28 September 2006

Pengalaman Berbuka Di Terminal Bas Lakin

Saya pulang ke darat pada Selasa lalu. Entah mengapa, hari itu banyak bas ke Johor yang tidak bergerak. Lalu saya terpaksa menaiki bas yang paling lambat iaitu Cepat Express. Yang menjadikan bas ini lambat ialah kerana banyaknya perhentian yang disinggahinya dan juga terpaksa bertukar bas sebanyak dua kali iaitu di Kuantan dan di Segamat yang bagi saya begitu melecehkan.

Lalu, disebabkan itu, saya tiba agak lewat juga di Johor Bahru. Sewaktu bas memasuki Terminal Larkin, suara azan sedang mula berkumandang menandakan masuknya waktu berbuka puasa bagi kawasan Johor Bahru dan kawasan² yang sama waktu dengannya. Seperti kebiasaan, ayah saya akan datang mengambil saya di terminal tetapi disebabkan sedang waktu berbuka, saya mengambil keputusan untuk berbuka terlebih dahulu.

Saya membeli tiga biji epok², tiga biji popia, sebuku roti john dan setin air kelapa sebagai juadah berbuka saya. Rasanya saya lapar sangat ketika dalam perjalanan tadi. Kemudian, saya menuju ke sebuah kerusi menunggu kerana kerusi dan meja makan di kedai tersebut sudah dipenuhi. Ketika berjalan, pemandangan mata saya tertarik kepada sekumpulan anak² kecil (lingkungan 8-10 tahun) berhampiran.

Tiga orang kesemuanya, saya jangkakan mereka adik beradik kerana melihat wajah mereka yang tidak jauh bezanya. Apa yang menarik perhatian saya, ketiga² mereka pada ketika itu sedang asyik memerhatikan secara dekat seorang lelaki menikmati makan (seperti mee rebus). Cara mereka menanti dengan penuh minat itu yang menyentuh hati saya. Ah… Mungkin lelaki itu bapanya agaknya, kata hati saya.

Seketika kemudian, sebaik saya baru sahaja melabuhkan punggung ke atas tempat duduk, saya lihat kanak² tadi datang ke kerusi di sebelah saya bersama dengan bungkusan makanan lelaki tadi. Mereka kelihatan begitu seronok dapat menikmati makan tersebut. Allah… anak siapa pula ni? Tanya hati saya. Mungkin anak peniaga² di pasar yang terletak di sebelah terminal bas ini.

Tetapi, jika sekalipun anak peniaga di sini, mengapa pula ibu bapa mereka membiarkan anak mereka bekeliaran menagih makanan dari pengunjung di situ? Tapi, kalau bukan anak mereka, anak siapa? Hati saya bertanya lagi. Secara kebetulan, perut saya juga sudah tidak mahu menerima makanan lagi selepas menelan sepotong dari roti john tersebut. Lalu saya hulurkan kepada mereka yang berada di sebelah.

Sorakan mereka yang kegembiraan kerana menerima roti john dari saya betul² membuatkan dada saya sebak. Saya menahan air mata saya dari bergenang kerana tidak mahu orang yang lalu lalang berfikir yang bukan² pula. Seketika kemudian seorang dari mereka menghampiri saya. “Bang mintak air sikit bang” pintanya yang mungkin merasakan air yang saya ada ketika itu kelihatan lazat sekali.

“Dah habis la Dik… Sorry la…” jawab saya sambil menggoncang²kan tin air yang saya miliki tersebut sebagai bukti ianya sudah kehabisan. Budak itu kelihatan agak kecewa dan berlalu sebelum sempat saya bertanya apa². Hati saya menjadi semakin sedih. Siapalah agaknya yang punya gerangan menjadi ibu bapa atau panjaga mereka. Mengapakah begini sekali dhaifnya mereka…

Saya terus lagi duduk menunggu ayah saya tiba kerana menurut isteri saya, ayah sudah pun keluar kurang lima minit tadi. Sedang dalam menunggu itu, saya dihampiri pula oleh seorang lelaki. Tidak seperti anak² tadi, kehadiran lelaki itu saya sambut dengan rasa penuh waspada. Takut juga saya kalau dia sebenarnya berniat hendak ‘mengepau’ kerana menyangkakan saya orang luar (disebabkan beg pakaian yang ada dengan saya).

“Bang… Boleh mintak tolong tak?” katanya memulakan perbualan. “Saya duduk Kota (Tinggi) bang. Sebenarnya dah beberapa hari saya kat sini. Nak balik kampung duit tak cukup. Abang boleh bagi sikit tak bang? Berapa² pun jadi la…” katanya. Sungguhpun saya berwaspada, tetapi melihat wajahnya yang sayu menyebabkan saya turut dilanda kesedihan. Mungkin juga dia bercerita yang benar. Siapa tahu, bukan?

Lalu saya mengeluarkan saki baki duit kecil yang berada dalam dompet saya. Ada RM5. “Boleh?” tanya saya. “Tak kisahlah bang. Berapa² pun la asal ikhlas” jawabnya sampai mencapai duit yang saya hulurkan. “Sebenarnya, biarlah saya terus terang je bang. Saya sebenarnya kena pegi urine test. Seminggu duduk lokap. Lepas seminggu keluar, duit saya dalam beg duit dah tak ada langsung…”

Ceritanya dengan muka yang layu. Suaranya yang agak perlahan membuatkan saya antara dengan dengan tidak sahaja apa yang dia pertuturkan. Kemudian dia menyambung lagi “3, 4 hari ni merempat betul saya bang. Susah sangat rasanya.” Ceritanya lagi sebelum mengangkat kaki. Mungkin pergi ke kaunter untuk membeli tiket atau mungkin juga mencari magsa yang seterusnya…

Kedua² kejadian ini membuatkan saya berfikir panjang. Betapa beruntungnya anak saya kerana dia mempunyai ayah dan ibu yang berkemampuan memberikan dia makanan setiap hari. Tidak perlu merempat menagih simpati dari orang ramai. Tidak perlu memakan sisa makan orang lain demi memenuhkan perut yang entah berapa lama dimasuki angin kerana biasa dibiarkan kosong.
Begitu juga dengan lelaki yang meminta duit dari saya. Tidak tahulah ceritanya benar atau tidak. Namun jika dia berbohong sekalipun, sesuatu yang patut menjadi pengajaran kepada kita ialah betapa beruntungnya kita, walaupun mungkin bergaji kecil namun Allah telah memelihara maruah kita dengan tidak perlu merayu menagih simpati dari siapa² demi meneruskan kehidupan.

Setiap hari, mungkin ada di antara kita yang mengeluh dengan kekurangan yang kita miliki. Mungkin juga terluah sedikit keluhan tatkala melihat kelebihan yang dimiliki oleh orang lain jika dibandingkan dengan kita. Namun sebenarnya, jika benar terkeluar keluhan sebegitu, kita terlupa betapa kita masih jauh bertuah dibandingkan dengan ramai orang yang lain. Hanya mungkin kita yang kurang menghargainya.

Dan bersempena dengan Ramadhan yang penuh Mubarak ini, di mana setiap amal kebajikan yang kita lakukan dibalas dengan balasan pahala yang berlipat kali ganda, marilah kita bersama menyalurkan seberapa sedikit yang kita ada untuk mereka yang kurang berkemampuan. Semoga dengan itu, dapat juga mereka menikmati ibadah puasa ini sebagaimana kita sedang menikmatinya. Dan bayarlah zakat fitrah secepat yang mungkin. Tahun ini, kadar zakat bagi negeri Johor adalah RM4.75. Bayarlah sebelum zakat kita dianggap sebagai satu sedekah yang biasa. Bayarlah semoga apa yang kita keluarkan itu akan dibalasi dengan keberkatan dan kebaikan yang bekekalan olehNya…

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.