02 October 2006

Tanggal 29 September 2006


29 September tak akan menjadi satu tarikh biasa lagi buat saya. Tarikh 29 September akan saya kenang, insyaAllah sampai bila². Sebenarnya pada tarikh itu, lebih kurang jam 3.30 petang, saya dengan isteri dan anak saya telah memulakan peejalanan ke kampung isteri di Tanjung Karang, Selangor. Dalam perjalanan, sempat juga kami singgah ke Nilai 3 untuk membeli kelengkapan hari raya kami.

Dari Nilai 3, kami meneruskan perjalan terus ke kampungnya. Segalanya berjalan lancar sehinggalah di persimpangan hospital Tanjung Karang. Ketika itu, lebih kurang jam 11.30 malam, sedang saya membelok secara tiba² saya terdengar bunyi dentuman kuat dari belakang kereta saya. Seketika kemudian, saya merasakan kereta saya berpusing sebelum terhenti melintang di bahu jalan.

Isteri saya yang sedari tadi tidur lena terjaga lalu menjerit “Allahu Akbar” ketika kereta kami berpusing. Naqibah pula terkejut dari tidurnya lalu menangis dengan tangisan yang amat kuat. Seorang lelaki datang menghampiri kereta kami lalu membuka pintu dan bertanyakan keadaan kami. “Mana orang yang langgar?” tanya saya. Lelaki itu menunjukkan arah sebelum beredar selepas mendapati keadaan kami selamat.

Saya bergegas ke arah kereta yang lagi satu. “Apa cerita bang?” tanya saya. “Apa cerita bang?” tanyanya pula. Huh! Saya mendengus. “Lampu saya hijau tadi.” Terang saya. “Lampu kita orang pun hijau tadi. Lampu abang yang merah!” “Saya bawa budak kecil. Takkanlah saya nak bunuh diri langgar lampu isyarat pula?” tanya saya. Pemuda Melayu itu terdiam sebelum bertanya “Habis, macamana ni bang?”

“Macamana? Kalau dah dua² hijau, kalau dah dua² tak mengaku, kita repot balai sajalah!” jawab saya yang kemudiannya dipersetujui oleh pemuda tersebut. Saya kemudian memandu kereta ke balai polis berdekatan tanpa menyedari kerosakan sebenar kereta saya. Tiba di balai, saya saya menunggu agak lama ketibaan pemuda tadi tetapi tidak juga sampai²…

Alamak… Dah lari ke? Bisik hari saya. Kesal juga saya tidak mengambil nombor pendaftaran keretanya. Seketika kemudian datang seorang mekanik ke balai tersebut. Dari ceritanya saya ketahui bahawa kereta pemuda itu rosak lebih teruk lagi dan tidak dapat dipandu. Terpaksa menunggu trak tunda. Namun tidak lama selepas itu pemuda tadi sampai ke balai dengan menumpang kereta mekanik yang lain.

Terus-terang, ketika baru² kejadian hati saya memang begitu panas. Saya benar² marah kerana dilanggar oleh pemuda tersebut. Mana tidaknya, saya begitu yakin lampu isyarat menunjukkan anak panah belok berwarna hijau. Memang jalan saya. Tambah sakit hati apabila pemuda itu enggan mengaku dan cuba menyalahkan saya. Di dalam hati saya berkesumat rasa geram yang meluap².

Proses membuat laporan pula bukan sekejap. Naqibah masih tidak henti² lagi menangis. Terfikir pula isteri saya yang sedang sarat (6 bulan) mengandungkan anak kedua kami. Semua itu membuatkan saya bertambah geram dengan pemuda tersebut. Namun proses menunggu untuk membuat laporan yang lama itu ada hikmahnya. Perlahan² hati saya mulai sejuk dan rasa marah mulai mereda.

Dari perbualan antara mekanik dengan pemuda tadi, saya ketahui bahawa pemuda tersebut bukanlah memandu kereta miliknya tetapi kereta milik bapanya. Jadi untuk membuat tuntutan insurans, pemuda itu perlu membayar RM400 sebagai penalti. Terbit rasa kasihan di dalam hati saya. Dipendekkan cerita, ketika disoal siasat oleh sarjan bertugas, saya mengambil keputusan untuk mengaku bersalah.

Memandangkan pemuda itu perlu mambayar sejumlah RM400, saya rasakan biarlah saya menanggung bayaran saman sebanyak RM300. Biarlah kurang sedikit beban yang ditanggungnya. Itu belum ditambah lagi dengan kemarahan ayahnya kerana terbabit di dalam kemalangan. Mendengarkan itu, pantas pemuda itu menghulurkan tangan dan mengucapkan terima kasih. Sarjan bertugas juga gembira kerana memudahkan kerjanya.

Di luar balai, saya berbual seketika dengan pemuda tersebut. Benar saya memang sedih melihatkan keadaan kereta saya yang remuk teruk. Tetapi yang betulnya, saya wajib bersyukur kerana kemalangan itu tidak membabitkan sebarang kecederaan. Itupun kerana pemuda tadi sempat mengelak dari terlanggar bahagian tengah sebaliknya melanggar hujung bahagian belakang kereta saya.

Terbayang saya sekiranya dia tidak mengelak, entah apa agaknya yang akan terjadi ke atas isteri dan anak saya… Alhamdulillah… Semuanya kuasa Allah. Allah-lah yang menggerakkan pemuda itu untuk mengelak. Allah memberikan peluang untuk kami bertaubat agaknya. Kepada pemuda terbabit, saya katakan kemalangan ini bukan kehendak kami. Ini semua ketentuan Allah…

“Allah nak kita berkenalan agaknya…” kata saya. “Mungkin. Adalah kita nak jumpa di mana² nanti…” jawabnya pula menyetujui. “Awak nampak lampu awak hijau, saya pun nampak hijau. Tak mustahil kalau masa tu Allah jadikan dua² lampu betul² hijau. Mana tau kalau masa tu je lampu tu nak rosak. Kan? Tak mustahil. Yang penting, kita berdua mesti cool. Yang penting kita tidak bergaduh sebab ni.”

“Mungkin juga Allah hendak menyelamatkan kita dengan kemalangan ini. Mana tahu, jika tidak terbabit dalam kemalangan ini, kita akan terbabit pula dalam kemalangan di hadapan yang mungkin jauh lebih besar… Mungkin juga kita akan terkorban…” Pemuda tadi yang hadir di balai bersama seorang temannya yang juga turut berada di dalam kereta ketika kemalangan tadi mengangguk² tanda setuju.

Sungguhpun kereta saya rosak teruk dan berkemungkinan kami akan beraya tanpa kereta (kereta kedua saya akan dipakai oleh ayah saya ketika hari raya), namun saya amat² bersyukur kerana Allah masih sudi menyelamatkan anak dan isteri saya berserta bayi di dalam kandungannya. Jikalau ditaqdirkan apa² terjadi kepada mereka, entah bagaimana keadaan saya nanti agaknya.

Teringat saya, Allah menguji manusia bersesuaian dengan apa yang sanggup ia hadapi. Allah tahu saya sanggup menghadapi kemusnahan harta tetapi tidak pula sanggup kehilangan orang yang saya cintai apatah lagi berpunca dari diri sendiri. Maka kerana itu Allah menjadikan ianya sebegini. Biarlah. Biarkan kereta saya musnah asalkan saya terus berpeluang untuk hidup bersama keluarga tersayang. Syukur buat Allah…

Sehingga hari ini, kaki dan bawah dada saya masih lagi terasa kesakitan mungkin akbita hentakan yang kuat. Namun rasa syukur terhadap Allah yang menyelamatkan anak dan isteri saya melenyapkan rasa sakit yang saya alami. Sesungguhnya kemalangan ini bukanlah suatu musibah pada diri saya. Ianya lebih kepada suatu rahmah. Suatu keberkatan dan ingatan tanda sayangnya Allah kepada saya sekeluarga.

Isteri saya berkata, selama ini dia melihat mereka yang tidak punyai kereta dan bersusah payah pulang ke kampung bersama anak kecil dengan menaiki bas. Tanpa disangka, akhirnya kami juga melaluinya. Bukankah kami sepatutnya berasa beruntung kerana tidak semua manusia diberi peluang sebegitu? Sepatutnya dengan kemalangan ini kami jadi lebih sedar dengan kekurangan pada diri orang lain.

Allah juga mempermudahkan urusan kami apabila Naqibah yang sememangnya selalu mabuk & muntah² apabila berjalan jauh, langsung tidak membuat hal sepanjang perjalanan. Ketika dalam kereta dari Tanjung Karang ke Kuala Selangor, kemudain dalam teksi ke Kelang, teksi ke Telok Panglima Garang dan kemudian ke Kelang semula dengan kereta biras saya.

Malam ketika di dalam bas pun Naqibah tidak sekali muntah. Hanya menangis sekejap ketika bas berhenti di Yong Peng. Itupun kerana kepanasan apabila pemandu bas mematikan pendingin hawa. Namun sebaik bas bergerak semula dan pendingin hawa dihidupkan kembali, Naqibah mulai senyap dan menyambung lenanya hinggalah kami sampai di Terminal Bas Larkin, Johor Bahru.

Kemalangan ini juga menjadikan kami sedar bahawa selama ini kami sudah terlupa diri. Kami selalu beranggapan tanpa kereta sukar untuk kami ke mana². Sedangkan selama ini, sebelum kami mampu memiliki kereta, kami lepas ke mana² dengan bas. Dan kami jadikan Naqibah sebagai alasan dengan mereka² atau menjangka² kesusahan yang bakal kami tempuhi sedangkan kami belum tahu apa yang akan berlaku lagi.

Saya tidak kesal dengan kemalangan ini. Bahkan saya bersyukur kerana diberi pengalaman yang baik sebegini. Apabila melihat iklan kemalangan di televisyen di mana seorang lelaki sedang menangisi kematian anak dan isterinya, saya teringatkan diri sendiri dan saya berasa bertuah sekali dapat meneruskan hari² tanpa kehilangan ‘harta’ yang paling bermakna iaitu anak dan isteri saya.

Lebih dari itu, saya juga bersyukur kerana dibantu dengan ramah oleh polis² yang betugas di balai Tanjong Karang. Layanan mereka amat baik. Begitu juga dengan Sarjan Mail yang ‘menyiasat’ kes kami. Keadaan menjadi lebih mudah dengan kehadiran mekanik yang sedia menarik kereta kami dan menguruskan urusan tuntutan dari pihak insurans. Allah telah banyak membantu kami.

Apapun, kesemua yang berlaku ini akan kami jadikan iktibar. Betul, jika kita sentiasa redha dengan ketentuan Allah, akhirnya Allah akan mempermudahkan segala kesusahan kita. Tarikh 29 September 2006 ini tidak akan mudah untuk saya anak beranak lupakan. Telah saya rekodkan di dalam telefon bimbit saya dan akan saya kenang, insyaAllah sampai bila². Sesungguhnya kemalangan itu bukan sentiasa menjadi malapetaka…..

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.