09 January 2006

10 Zulhijjah dan Harapan Ibu.

Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Laailaaha ilallahu wAllahu Akbar. Allahu Akbar Walillahilhamd. Allah Maha Besar. Allah Maha Besar. Allah Maha Besar. Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar. Allah Maha Besar dan segala puji bagiNya…

10 Zulhijjah. AidilAdha. Inilah hari kebesaran bagi umat Islam seluruh dunia. Mungkin pada pandangan sesetengah orang tidak sebesar AidilFitri yang disambut pada tiap² 1 Syawal, tetapi AidilAdha tetap membawa makna yang tersendiri. Namun pada saya, AidilAdha jauh lebih besar dari AidilFitri kena kita diharamkan berpuasa bukan hanya pada 10 Zulhijjah tetapi hingga ke 13 Zulhijjah. Manakala di AidilFitri, diharamkan berpuasa hanya pada 1 Syawal sahaja.

Dalam Buletin Utama tadi, ada ditunjukkan rakaman hamba² Allah yang bertuah sedang mengerjakan wukuf. Ada juga ditunjukkan jemaah haji sedang mengerjakan solat di sekeliling Ka’bah. Subhanallah… Cantik sungguh pemandangannya. Bayangkanlah, 2.5 juta manusia bergerak hanya dengan laungan takbir dari seorang imam. Begitulah hebatnya agama yang Allah hadiahkan buat kita ini.

Tanpa sedar, tergenang air di kelopak mata saya melihat visual itu tadi. Lekas2 saya kelipkan mata saya beberapa kali agar genangan itu tidak gugur menjadi titisan airmata. Bukan apa. Risau jika kawan² terlihat. Bimbang mereka akan tersalah anggap menyangka saya menangis kerana tidak dapat beraya di kampung bersama keluarga. Sebenarnya beraya di tengah lautan bukanlah perkara baru bagi saya. Ini kali keempat saya menyambut AidilAdha dengan terapung…

Hakikatnya saya sebak kerana teringatkan ibu saya. Hm… Saya dibesarkan di dalam suasana kemiskinan. Ketika kecil dahulu, saya rajin berbual² dengan ibu saya ketika beliau memasak di dapur. Topik perbualan kami adalah kisah² pahit dan manis serta semua kesusahan yang pernah dialami oleh ibu ketika saya belum dilahirkan. Ada juga ibu menyebut akan harapan² yang terkandung di dalam hatinya. Harapannya terhadap kehidupan.

Alhamdulillah, semua kesusahan itu telah kami atasi. Dan Alhamdulillah, Allah tidak menjadikan saya anak yang lupa diri. Setiap harapan yang ibu saya kisahkan, saya simpan rapat² dalam kotak memori saya dan mencuba untuk menjadikannya kenyataan. Harapannya menjadi harapan saya. Alhamdulillah, sehingga kini, banyak juga harapannya yang telah dicapai. Dan saya bersyukur kerana telah dikurniakan saya seorang isteri yang sangat² memahami.

Tetapi ada dua perkara yang masih belum beliau miliki. Satunya adalah kesihatan. Ibu saya sudah berumur 62 tahun. Tubuhnya sihat hanya kakinya yang tidak dapat dibengkokkan. Apa yang ibu inginkan hanyalah keupayaan untuk meletakkan dahi ke tempat sujud. Bersolat secara duduk tidak mendatangkan kepuasan kepadanya. Tapi tak mengapalah. Kesihatan bukanlah perkara yang mampu kita beli atau aturkan.

Satu lagi harapan beliau yang belum tercapai adalah untuk pergi menunaikan haji ke Makkah al-Mukarramah. Dan inilah sebenarnya yang mengundang airmata saya. Saya sedih. Mengenangkan ibu yang semakin dihambat usia. Entah sempat atau tidak saya membawanya ke sana. Dengan perbelanjaan haji yang kian meningkat, rasanya harapan beliau untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci itu akan tinggal harapan.

Memanglah luput hukum wajib atas ibu kerana tidak ada kemampuan kepadanya. Tetapi cintanya kepada Allah membuatkan dia lupa hakikat itu. Ibu tidak pernah mendesak. Tidak. Hanya ibu sering bercerita betapa seronoknya jika dapat beribadah di hadapan Ka’bah. Merasa kembali perjalanan para anbiyak. Anak mana yang tidak tersentuh mendengar ibu bercerita begitu? Sedikit sebanyak tentu ada juga cuitannya dalam hati.

Jika hendak dikira dari sudut kemampuan, sepatutnya lama dahulu kami telah menunaikan haji. Tapi malangnya saya lebih mengutamakan perkara² dunia. Saya lebih sibuk memenuhkan rumah kami dengan aksesori yang tidak perlu. Leka membawa mereka (ayah dan ibu) jalan2 cari makan sehingga terlupa menabung untuk ke Makkah. Sehingga kini, aapabila telah terikat dengan hutang kereta dan rumah, kemungkinan menyimpan itu kian menipis…

Ya… Mungkin sebenarnya kami belum lagi mendapat ‘undangan’ dari Allah. Ada juga orang yang terlampau mampu tetapi meninggal sebelum sempat menunaikan haji. Bukanlah saya ingin salahkan taqdir atau Allah kerana ‘masih enggan menjemput kami’. Yang saya kesalkan adalah kerana tiadanya usaha dari saya selama ini untuk menyampaikan harapan ibu yang satu ini. Mengapa sampai begini sekali saya terlalai?

Tak dapat saya bayangkan betapa seronoknya ibu ketika bertawaf mengelilingi Ka’bah. Atau ketika berlari anak atau berjalan menunaikan sa’ie. Juga ketika berebut² dengan jemaah lain untuk melontar jamrah. Allah… Masih sempatkah? Akan termampukah kami nanti? Biarlah Allah tentukan. Semoga Allah akan menunaikan harapan ibu yang satu ini. Semoga Allah sudi menjemput ibu menjadi tetamuNya di Baitul Haram suatu hari nanti…

Ketika ini, bayangan para jemaah sedang solat di sekeliling Ka’bah berterusan bermain di mata saya. Indah sungguh jika dapat sujud di hadapan Ka’bah seperti mereka itu. Beruntunglah mereka yang mendapat jemputan dari Allah ini. Namun saya juga tidak dapat melupuskan bayangan ibu dengan telekongnya sedang khusyuk beribadah di sana. Hanya Allah yang tahu bagaimana merontanya hati saya untuk melihat ibu menjadi tetamu Allah…

Namun harapan ibu tetap harapan saya. Mungkin satu hari nanti akan tercapai juga impian ibu untuk ke sana. Siapa tahu? Jika Allah mahukan itu berlaku, ia pasti akan berlaku. Saya tetap tidak akan berputus harap kepada Allah. Apa yang perlu dilakukan sekarang adalah menggandakan usaha dan meperbanyakkan doa. Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengetahui… Untuk tahun ini, terpaksalah ibu menahan gelojak hatinya untuk setahun lagi…

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.