12 October 2006

Doktor Muslim


Pada hari Jumaat lepas, entah mengapa secara tiba² Naqibah dilanda muntah².
Dari pagi menjelang ke petang, entah berapa kali anak kesayangan saya itu
muntah. Selera makannya juga terbantut. Hinggakan pada satu tahap, yang
dimuntahkannya hanyalah air kerana tidak ada lagi makanan di dalam
perutnya. Pun begitu, Naqibah tetap aktif seperti biasa. Tetap berlari²
bermain bersama sepupu²nya.

Namun pada petangnya, saya bawakan juga Naqibah ke klinik di Kampung
Melayu. Pulang dari Asar, kami segera bergegas ke sana. Saya terus menuju
kaunter pendaftaran sebaik tiba. Hebat klinik ini, kata hati saya. Mana
tidaknya, tidak ada kad yang diperlukan. Cukup setakat diberikan nama.
Segala maklumat dan rekod sudah tersimpan di dalam komputer. Kerani kaunter
hanya memusingkan skrin komputer meminta saya mengesahkan nama anak saya.

Ketika itu orang agak ramai di dalam klinik tersebut. Jadi kami terpaksa
menunggu agak lama. Setelah sampai giliran kami, sayapun masuk ke dalam
bilik doktor bersama Naqibah. Sebaik saya melangkahkan kaki ke bilik
tersebut, saya lihat doktor tersenyum mesra kepada saya. Wajahnya seperti
biasa saya lihat sebelum ini. Tetapi di mana, saya tidak mampu
mengingatinya. Ah... Mungkin pelanduk dua serupa agaknya.

Doktor mengatakan Naqibah hanya sakit perut biasa. Bukan sakit yang serius
dan saya tidak perlu terlalu risau. Alhamdulillah... Saya memanjatkan
syukur ke hadrat Ilahi. Kemudian doktor menyenaraikan ubatan yang perlu
Naqibah ambil sebelum kami beredar keluar untuk menunggu giliran bagi
mendapatkan ubat dan membuat pembayaran. Ketika bil diterima, saya agak
terkejut juga. RM16. Murahnya, kata hati saya. Alhamdulillah...

Dan ditaqdirkan, pada keesokan harinya, saya pula mengalami sakit perut.
Bermula dari ketika bangkit sahur hinggalah ke petang hari, entah berapa
puluh kali saya membuang air besar. Keadaan agak serius hingga saya tidak
larat untuk berdiri rasanya. Akhirnya atas nasihat ibu dan isteri, saya
kunjungi lagi klinik tersebut dengan dihantar oleh isteri saya. Risau juga
jika ini kesan akibat kemalangan yang saya alami baru² ini.

Ketika mendengar saranan ibu untuk ke klinik tersebut, saya terbayangkan
wajah doktor yang merawat Naqibah semalam. Oh... Rasanya saya sudah ingat.
Wajahnya mirip kepada salah seorang jemaah Masjid Jamek Kampung Melayu.
Mungkin dia agaknya. Kerana itu dia tersenyum memandang saya kerana kami
memang sering berjumpa dan adakalanya bersolat bersebelahan. Tetapi saya
tidak berani berkata dengan yakin.

Ketika melangkahkan kaki ke dalam bilik rawatan, sekali lagi saya disambut
dengan senyuman ikhlas dari doktor tersebut. Kata doktor, saya keracunan
makanan. Mungkin ada makanan yang saya makan ketika berbuka semalam yang
tidak sesuai atau menyebabkan alahan kepada perut saya. "Saya bagi awak
injectionlah ya? Biar perut awak boleh stabil sikit" katanya. Saya hanya
mengangguk kerana yakin dia lebih tahu apa yang terbaik.

Ketika sedang menyiapkan peralatannya, dia bertanya kepada saya. "Awak
kerja di tempat lain eh?" Agak terkejut juga saya bagaimana doktor ini
boleh tahu. Saya mengangguk sambil tersenyum. "Kat mana?" tanya lagi.
"Pelantar minyak" jawab saya ringkas. "Oh... Sekejap sana, sekejap sinilah
ya? 6 bulan, 6 bulan?" tanyanya lagi. Saya menggeleng. "2 minggu, minggu"
jawab saya pula.

Yakinlah saya si doktor ini adalah ahli jemaah masjid yang selalu saya
jumpa itu. AllahuAkbar! Betapa kagumnya saya dengan perwatakannya. Sebelum
ini, ketika berjumpa di masjid, tidak pernah terlintas di pemikiran saya
bahawa dia seorang doktor. Pakaiannya ke masjid begitu biasa. Hanya kain
pelikat yang diikat tinggi (mengikut sunnah), kurta dan kopiah. Langsung
tidak menunjukkan kedudukan dan professinya.

Begitulah bagaimana sunnah menyatukan orang Islam. Jawatan doktor bukanlah
jawatan yang remeh. Serasa saya, ramai di kalangan masyarakat kita yang
memandang tinggi kepada penyandang jawatan ini. Doktor juga mempunyai etika
pemakaian dan tingkah laku mereka sendiri. Jika diukur dari segi keduniaan,
bolehlah dikatakan menjadi doktor adalah satu kejayaan. Kerana
kebiasaannya, doktor dipandang sebagai orang bijak pandai.

Tetapi sebagai muslim, sebagai umat Nabi Muhammad saw, ketika ke masjid
doktor ini hanya seorang hamba Allah biasa. Tidak ada tali leher. Tidak ada
kemeja dan seluar slack yang digosok kemas. Dengan sunnah, perbezaan
pangkat dan darjat tidak diambil kira. Semua jemaah akan kelihatan sama dan
satu. SubhanAllah... Begitu hebatnya Allah menjadikan sunnah nabiNya
sebegitu.

Rupa²nya, ahli keluarga saya sudah biasa mendapatkan rawatan dari doktor
tersebut. Hanya kerana saya sudah lama tidak ditimpa sakit, maka sebab
itulah saya sudah bertahun saya tidak ke klinik. Rata² saya mendengar adik
beradik dan ibu bapa saya memuji perwatakan doktor tersebut. Pertuturan
yang lembut dan senyuman yang tidak lekang dari bibir... Patutlah ianya
menjadi klinik pilihan utama mereka jika mempunyai apa² masalah kesihatan.

Kebetulan, pada hari Ahadnya ketika saya ke masjid bersama abang saya (yang
tidak tinggal bersama), doktor tersebut bersolat pula di sebelah abang
saya. Selesai solat, dalam perjalanan pulang, saya katakan kepada banag
saya yang di sebelahnya tadi adalah doktor yang saya ceritakan kepadanya
sebelum itu. Abang saya lantas tersenyum panjang. Begitulah bagaimana Allah
meletakkan semua manusia sama rata di dalam rumahNya.

Terus-terang, saya cukup jarang atau boleh kata tidak pernah bertemu dengan
doktor yang sebegini. Seorang doktor yang cukup merendah diri dan tidak
mementingkan etik kerjayanya. Seorang doktor yang begitu menjaga solatnya
dan tidak menjadikan pesakit sebagai alasan untuk melwatkan solat. Mungkin
baginya di klinik dia seorang doktor tetapi di masjid dia hanya seorang
hamba Allah. Maka kerana itu saya berasa begitu kagum terhadapnya.

Rasanya sifat sebegini patut dicontohi dan dijadikan amalan oleh kebanyakan
dari kita. Untuk seketika, apalah salahnya kita lupakan siapa kita ketika
berada di masjid. Sama ada doktor, megistret atau lawyer, atau mungkin juga
ahli muzik kerana pada hakikatnya di hadapan Allah, kita tetap sama. Yang
membezakan kita adalah amalan dan keikhlasan niat kita ketika menyembahkan
diri kepadaNya.

Selepas ini saya berharap pula dapat melihat ahli parlimen dan Adun datang
ke masjid, bukan dengan tali leher dan kot atau berbaju melayu dengan
sampin songket serta disambut dengan permaidani merah tetapi sebaliknya
dengan pakaian sunnah. Berdisi bersama kami dan bersolah bersama jikapun
tidak menjadi imam. Alangkah elok jika sebegitu. Mungkin pada ketika itu,
barulah kita boleh lihat orang kafir berbondong² memeluk agama Islam.....

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.