10 September 2006

Mencemburui Pemergian Allahyarham Haji Isa


Siapakah sebenarnya Haji Isa ini? Terus terang saya katakan, saya sendiri tidak mengenali Allahyarham. Apa yang saya tahu, setiap kali berkunjung ke Markaz Tabligh di Kampung Sinaran di Kempas, Johor, pasti saya akan tertarik kepada seorang orang tua di situ. Pertamanya kerana rasanya hanya dia seorang yang bersolat dengan duduk di atas kerusi dan keduanya kerana sifat dan sikap tegasnya terhadap pelajar tahfiz di situ.

Di markaz, pada kebiasaannya, jemaah akan membentuk saf terlebih dahulu sebelum muezzin melaungkan iqamah. Jadi, sebaik muezzin menjerit “Saf! Saf!”, mata orang tua ini akan melilau melihat pelajar² tahfiz. Jika didapatinya mereka masih duduk berbual atau berjalan dengan perlahan, akan terdengarlah suaranya memerahi pelajar tersebut dan menyuruh mereka bersegera membentuk saf.

Namun, pada minggu lepas, saya dikejutkan dengan berita pemergiannya. Allahyarham Haji Isa telah meninggal pada hari Isnin 2 minggu lepas. Hari yang sama dengan kawafatan Nabi Muhammad saw. Saya menganggap ianya suatu penghormatan buatnya. Tetapi siapa sebenarnya Allahyarham hingga saya hendak menganggap kematian pada hari Isnin sebagai satu penghormatan?

Seperti yang saya katakan tadi, saya memang tidak begitu mengenali Allahyarham. Namanya pun saya ketahui hanya selepas kematiannya. Selalunya, jika hendak merujuk tentangnya, saya gunakan kata ganti ‘orang tua yang bersolat duduk’. Buruknya sifat saya… Tidak pernah mengambil peluang untuk mengenali Allahyarham secara dekat. Mungkin juga kerana sifat tegasnya membuatkan saya sedikit ‘seriau’.

Allahyarham sebenarnya adalah pemilik kepada tapak tanah yang didirikan markaz dan sekolah tahfiz tersebut. Mulianya hati Allahyarham, tanah yang luasnya, rasa saya, melebihi satu ekar itu diwaqafkan tanpa memperolehi sebarang keuntungan dalam bentuk material. Padahal tanah di kawasan Johor Bahru ini memang terkenal mahalnya. Jika Allahyarham hendak mengira untung, memang boleh sangat.

Tetapi sebaliknya Allahyarham mengejar keuntungan ukhrawi. Dan kerana itu, Allahyarham dimuliakan pada hari kematiannya. Saya diberitakan (ketika Allahyarham meninggal, saya masih di laut) jenazah Allahyarham disolatkan oleh begitu ramai jemaah. Hampir semua pelajar tahfiz yang bersekolah di situ menyolati jenazahnya. Malah ramai juga karkun (ahli jemaah Tabligh) yang turut serta.

Ah… Alangkah beruntungnya! Bayangkanlah bagaimana perasaan kita nanti jika jenazah kita disolati oleh mereka yang hafiz, yang menghafaz al-Quran. Anak² yang masih suci, yang terselindung dari kemungkaran dunia akhir zaman. Tentu sahaja solat itu antara yang disukai oleh Allah. Dan itu adalah jemaah yang kelihatan. Bagaimana pula dengan jemaah yang tidak kelihatan?

Allah menjanjikan kemuliaan buat mereka yang berjuang pada jalanNya. Allahyarham ketika hayatnya, selain dari mewaqafkan tanahnya untuk mendirikan sekolah tahfiz dan markaz tersebut, juga merupakan seorang yang taat kepada suruhan Ilahi. Maka kerana itu saya ketakan kepada mereka yang bercerita kepada saya, tidak mustahil jika Allah mengirimkan para malaikat untuk bersolat sama terhadap jenazahnya.

Bukan itu suatu kemuliaan? Bukankah kemuliaan yang Allahyarham nikmati merupakan sesuatu yang wajar kita cemburukan? Dan sememangnya saya amat mencemburui kematian Allahyarham. Sudahlah meninggal pada hari yang sama Nabi Muhammad saw wafat, solat jenazah pula dilakukan oleh pelajar² tahfiz dan orang yang biasa mengabdikan diri untuk jalan Allah.

Persoalannya, bagaimanakah untuk saya memiliki sebuah kematian seistimewa pemergian Allahyarham? Bagaimana ya? Ketika berbual dengan salah seorang karkun di Masjid Kampung Melayu (beliau sebenarnya sedang mentasykil saya untuk berserta mereka keluar 3 hari), saya amat tertarik dengan kata² yang dilafazkan olehnya. Katanya, jika hendak mati pada jalan Allah, kita harus sentiasa pada jalan Allah.

Itulah apa yang sering diingatkan oleh para maulana dan para elders (senior² dalam Jemaah Tabligh), katanya. Dan sesungguhnya apa yang beliau sebutkan sememangnya amat benar. Bagaimana tidak, jika sudah amal ibadah menjadi kebiasaan dan amalan utama dalam kehidupan kita, atau mudah bicara ianya telah menjadi apa yang sentiasa kita amalkan, kemungkinan besar nyawa kita diambil ketika kita sedang beribadah.

Ya. Seperti mana Mat² Rempit yang akhirnya tersepit di celah tayar kereta dan lori atau, muka mereka menjadi rata seperti mana ratanya jalanraya. Dan seperti orang yang selalu ke disko dan kelab² malam dan bermabuk²an. Tidak mustahil nanti jika mereka juga mati dalam kemalangan ketika memandu pulang dalam keadaan mabuk. Begitu juga tidak mustahil untuk kita mati di atas sejadah jika kita memang sentiasa di atasnya.

Lalu saya berfikir sejenak. Apakah saya mahu mati di hadapan komputer ini? Atau apakah saya mahu mati ketika sedang membeli-belah? Atau saya mahu mati ketika sedang sibuk bersembang dengan teman² saya tentang hal² dunia? Tidak, saya tidak mahu. Tetapi, berdasarkan amalan saya hari ini, rasanya saya tidak mustahil akan mati dalam keadaan sebegitu kerana saya memang sentiasa berkelakuan sebegitu.

Semenjak kecil hingga dewasa ini, entah berapa ribu kisah kematian yang telah saya dengar dan saksikan. Ada yang penuh siksa dan banyak juga yang dalam keadaan sentosa. Sebelum ini yang amat saya kenang ialah kematian Allahyarham Pak Nasir, bapa kepada teman rapat saya, Allahyarham Dahlan (saya pernah menulis cerita tentang kematiannya) yang mati dalam keadaan tidur selepas mengaji di subuh hari.

Kini Allahyarham Haji Isa pula yang pergi dalam keadaan yang saya anggapkan sebagai kemuliaan. Tentu sahaja saya cemburu dan tentu saja saya akan kenang cerita kematiannya ini. Akan tetapi cemburu sahaja tidak memadai. Bahkan bertekad untuk menurut jejak langkah Allahyarham juga masih tidak memadai. Kerana apa yang paling penting adalah perlaksanaan.

Seorang kekasih atau suami yang cemburu dengan isterinya, tentu akan menurut ke mana sahaja pasangannya pergi. Begitu juga saya sepatutnya. Jika saya cemburu dengan kematian Haji Isa yang begini, maka seharusnya saya menuruti setiap jejak langkah yang Allahyarham telah lalui. Saya berharap semoga Allah akan membukakan pintu hati agar dapat beramal dan bermurah hati seperti Allahyarham.

Semoga Allah menempatkan roh Allahyarham di kalangan mereka yang mulia, para anbiyak, para mujahid, para solihin dan mereka yang dicintaiNya. Dan semoga Allah memilih kita untuk mati dalam keadaan yang diredhai olehNya…..

3 comments:

Anonymous said...

InsyaAllah, usaha lagi dan lagi, smoga mulia lah kita di sisi Allah.

Anonymous said...

Salam..Erm bercakap pasal soal kematian nie... kite berharap agar dapat menemuiNya dalam keadaan Husnul Qhatimah...Allah yarham guru ngaji sy pun sama juga .. keadaan semasa kematian beliau juga sungguh menyentuh hati... ramai sangat orang yg menziarahi jenazahnya.. cuaca pun redup, masa saya menatap wajah arwah untuk kali terakhir tue... amat terharu.. wajahnya putih bersih dan beseri seri..Semasa hayatnya beliau suka menghadiri majlis ilmu, bersedekah... dan selalu memberi nasihat kpd kami anak buahnya...

Masyallah.. Semoga Allahyarham bahagia di sana... Amin.. Alfatihah

日月神教-向左使 said...

ssd固態硬碟 外接式硬碟 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 記憶體 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 美國置產須知 隨身碟 花蓮民宿

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.