31 October 2006

Eidulfitri 1427H


Agak lama saya tidak menulis. Bukan apa. Di musim² raya begini, ada banyak rumah yang perlu dikunjungi selain beberapa perkara lain yang perlu dibereskan. Maaf kepada sesiapa yang mencari updates di blog ini. Juga, rasanya masih sempat untuk mengucapkan Selamat Hari raya Eidulfitri kepada semua pengunjung blog yang sentiasa memberikan sokongan. Dipohon ampun dan maaf sekiranya ada tulisan saya yang melukakan hati anda semua.

Pada hari kedua atau ketiga raya, ada tersiar di akhbar Berita Harian mengenai pengalaman beraya di pelantar minyak milik ExxonMobil iaitu Seligi ‘A’. Untuk makluman, pelantar Seligi ‘A’ adalah pengeluar minyak terbesar dalam milikan ExxonMobil. Manakala pelantar tempat saya bekerja, Jerneh ‘A’ adalah pengeluar gas yang terbesar. Cemburu juga mengenangkan mengapa Seligi yang dipilih, bukan Jerneh.

Dalam pada itu, ada juga yang mengemel saya meminta saya menulis tentang pengalaman beraya di pelantar. Sebenarnya, pada Eiduladha tahun lepas, saya telahpun menulis artikel berjudul ‘Hari Raya di Tengah Lautan’. Tetapi, disebabkan pengalaman beraya di pelantar tidak sentiasa sama pada setiap tahun, saya kira bukanlah sesuatu yang sia² jika saya menulis tentang sambutan Eidulfitri di tahun ini pula.

Biarlah saya menulis bermula dari hari sebelum raya hinggalah pengalaman saya pulang ke kampung menyambut ‘saki-baki’ raya yang masih ada. Sebenarnya, pada Ramadhan tempohari, kami di Jerneh mempunyai projek shutdown bersempena dengan rig gerudi yang telah siap kerjanya dan ingin meninggalkan pelantar kami. Demi keselamatan, jika ada heavy lifting, maka produksi akan dihentikan. Maka dikesempatan inilah projek shutdown diadakan.

Maka dalam pada berpuasa, kami dibebankan dengan kerja² yang berat. Bayangkanlah, dalam keadaan tidak boleh minum di siang hari, kami terpaksa bekerja lebih dari kerja di hari² biasa. Nafsu di dalam meronta² meminta ditinggalkan puasa untuk barang sehari dua. Tetapi, bila dikenang² kembali, terasa rugi pula. Lagipun, puasa tidak sepatutnya dijadikan alasan. Umat Islam harus terus produktif meskipun dalam keadaan ‘kekeringan’ seperti itu.

Tambah pula, saya ada berbual dengan seorang pembantu mekanik. Jika hendak dikira, kerjanya jauh lebih berat dari kerja saya. Satu hari, saya bertanya kepadanya adakah dia masih berpuasa. Jawabnya, “Takkan nak buka. Kalau setakat macam ni dah tahan, macam mana nak berjuang?” yang dimaksudkan berjuang itu sebagai jihad fisabilillah. Insaf saya. Jika orang tua yang kerjanya lebih berat boleh bertahan, apakan lagi saya yang masih muda ini. Bukan?

Disebabkan shutdown, maka pelantar kami dipenuhi orang. Jika biasanya TOB (Total On-Board – Jumlah orang di atas pelantar) sekitar 30 hingga 40 orang, pada bulan Ramadhan ini ianya meningkat sehingga lebih 150 orang. Sehingga bilik saya, yang biasanya khusus untuk saya, juga terpaksa dikongsi. Sudah bertahun lamanya saya tidur sendiri. Terasa kekok pula apabila ada orang lain yang turut di bersama di dalam bilik tersebut (katil berasingan…).

Tiba waktu berbuka, lebih rumit. Dewan makan atau galley yang boleh menampung biasanya hingga ke 100 orang menjadi penuh sesak. Hinggakan meja ping-pong pun terpaksa dijadikan meja makan. Itupun mujur ada yang bersolat Maghrib dahulu sebelum makan. Untuk mengelakkan tiada tempat duduk, terpaksalah menempah awal meja dengan meletakkan sepinggan makanan di tempat yang menjadi pilihan.

Tentang hidangan berbuka, memang hebat. Murtabak, karipap, mi goreng, bubur lambuk dan bermacam lagi juadah yang terdapat di darat juga dapat kami nikmati di tengah laut. Sekurang²nya, tidaklah terkilan sangat. Suasana makan juga secara berkelompok atau beramai², jadi suasana kekeluargaan itu timbul. Memang kami di tengah lautan amat rapat antara satu sama lain. Sudah seakan² satu keluarga yang besar.

Pada malamnya, terdapat upacara solat terawih berjamaah. Alhamdulillah, setiap tahun pasti ada saja sukarelawan untuk menjadi imam dan bilal. Suasananya sama seperti masjid² dan surau² biasa. Ada bilal yang melaungkan selawat kemudian disambut oleh makmum dengan meriah. Tetapi pada kebiasaannya, hanya lapan rakaat yang ditunaikan. Ini mengambil kira kebanyakan mereka letih bekerja di siang hari dan ingin berehat segera.

Keadaan di surau juga seperti di galley. Perlu datang awal untuk menempah tempat. Jika tidak, terpaksalah bersolat bersendirian. Atau jika bernasib baik, mungkin dapat berjemaah dalam kelompok yang lebih kecil dengan mereka yang bersolat lewat kerana terpaksa turun bekerja selepas Maghrib. Alhamdulillah, walaupun di tengah lautan, ramai yang tidak mengabaikan ibadah yang istimewa ini. Hanya keadaan surau yang sempit sahaja menjadi masalah.

Tetapi itu semua keadaan di pertengahan puasa. Projek shutdown kami hanya memakan masa kurang dari seminggu. Jadi, menjelang hari raya, suasana mula berubah. Sehari demi sehari, ramai orang yang meninggalkan pelantar. Hingga akhirnya TOB kami hanya 29 orang ketika menyambut Syawal. Ditolak bukan muslim, jumlah kami hanya lebih kurang 20 orang. Ketika inilah suasana menjadi sayu.

Ketika berbuka, tidak perlu lagi berebut tempat duduk. Malah banyak meja yang kosong. Malah ketika bertarawih, hanya beberapa saf sahaja yang dipenuhi orang. Saya kembali berseorangan di dalam bilik. Paling sayu, di malam raya hanya beberapa orang sahaja yang bertakbir. Tidak ada lagi gegak gempita seperti orang menyambut selawat ketika pertengahan Ramadhan tempohari.

Sebenarnya, mengikut jadual, saya sepatutnya pulang pada pagi hari raya, 24 Oktober tempohari. Tetapi setelah diambil kira banyak perkara, maka saya ambil keputusan untuk bertukar dengan teman saya. Bermakna, saya pulang pada keesokan harinya, hari Rabu manakala relief saya yang sepatutnya datang bekerja pada hari Selasa, berpeluang untuk menyambutnya bersama keluarga untuk satu hari.

Bayangkanlah, bagaimana perasaan apabila ketika orang sedang sibuk bertakbir di masjid selepas solat subuh, kita sedang mengusung beg ke lapangan terbang untuk menunggu helikopter yang akan membawa kita ke tengah lautan. Tentu sayu. Maka atas alasan itulah, saya berkorban untuk satu hari. Sekurang²nya, dapat juga saya menunaikan solat sunat Eidulfitri. Jika tidak, saya hanya akan bertakbir di dalam helikopterlah nampaknya.

Hari itu, ada juga seorang teman saya yang terpaksa datang pada pagi raya disebabkan seorang rakan kami, India Kristian, enggan bertukar jadual dengannya. Mujurlah helikopter pada pagi itu tiba agak awal. Jadi, ketika bertakbir kami sudah mendengar bunyi helikopter mendarat. Kami teruskan bertakbir sehingga teman saya tadi sempat bersiap dan menyertai kami untuk menunaikan solat sunat Eidulfitri bersama.

Seperti juga solat tarawih, solat sunat Eidulfitri juga pada kebiasaannya akan sentiasa ada orang yang secara sukarela menjadi imam dan bilal. Jadi solat kami tunaikan seperti biasa. Lengkap dengan takbir dan khutbahnya. Teks khutbah pula biasanya kami perolehi dari khutbah di darat untuk tahun lepas. Hanya tahun ini agak istimewa. Khutbah disampaikan oleh seorang peserta Jemaah Tabligh dengan gaya bayan tanpa mengikut teks.

Selepas bersolat, kami turun ke galley makan beramai². Hidangan pada pagi itu hanyalah nasi dagang. Sungguhpun hanya nasi dagang, ianya kegemaran saya. Bagi saya, saya lebih suka makan nasi dagang dari ketupat dan lemang. Namun begitu, untuk hidangan jam 10 pagi, diadakan acara buffet. Hidangan rasmi raya seperti ketupat nasi, ketupat palas, lemang, rendang dan lain² hidangan istimewa pagi raya ada disajikan.

Suasanyanya tidak jauh berbeza dengan sambutan di darat, bukan? Ya, jika dikira dari sudut makanan dan ibadahnya. Tetapi satu perkara yang amat kami ridukan adalah bersalaman dan bermohon maaf sesama keluarga. Inilah perkara yang tidak ada harga dapat membelinya. Tetapi apakan daya. Ini adalah kerjaya yang kami pilih sendiri. Lagipun, pengorbanan kami ini untuk kebaikan semua juga kerana tenaga letrik bergantung kepada sumber gas.

Untuk sesetengah penyelia pelantar yang memahami, kami akan diberikan peluang untuk telefon keluarga pada pagi hari raya itu. Dan Alhamdulillah, meskipun penyelia pelantar saya bukan muslim (Cina Buddhist) tetapi beliau ‘membuka’ talian telefon untuk awam. Bayangkanlah kesayuan hati apabila memohon keampunan dari ibu bapa dan menerima maaf dari anak isteri hanya melalui lubang speaker gagang telefon yang kecil itu.

Selepas dari itu, kerja akan dijalankan seperti biasa. Tetapi tidak ada tekanan untuk menyiapkan kerja seperti hari² lain. Untuk yang bekerja shift malam, harinya dihabiskan dengan berbual atau bermain dengan konsol permainan PS2. Hidangan kuih raya dan makanan pagi raya termasuklah sate hanya terbiar di atas meja. Bukanlah tidak menyelerakan tetapi… Itu semua tidak begitu membawa erti.

Keesokan harinya giliran untuk saya pulang. Pada kebiasaannya saya telahpun menempah tiket balik seminggu sebelum pulang. Tetapi kali ini, saya dimaklumkan bahawa tiket bas sudah habis di awal Ramadhan lagi. Pada awalnya saya begitu sakit kepala memikirkan bagaimana hendak pulang ke kampung. Mujurlah Allah selamatkan saya apabila seorang dari teman yang juga penyelia saya turut balik sama hari dengan saya.

Jadi saya menumpangnya untuk ke Kuantan pada awalnya. Tetapi sebelum itu, saya mengikutnya beraya di rumah kawannya dan juga seorang dari pelatih saya. Dalam perjalanan ke Kuantan, saya sibuk memikirkan bagaimana agaknya jiwa tiket bas di Kuantan juga kehabisan. Akhirnya saya minta teman saya tadi hantarkan saya ke Lapangan Terbang Kuantan kerana saya ingin mengambil penerbangan ke KLIA.

Tetapi teman saya datang dengan idea yang kelihatan lebih menarik. Dia mencadangkan saya untuk terus ke Seremban dan mengambil komuter dari sana terus ke KL Sentral. Dari KL Sentral, saya boleh menaiki komuter untuk ke Kelang. Perancangannya nampak logik dan berkesan jadi saya pun bersetuju. Namun sebenarnya kami terlupa untuk mengambil kira satu perkara. Kesesakan lalulintas!

Jalan ketika itu telah mula dipenuhi kereta yang mahu pulang ke Kuala Lumpur untuk mula bekerja keesokan harinya. Jadi waktu perjalanan kami menjadi lebih perlahan. Tambah parah apabila perjalanan dari Kuala Pilah sesak dengan lebih teruk lagi. Kasihan saya melihat teman saya kerana rumahnya berada di Kuala Pilah tetapi disebabkan saya, dia jadi pulang lewat ke rumah kerana terpaksa menghadap trafik ke Seremban.

Kami tiba di Seremban agak lewat. Ketika saya membeli tiket di kaunter, sempat saya bertanya kepada kerani kaunter pukul berapakah tren terakhir di KLSentral. “Nak ke mana bang?” tanyanya mesra. “Oh… Tren ke Kelang dah habis…” jawabnya sebaik saya nyatakan arah tujuan saya. Saya menjadi begitu hampa. Nampaknya saya terpaksa bermalam di Kuala Lumpur untuk satu malam.

Kemudian saya terfikir mungkin saya boleh mengambil teksi dari KL Sentral ke Kelang. Tetapi idea teman saya jauh lebih baik. Kami bertanyakan kepada pemandu teksi di situ berapakah tambangnya untuk ke Kelang. Mulanya saya bertanyakan kepada pemandu Melayu tetapi tidak seorangpun yang sanggup ke sana. Almaklumlah, jalan sesak. Tentu sahaja mereka mahukan perjalanan yang lebih selesa.

Akhirnya saya bertanya kepada seorang pemandu teksi berbangsa Cina. “RM110” katanya apabila saya bertanyakan tambangnya. Setelah berfikir beberapa minit, akhirnya saya bersetuju. Kerana jika saya bermalam di Kuala Lumpur, saya terpaksa membelanjakan beberapa ratus juga untuk bilik hotel. Setelah mengucapkan terima kasih dan bersalaman dengan teman saya, kami memulakan perjalanan.

Jalan memang begitu sesak hinggakan saya tiba begitu lewat di Kelang. Hampir pukul 12 tengah malam. Selepas menurunkan saya di hentian bas ekspress, pemandu teksi itu segera meninggalkan saya termangu sendirian kerana mencari teksi yang boleh menghantar saya ke Kuala Selangor pula. Setelah mundar-mandir beberapa ketika, akhirnya saya ditegur oleh seorang pemandu berbangsa India. “RM50. Boleh?” Saya segera menaiki teksinya.

Saya tiba di Kuala Selangor agak lewat. Ketika itu sudah lebih dari jam 1 pagi. Tetapi saya bersyukur kerana masih sempat sampai ke kampung. Sekejap di Kuala Selangor, kereta biras saya datang untuk menjemput saya ke Tanjung Karang. Alhamdulillah, dengan izin Allah malam itu saya dapat bermalam di rumah mertua saya. Dapat berjumpa dengan isteri dan anak saya. Walaupun terpaksa berbelanja lebih.

Hari raya tahun ini memang istimewa. Selain dari pengalaman pertama menyambut Eidulfitri di tengah lautan (saya sudah banyak kali menyambut Eiduladha di pelantar), pengalaman ketika pulang juga memberikan pengajaran. Perjalanan bersama dua orang pemandu teksi itu juga banyak memberikan saya pengajaran yang, isyaAllah akan saya kongsikan dalam penulisan yang akan datang.

Sungguhpun saya terpaksa menyambut 1 Syawal di tengah lautan tanpa keluarga tercinta, namun rasanya keadaan saya masih tidak seteruk mana jika dibandingkan dengan abang saya yang sehingga hari ini masih belum mampu bertemu dengan isteri dan anak² termasuk yang baru dilahirkan pada 12 Ramadhan yang kini berada di Kelantan akibat perbelanjaan (terutama harga minyak) yang mahal melampau.

Hari raya, walaupun di manapun kita menyambutnya, tetap akan meriah dan bermakna jika kita mahu jadikan ianya bermakna. Sesusah manapun kita, percayalah ada orang yang lebih susah lagi hidupnya. Bersyukurlah. Walaupun kita menyambut hari raya jauh dari keluarga, sekurang²nya keluarga kita masih ada. Bagaimana dengan mereka yang kini hanya tinggal sebatang kara? Terutama saudara kita yang berada di Afghan, Iraq, Lubnan dan Palestin…..

2 comments:

Nurul Sharina said...

Alhamdulillah, walaupun berjauhan dari keluarga, sekurang-kurangnya ada Biah Solehah di offshore. InsyaAllah, jika tidak ada halangan, saya akan grad pd bulan 12 ni seterusnya, jika ada rezeki... bekerja dengan PETRONAS.. Nampaknya selepas ini, saya kena mempersiapkan diri utk berpuasa dan beraya di offshore.

Kawan saya di PETRONAS Carigali pernah juga bercerita dengan saya pengalaman beliau berpuasa dan berterawikh di offshore di Kerteh, xingat platform mane..

Pengalaman saya praktikal di PETRONAS Gas pun, Alhamdulillah suasana Islamic tu ade.. Ketua Dewan Pemuda PAS Dungun yg selalu bg kuliah Zuhur dlm Control Room.. OK.. Salam 'Aidilfitri..

The Pisces Man said...

Selamat Hari Raya... saya gemar membaca diari Abu Naqibah. Wassalam..

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.