04 October 2006

Oh! Puasa

Bayangkan… Ketika kita sedang berpuasa… Tiba² muncul di hadapan kita hidangan ayam masak kurma, atau sambal udang petai, atau ikan keli masak lemak cili padi. Di sampingnya terdapat air katira, atau air sirap bandung, atau air tebu. Fuh… Tak tahan rasanya. Apa lagi kalau ada bersama ketika itu aiskrim Walls. Mahu menitik air liur dibuatnya. Dengan perut lapar, dengan tekak yang dahaga, tentu sahaja mampu membuat kita ‘kecur’.

Tetapi tidak mengapa. Biarlah kecur bagaimanapun, biarlah geram macam manapun, sebaik azan Maghrib berkumandang, insyaAllah kita akan mampu menikmati kesemuanya. Pergi sahaja ke mana² bazaar. Atau pergi sahaja ke mana² kedai makan. Yang penting bayar saja berapa pun harganya. Makanlah dan minumlah sebanyak mana yang mungkin. Seperti kata orang, menqada semula waktu makan yang tertinggal.

Tetapi… Bagaimana pula keadaan sesetengah daripada kita, yang hanya masih mampu melihat sahaja kesemua hidangan tadi walaupun setelah waktu berbuka? Mereka ini, golongan yang kurang berkemampuan, tidak mampu menikmati apa yang kita nikmati. Mungkin bagi kita, menahan diri selama hampir 14 jam dari godaan makanan tersebut sudah satu siksaan. Bagaimana pula keadaan mereka yang terpaksa menahan mungkin lebih 14 tahun?

Salah satu kelebihan Allah mensyariatkan ibadah berpuasa adalah untuk kita sama² merasai ‘nikmat’ penderitaan yang dilalui oleh mereka yang kurang berkemampuan. Ada antara mereka yang berbuka hanya dengan nasi berlaukkan garam. Malah ada juga yang hanya mampu ‘menagih’ juadah berbuka di surau² ataupun masjid². Itu baru cerita berbuka. Bagaimana pula keadaan mereka ketika bersahur?

Sekarang, apa yang menarik perhatian saya, walaupun telah sedia diketahui salah satu kebaikan berpuasa ialah peluang untuk kita berkongsi derita dengan golongan yang kurang berkemampuan, apakah matlamat ini tecapai? Apakah, dengan menahan lapar dan dahaga dari terbit fajar sehingga terbenam matahari, mampu memberikan kita satu kesedaran tentang penderitaan hidup mereka yang serba tidak ada?

Mungkin adakalanya kita berasa kecewa dengan kekurangan yang ada pada diri kita. Kita melihat kenaikan harga gula menyusahkan kita untuk membuat air teh-0. Kita ada masanya cemburu melihat orang lain memandu Mercedes lampu bulat. Kita asyik berceloteh dengan gaji kita yang kita dakwa hanya cukup² makan. Tetapi, sejauh manakah dengan berpuasa mengingatkan kita keadaan mereka yang hanya mampu minum air kosong?

Sesetengah dari kita jangankan memandu Mercedes lampu bulat, memegangnya pun mereka tidak mampu. Jangankan hendak mengeluh dengan gaji yang cukup makan, mereka kadangkalanya tidak punyai gaji atau wang untuk membeli makanan. Jangan kata berpuasa sebulan, berbulan² lamanya mereka berpuasa. Ada ketika, pada pagi hari raya pun mereka terpaksa berpuasa kerana ketiadaan wang untuk membeli juadah.

Lalu, di manakah kekurangan kita hinggakan kita hendak membebel dengan apa yang tidak kita miliki? Sedangkan pada hakikat yang sebenarnya, kita telahpun memiliki apa yang kita ada. Apakah kita tidak berasa malu dengan mereka, yang hidup dalam kehidupan yang serba kekurangan namun tidak pula merasakan tidak cukup? Rasanya, orang miskinlah yang paling pandai mensyukuri nikmat kurniaan Allah.
Sebaik memasuki bulan Ramadhan, saya segera teringat kepada balu Allahyarham teman saya yang meninggal dunia Ramadhan tahun lepas. Pilu pula rasanya hati. Bayangkanlah, pada usia sekitar awal 20an, beliau terpaksa menghadapi liku² hidup bersendirian. Terbayang bagaimana perihnya menanggung anak seramai 3 orang. Tiba pula hari besar seperti Aidilfitri yang bakal muncul tidak berapa lama lagi. Tentu ianya tidak semudah apa yang kita lalui.

Tetapi apa yang pasti, setiap kali terserempak dengannya, beliau sentiasa tersenyum. Tidak pernah sekali, baik semasa Allahyarham masih hidup, mahupun setelah ketiadaan Allahyarham, beliau menangisi atau menyesali taqdir. Hidupnya, biar pun sukar, dilalui dengan penuh kesyukuran. Hari raya tidak dijadikan alasan untuk bersedih sebaliknya digunakan untuk mencari duit lebih dengan membuat kuih raya.

Itu yang di hadapan mata saya. Di sebalik apa yang saya lihat, saya yakin terdapat masih ramai lagi insan² yang melalui kepayahan hidup dengan penuh tabah dan penuh kesyukuran. Bagi mereka, berpuasa bukan sesuatu yang sangat sukar untuk ditunaikan. Bahkan hampir setiap hari mereka berpuasa. Begitulah kata orang… Lebih banyak yang kita dapat, kita akan lebih rasa lebih tidak cukup.

Baru sepuluh hari berpuasa, saya dan isteri telahpun siap menyediakan kelengkapan hari raya untuk Nurul Naqibah Izzati. Jika diikutkan, bayi sebesar Naqibah itu masih tidak faham apa ertinya raya. Tetapi kerana berada dalam lingkungan kemampuan, kami persiapkan dia. Dengan baju kurung siap bertudung, kadangkala rasa tidak sabar untuk melihat Naqibah bergaya di pagi hari raya nanti.

Tetapi bagaimana pula orang yang tidak mampu membelikan baju raya untuk anaknya? Bukan tidak ada orang yang bersolat raya dengan baju yang sama dengan tahun² sebelumnya. Hanya jika baju tersebut sudah sempit barulah diganti. Bukan kedekut tetapi kerana mereka tidak mampu! Alangkah sedihnya… Jadi, adakah wajar untuk kita bersedih jika semata² kerana pakaian yang kita tempah tidak sempat disiapkan?

Allah Maha Adil. Kerana itu Allah telah mewajibkan pengeluaran zakat fitrah bagi semua muslim. Agar keseronokan hari raya dapat dinikmati sama rata oleh semua umat. Sayang sekali, zakat yang nilainya hanya sebanyak RM4.75 (di Johor) pun ramai yang cuba mengelak. Jika ada yang tidak mengelak pun, dibayar hingga ke waktu² kritikal. Jika demikian caranya, bagaimanakah kebahagiaan itu dapat diagihkan kepada mereka yang memerlukan?

Cuba perhatikan limpahan lauk pauk yang terlambak di atas meja makan kita hari ini. Berapa besarkah perut kita untuk mengisi kesemua makanan tersebut? Dan makanan itu, jika tidak terhabis, akhirnya akan menjadi santapan tong sampah di esok harinya. Bayangkanlah jika makanan yang kita buang itu terhidang di meja mereka yang tidak berkemampuan membelinya, alangkah gembiranya mereka…

Maka di bulan Ramadhan ini, marilah kita perbanyakkan bersedekah. Tidak kiralah kepada anak² yatim, fakir miskin mahupun surau². Bagi masjid dan surau yang menyediakan bubur lambuk, janganlah asyik kita berebut hendak mendapatkan bubur lambuk tersebut. Apa salahnya sesekali kita letakkan duit ke dalam tabungnya. Mana tahu, bubur lambuk itu akan menjadi satu² juadah berbuka kepada sesetengah daripada kita?

Ketika berpuasa ini, jika kita lapar, ada orang yang lebih lama laparnya. Jika kita dahaga, ada orang yang lebih perit dahaganya. Dan jika kita letih, ada orang yang tidak pernah letih mengubah nasib hidupnya. Syukurilah apa yang kita nikmati. Takutilah apa yang kita miliki kerana ianya akan dipersoalkan. Dan janganlah dikira apa yang tidak kita perolehi kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita…..

1 comment:

Anonymous said...

selamat beribadat puasa dan menyambut Aidilfitri

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.