11 March 2006

Rumah Nurhikmah

Saya tidak tahu bagaimana hendak memulakan posting kali ini. Sebenarnya
saya sudah pun menulis hampir dua muka semalam. Namun rasanya... Seperti
ada yang tidak kena. Lalu saya membuat keputusan untuk menulis kembali pada
hari ini... Bemula dari sifar. Saya rasakan apa yang saya tulis semalam
terlalu berbelit², maka hari ini rasanya saya hendak menulis secara direct.
Agar lebih mudah difahami dan diterima, insyaAllah.

Kisahnya tentang Rumah Nurhikmah, pusat jagaan anak² yatim dan ibu tunggal.
Rasanya, dengan sebaris ayat begini sudah cukup untuk membayangkan apakah
misi dan matlamat rumah sebegini. Tentu saja rumah atau pusat yang sebegini
ditubuhkan bagi membela nasib mereka yang tidak sebaik kebanyakan daripada
kita yang punyai rumah yang selesa, pendapatan yang tetap atau sekurang²nya
kasih sayang yang sempurna.

Sebenarnya kisah anak² yatim dan kedhaifan Rumah Nurhikmah ini sampai
kepada saya melalui seorang teman yang saya kenali dari salah satu egroup
yang saya sertai (Terima kasih Kak Jam). Sekali dengar sudah cukup
mengharukan jiwa dan perasaan saya. Lalu saya ambil keputusan untuk membuat
satu posting khas berkenaan rumah ini untuk anda semua nilaikan dan, jika
boleh, berikan sumbangan seberapa yang mampu, insyaAllah.

Rumah ini sebenarnya diwaqafkan oleh Allahyarhamah Hajjah Aminah (semoga
Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya). Ianya tidaklah sebesar mana. Malah
jika dibuat perbandingan, jauh lebih besar asrama pelajar sekolah² bantuan
kerajaan. Namun biarpun sesak dan sempit, inilah rumah yang menjadi syurga
buat mereka. Jika sekalipun ia neraka, memang mereka tidak ada pilihan dan
tetap terpaksa menganggapnya syurga juga.

Apa yang istimewanya Rumah Nurhikmah ini hingga menarik minat saya? Tidak
ada apa² sebenarnya. Rumah Nurhikmah adalah sekadar sebuah rumah bagi saya.
Tetapi yang menarik perhatian di sini ialah mereka yang tinggal di dalam
rumah ini iaitu anak² yatim yang bukan sahaja kekurangan dari segi
material, bahkan kekurangan dari segi kasih dan sayang dari ibu bapa yang
tidak mampu dibeli dengan wang ringgit.

Allah tidak menjadikan anak² yatim untuk dibiarkan atau dihina. Bahkan
anak² yatim mendapat tempat yang istimewa di dalam agama kita hinggakan
Allah 'menulis' beberapa ayat memberikan anak² ini perlindungan yang
'khusus dari langit'. Lebih dari itu, Nabi junjungan kita Muhammad saw juga
adalah merupakan seorang yang yatim piatu. Bukankah ini sudah cukup
membuktikan betapa istimewanya kedudukan mereka?

Sayangnya anak² yang istimewa inilah yang telah terbiar. Saya percaya tidak
ada di antara kita yang sengaja membiarkan anak² ini kesempitan. Hanya
kerana berita mengenai mereka tidak sampai ke pengetahuan kita. Dan kerana
itulah saya menulis artikel ini. Semoga selepas sampainya berita tentang
mereka ke pengetahuan saudara² pembaca yang mulia sekalian, akan
tergeraklah di hati saudara² sekalian untuk memberikan sumbangan.

Mereka tidak meminta emas dan permata. Bukan juga wang hingga bejuta.
Menurut teman saya, di saat Rumah Nurhikmah sedang mencari 500 insan yang
berhati mulia untuk menyalurkan wang sebanyak RM10 (sepuluh ringgit sahaja)
setiap bulan. Kerana menurut perkiraan, Rumah Nurhikmah memerlukan
sekurang²nya RM5,000 sebulan untuk meneruskan operasi hariannya.

Sepuluh ringgit. Agaknya apalah yang boleh kita dapat dengan wang sebanyak
itu hari ini? Dengan keadaan harga minyak yang kian meningkat dengan
refleksnya terhadap harga barang dan perkhidmatan juga meningkat, RM10 hari
ini sama nilainya, kalau pun tidak kurang, denga RM1 kira² dua puluh tahun
dahulu. Maka rasanya RM10 sebulan bukanlah sesuatu yang boleh dikira
membebankan.

Namun rayuan ini hanyalah kepada yang mampu. Bagi yang tidak mampu, tidak
mengapalah. Cukuplah dengan memasangkan niat untuk membantu dan kemudian
panjatkanlah doa untuk kesejahteraan anak² ini dan juga mereka yang sudi
menghulurkan bantuan. Allah mengetahui apa yang terlintas di hati kita. Dan
Nabi saw juga pernah memberitahu, walaupun hanya sekadar niat, Allah
telahpun mengurniakan pahala. Begitulah Maha Pemurahnya Allah.

Manakala bagi yang mampu pula, tidak ada salahnya untuk menyumbangkan lebih
dari RM10 sebulan. Jika hendak RM100 atau RM1,000 sebulan ataupun RM10
setiap hari, tidak akan menjadi masalah. Malah saya pasti pihak pengurusan
akan menerima dengan lapang dada dan tangan yang terbuka. Setiap sumbangan
bolehkan dikreditkan ke akaun Maybank bernombor 5140-1159-4047 atas nama
Pusat Jagaan Nurhikmah.

Sumbangan bulanan ini bukanlah merupakan satu²nya jalan untuk mereka
memdapatkan dana bagi meneruskan operasi. Baru² ini mereka telah mengadakan
Jualan Jumble. Tetapi menurut teman saya, walaupun ramai yang mengunjungi,
penjualan tidaklah sehebat mana. Jika hebat sekalipun, pendapatan sebegini
adalah jenis yang 'sekali dapat'. Maka kerana itulah rayuan seperti ini
dibuat.

Sebenarnya, saya ada dikirimkan sebuah slide yang menceritakan serba
sedikit mengenai keadaan Rumah Nurhikmah ini. Sayangnya saiz failnya
terlalu besar (melebihi 1MB) untuk saya kirimkan ke egroups. Jika ada di
antara anda yang berminat untuk mendapatkannya, boleh mengemel saya di
alamat ini (ruzaihan.junit@exxonmobil.com - sebelum 14 Mac 2006) atau
abunaqibah@gmail.com (respon hanya selepas 14 Mac 2006).

Untuk gambaran anda, biarlah saya cuba ceritakan serba sedikit keadaan
rumah tersebut. Ianya tidaklah sebesar mana (dilihat dari luaran -
berdasarkan kepada gambar) tetapi terpaksa memuatkan lebih 45 anak² yang
berusia dari 3 hingga 15 tahun. Di sebuah ruang yang kecil, di situlah
mereka makan, mengulangkaji pelajaran, solat berjamaah malah juga tidur.
Dan tidur mereka hanyalah beralaskan 'toto' tanpa bantal dan tilam yang
empuk.

Sayu hati melihatkan mereka makan bersama di atas satu dulang. Bila tiba
waktu mengulang kaji pelajaran, penuhlah meja dengan buku² mereka yang
berselerekan. Mungkin kerana sebuah meja terpaksa dipakai beramai².Di dalam
hati, saya terfikir betapa beruntungnya anak saya dan anak² orang lain
yang, walaupun tidak mewah, namun tidak terpaksa menjalani hidup seperti
mereka.

Sesekali terlintas juga di fikiran. Iyalah... Tempoh nyawa di badan
bukanlah kita yang menentukan. Andaikata saya dan isteri meninggal dunia
sebelum anak saya membesar, apakah dia akan menjalani kehidupan seperti
mereka ini? Allahu Akbar. Kita tidak tahu hari esok. Maka seeloknya kita
membantu mereka di hari ini. Semoga Allah membukankan hati orang lain
membantu anak kita andai kata kita dipanggil menghadapNya terlebih dahulu.

Sekiranya anda ingin melihat secara dekat bagaimana keadaan Rumah Nurhikmah
ini, boleh mengunjungi sendiri di alamat Lot 11552, Jalan 18, Taman Mesra,
43000 Kajang. Atau mungkin anda boleh menelefon Tn. Haji Othman Bin Ahmad
(Pengetua) di nombor 016-6699942 atau Pengasas Kerabat Nurhikmah, Tn. Haji
Abd. Razak Bin Haji Bazid di nombor 019-3111507 bagi mendapatkan maklumat
lebih lanjut.

Wahai saudara² muslimku yang budiman dan yang pemurah sekalian, marilah
kita bersama menghulurkan bantuan mengikut kemampuan masing². Mereka
memerlukan bantuan kita untuk menjelaskan bil bulanan (tarif api nak naik
lagi ni...) dan pembelian barangan keperluan harian termasuklah
perbelanjaan sekolah mereka. Bantulah mereka. Kerana esok mungkin kita yang
memerlukan bantuan.

Firman Allah di dalam al-Quran;

...Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakanlah: "Mengurus
urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu menggauli mereka,
maka mereka adalah saudaramu dan Allah mengetahui siapa yang membuat
kerosakan dari yang mengadakan kebaikan. Dan jika Allah menghendaki,
nescaya Dia dapat mendatangkan kesulitan kepadamu. Sesungguhnya Allah Maha
Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Quran Surah al-Baqarah 2:220)

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.