12 January 2006

Akibat Kelalaian Kita Sendiri

Tak habis² negara kita dilanda masalah atau gejala sosial. Belum pun reda satu cerita, muncul pula cerita² yang baru. Dan yang terbaru dan dianggap serius adalah gejala Black Metal yang digemparkan oleh media terutama selepas penangkapan yang dilakukan oleh pasukan polis pada malam tahun baru yang lepas. Tidak dinafikan, sedikit sebanyak berita penangkapan begini mengundang resah di hati kita, yang telah mempunyai anak khususnya.

Namun sebenarnya isu ini bukanlah isu yang baru. Ianya bagi saya satu isu yang lapuk. Hanya apabila media membuat pendedahan pada tahun lepas, barulah pihak berkuasa mengambil tindakan dan mengadakan pemantauan. Tetapi sebenarnya Black Metal telah wujud berpuluh tahun dahulu. Malah ketika saya masih bersekolah pun, kebanyakan dari kawan saya adalah dari golongan penggemar irama sebegini.

Saya sebenarnya teringat akan kata² seorang kawan saya. Ketika itu, masyarakat sedang sibuk memperkatakan tentang kes rogol kanak². Kata teman saya, jika sesuatu itu jarang² berlaku, ia mungkin gejala. Tetapi jika ia berlaku berturutan, itu bukan lagi gejala sebaliknya telah menjadi bencana. Itu yang menariknya. Bencana. Jika kita selusuri sejarah pra-pengutusan Nabi Muhammad saw, kita akan dapati banyak kaum yang telah ditimpakan bencana.

Kaum Nabi Luth dihukum dengan diterbalikkan bumi. Kaum Nabi Nuh dengan banjir yang besar manakala kaum Nabi Yunus ditakutkan dengan awan hitam. Tetapi kaum Nabi Yunus diselamatkan dari bencana kerana mereka segera bertaubat. Dan banyak lagi bencana² lain yang menimpa kaum nabi² terdahulu. Lazimnya semua bencana² ini diturunkan atas sebab yang sama. Mengingkari perintah Allah dan rasulNya dan menolak peringatan yang Allah berikan.

Hendak mengatakan gejala Black Metal sebagai bencana (pada pandapat saya) mungkin keterlaluan. Jika tsunami yang dikatakan bencana, mungkin boleh diterima akal. Tetapi, untuk menolak sama sekali pendapat teman saya itu rasanya tidak patut. Mungkin Black Metal bukan bencana tetapi mungkin Allah izinkan kejadiannya sebagai peringatan buat kita. Peringatan atas perbuatan kita yang kian hari kian melampau sebelum satu bencana yang lebih besar diturunkan.

Atau dalam bahasa yang lebih mudah, kejadian Black Metal ini sebenarnya adalah akibat dari perbuatan kita sendiri yang mencuaikan, kalau pun tidak menolak sama sekali, perintah² Allah seperti yang terkandung di dalam al-Quran dan al-Hadits. Ini juga sebagai peringatan buat kita yang kian hari kian melalaikan tugas sebagai khalifah dan sebagai penyampai agama Allah. Mudah bicara, kerana kita tidak melakukan da'wah.

Sekali lagi, jika berbicara tentang da'wah, maka semua jari akan ditudingkan ke badan² da'wah dan Jabatan Agama Negeri. Memang betullah, jika tidak ada da'wah bermakna mereka tidak menjalankan tugas. Lalu kita bagaimana? Apakah kita tidak perlu berda'wah? Di kalangan umat Nabi Musa as, memang hanya ada satu bahagian dari kaumnya yang dibenarkan melihat Taurat. Tetapi kita lain. Al-Quran diturunkan buat sekalian dari kita!

Sudahlah kita melalaikan da'wah, kita juga kian lupuskan pendidikan agama. Lihat saja apa nasibnya dengan Sekolah Agama Rakyat (SAR). Pelbagai ugutan dikeluarkan bagi menakutkan guru² yang mengajar dan ibu bapa yang menghantar anak² ke SAR. Sedangkan mereka ini menuntut ilmu yang haq, bahkan mereka dituduh bakal menjadi pengganas. Walaupun tidak ditutup sepenuhnya, sekurang²nya ugutan² itu memberi jejasan yang teruk buat SAR.

Jikalau di sekolah kebangsaan diberikan pendidikan agama yang mencukupi, tidak mengapa juga. Tetapi apa yang terkandung di dalam silabus matapelajaran Pendidikan Islam hanya dikhususkan kepada bidang ibadah sahaja. Seolah² Islam ini seperti agama² ciptaan yang lain. Hendak beribadah ikut Islam. Tetapi dalam urusan lain, ikut barat. Inikan salah? Bukankah perbuatan ini menyamai perbuatan kaum² terdahulu yang menolak utusan² Allah?

Apabila kerajaan mengumumkan hari Sabtu sebagai hari cuti buat guru², memang saya gembira. Kerana isteri saya seorang guru. Tetapi saya tertanya pula. Kelas ko-kurikulum bagaimana pula? Kata isteri saya, kemungkinan akan diadakan pada petang hari persekolahan. Sekolah agama? Tanya saya lagi. Isteri saya hanya mengangkatkan bahu. Hm... Saya mendengus panjang. Pelik. Penting sangatkah ko-kurikulum hingga murid² terpaksa abaikan sekolah agama kerananya?

Jika benar ko-kurikulum itu terlalu penting, apa salahnya jika diadakan pada pagi hari persekolahan? Ini tidak... Inilah yang saya maksudkan. Kita mengabaikan pendidikan agama demi untuk perkara yang sia². Kita letakkan pengetahuan atau pendidikan agama sebagai kelas kedua. Ada masa boleh pergi. Jika ada perkara yang ‘lebih penting’, boleh diabaikan. Apakah Menteri Pelajaran negara Islam Malaysia tidak peka tentang perkara ini?

Dan, jika beginilah caranya kita letakkan agama kita, janganlah kita harapkan dapat membanteras gejala sosial. Terutama fahaman Black Metal ini. Kerana hanya iman dan ketaqwaan kepada Allah dengan sebenar² taqwa yang mampu menjaga diri dan hati kita dari terjerumus ke lembah kesesatan. Ingat, syaitan itu makhluk yang penyabar. Ia senantiasa mencari ruang untuk merosakkan iman dan hati kita.

Jika agama telah diabaikan, maka dengan cara apakah mampu kita selamatkan remaja kita? Dengan penguatkuasaan? Haramkan semua konsert² underground atau yang dipanggil gig ini? Boleh, tetapi... Cuba ambil contoh dengan najis dadah. Benda haram ini telah sekian lama kita haramkan. Siap ditambah dengan perkataan najis di hadapannya lagi. Tetapi, sejauh manakah keberkesanannya tindakan pengharaman itu dalam mengurangkan bilangan penagih?

Dan jika diikutkan, sebenarnya album² 'hantu' dan ganas sebegini sememangnya diharamkan penjualannya di negara kita. Tetapi hakikatnya album² ini begitu hangat di pasaran. Pihak berkuasa tidak cukup kakitangan untuk mengatasi ini. Manakala pihak syarikat rakaman pula hanya pentingkan keuntungan. Jika begini keadaannya, dari segi apakah kita katakan penguatkuasaan mampu membendung gejala ini?

Maka dengan itu saya begitu yakin. Satu²nya cara untuk membetulkan semula kepincangan yang berlaku ini hanyalah kembali kepada al-Quran dan al-Hadits. Kita mesti meletakkan agama kita pada kedudukan yang teratas. Bukan hanya sebagai panduan untuk beribadah tetapi sebagai panduan hidup. Sebagai ad-Deen. Way of life. Meletakkan hukum² Allah mengatasi hukum² ciptaan manusia yang cetek pengetahuannya ini.

Pendidikan agama mesti dijadikan teras. Bukan pendidikan kelas kedua sebagaimana yang berlaku sekarang ini. Semua mereka yang menuju ke jalan Allah mesti dibantu. Hanya dengan cara itulah kita akan selamat. Bukan setakat selamat dari segala kesongsangan yang menimpa sekarang ini, malah juga selamat dari bencana yang Allah pernah turunkan kepada kaum² yang terdahulu. Apakah kita tidak takut?

Tamadun Islam telah terbukti mekar di seluruh dunia. Kita pernah menguasai dua pertiga daripada peta dunia. Kita juga pernah menjadi juara ilmu moden. Tetapi akhirnya merudum dan tersungkur hingga diinjak al-kafirun. Jika kita dasari, bukanlah kekurangan sains dan teknologi yang menjunamkan kerajaan² yang agung itu. Tetapi sifat tamak dan mabuk kuasa oleh amir² yang memerintah. Dengan erti kata lain, kerana tidak mentaati perintah Allah. Fikirkanlah...

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.