik kepada kisah undang² ini, saya sebenarnya sedikit tergelak melihat orang yang mempersoalkan tentang hukum² Islam ini adalah orang² yang berbogel. Maksud saya, berpakaian tetapi berbogel. Hm... Entahlah. Hukum yang begitu mudah (menutup aurat) pun mereka lalaikan, hendak bercerita tentang hukum yang lebih besar? Layakkah? Tetapi hairan. Walaupun dengan jelas mereka ini golongan yang ingkar, tetap masih ada yang ingin mengikuti.

Saya teringat, ketika menghadiri kursus pra-perkahwinan di JB. Ustaz yang berceramah di hadapan ada menyebut tentang wakil SII yang datang berjumpa dengan beliau meminta dimasukkan dalam taklik sekiranya seorang suami berkahwin lagi, akan gugur talak terhadap isteri pertamanya. Kata ustaz itu, "Datang dengan rambut terurai... Malas saya nak layan. Mana boleh! Kalau benda dah tak ada, mana boleh dijadikan ada!"

Allahu Akbar! Sampai begitu sekali hendak menentang hukum Allah? Dan yang terbaru, saya terbaca, mereka mempertikaikan hukum pembahagian harta. Mereka katakan undang² Islam tidak adil apabila perempuan memperolehi bahagian yang kurang dari lelaki. Astaghfirullah... Dia ingat undang² syariah ini dibuat oleh Suruhanjaya Reid? Boleh bantah² sesuka hati. Begitulah bercakap jika menggunakan akal tanpa panduan iman.

Kebetulan, saya sedang menghabiskan pembacaan buku bertajuk Panduan Memahami Syariah Islam atau tajuk asalnya dalam Bahasa Arab Madkhal Li Daraasaat Asy-Syariah Al-Islamiyah karangan Dr. Yusof al-Qardhawi, diterjemahkan oleh Sdr. Abu Azzam dan diterbitkan oleh Pustaka Ilmi. Ini adalah sebuah buku lama kerana mengikut catatan, cetakan pertama edisi Melayu buku ini ialah pada tahun 1998.

Di dalam buku ini ada penguraian perbezaan antara syariah Allah dan qanun wad'iy (undang² ciptaan) dengan agak terperinci. Paling menarik, buku ini juga ada memetik sebaris firman Allah yang maksudnya:

Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya. (Quran Surah an-Nisa, 4:65).

Sebenarnya dalam ayat ini, telah menjawab semua pertikaian yang dibangkitkan aktivis² perempuan tadi. Mudah sahaja. Barangsiapa beriman kepada Nabi Muhammad saw, maka perlu menerima Nabi saw sebagai hakim. Contohnya, jika Nabi saw menghukum sebat bagi penzina yang belum berkahwin, maka itulah hukuman yang wajib kita jatuhkan. Jika tidak, bererti kita menolak Nabi saw sebagai hakim. Bererti...

Jadi sebenarnya kita tidak perlu berbantah² dalam memutuskan undang² ini. Hanya perlu rujuk kepada hukum² yang telah sedia ada. Tidak ada yang perlu diubahsuaikan kerana Nabi Muhammad saw diutuskan untuk seluruh bangsa dan zaman. Bukan untuk bangsa Quraish di zaman 13 tahun sebelum Hijrah semata². Bukan setakat kes ini sahaja, bahkan kes² lain seperti kes Moorthy @ Muhammad Abdullah, kes Natrah, dan juga kes² jenayah yang umum.

Jadi sebenarnya tidak timbul sama ada perintah Allah agar kita mendirikan negara Islam terkandung atau tidak di dalam al-Quran. Ayat ini telah menjelaskan segalanya. Keputusan kita mesti selari dengan keputusan yang Nabi saw pernah putuskan. Jikalau kita beriman. Jika dahulu, Nabi saw putuskan perempuan mendapat satu perlapan dari harta peninggalan, wajib kita terima dengan hati yang redha. Sekali lagi, jikalau kita berimanlah.

Sebenarnya, saya berasa sedih juga membaca komen² mereka. Paling sedih, bila terbaca komen seorang 'puan sri' yang mengatakan (lebih kurang), sudah masanya Mahkamah Sivil dibenarkan masuk campur jika Mahkamah Syariah gagal menjatuhkan hukuman. Allahu Akbar. Beginikah orang yang mengaku Islam? Beginikah cara memuliakan Islam hingga membenarkan qanun wad'iy mengatasi syariat Allah...

Sudahlah undang² syariah yang sedia ada cukup lemah dan cukup tersimpang dari hukum yang sebenarnya, mereka hendak izinkan pula undang² yang dicipta oleh akal terhad manusia merendah²kannya? Tidak rasa berdosakah mereka? Dan tidak rasa berdosakah kita membiarkan mereka terus berleluasa? Ya. Kita (termasuk diri saya sendiri) turut bersalah. Kerana kita salah satu punca kemunafiqan sebegini berlarutan. Kerana kita lari dari medan dakwah...

Rasanya tidak mustahil jika pemerintah menurut sahaja tuntutan kumpulan ini. Maka patutkah kita terus menunggu lagi? Mungkin keadaan akan berlarutan. Mungkin satu hari nanti, kita terpaksa relakan anak kita berzina dalam rumah kita sendiri atas nama hak kesamaan dan kebebasan, hasil tuntutan kumpulan ini. Sesungguhnya kaum Yahudi tidak akan bersenang hati sehinggalah kita menurut apa yang mereka mahukan.

Negara yang lebih Islam perlu ditegakkan. Undang² Allah wajib dilaksanakan. Dan golongan munafiqin mesti kita singkirkan. Semoga Allah berkenan memberikan kita bantuan....

2 comments:

Anonymous said...

huh! panas campur sejuk akak baca. tahniah nanti akak iklan kat blog akak suruh kawan2 akak baca.

shafarina said...

melawat... hasil suruhan kak za.. :)

Mmg SII x brp islamic. Dpt kita lihat dr tindak tanduk & ulasan² di paper. Na'uzubillah, harapnya mereka bukannya dlm golongan anti hadis dan seumpamanya.

Sometimes, pemimpin perlu juga 'menasihati' mereka ini, supaya tidak keterlaluan berbicara tentang hukum agama. Biarlah alim ulama shj yg bercerita. Bila tiada ilmu, maka cerita diolah mengikut apa yg ada. Jadilah seribu satu macam kes sekarang ni.

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.