19 September 2006

Matlamat Perjuangan


Sudah lama saya tidak menulis artikel yang berbau politik. Dan kebanyakan
posting yang saya buat juga tidak menggambarkan pegangan politik saya yang
sebenar. Jika adapun artikel saya yang kelihatan 'berhaluan kiri', ianya
hanyalah kritikan kepada kerajaan atas beberapa keputusan yang mereka buat,
bukan menjelaskan fahaman politik yang saya 'anuti' secara jelas. Saya
lebih suka sebegitu sebenarnya.

Pada awal saya menulis di ruang siber ini, ya, memang kebanyakan artikel
saya telah menunjukkan saya condong ke arah mana. Tetapi kemudian ramai
yang menghubungi saya yang nyata kurang senang saya bersikap sedemikian.
Dari situ saya tahu rupanya bukan hanya orang Pas yang membaca artikel saya
dan mengunjungi blog saya. Jadi saya tukarkan corak. Saya jadikan penulisan
saya lebih menjurus pengislahan diri, bukan politik kepartian.

Tetapi malam tadi, saya menerima 'sepucuk' email dari seseorang. Nama
terdaftar pada IDnya adalah Ustaz Zatsu. Saya sendiri tidak kenal siapa
dia. Dan saya juga tidak pasti dari mana dia perolehi alamat email saya.
Tetapi itu tidak menjadi hal. Apa yang menjadi hal ialah isi kandungan
emailnya. Di dalam email tersebut, terlalu banyak kutukan pedas yang
dilemparkan terhadap Pas.

Saya baca lebih dari 3 kali. Dan setiap kali saya pasti tersenyum.
Tersenyum, kerana saya terfikir apakah yang membuatkan dia ingin
mengirimkan email itu terhadap saya. Mungkinkah dia rasakan saya seorang
yang fanatik terhadap pas? Dan tersenyum kerana banyak isu yang disebutkan
adalah isu lapok. Isu yang sebenarnya sering digunakan oleh orang Umno yang
ketandusan idea.

Kritikannya cukup pedas. Jika saya seorang yang fanatik terhadap Pas,
mungkin saya boleh jadi mengamuk. Tetapi sayangnya, saya bukanlah seorang
yang sebegitu. Dan tujuan saya menulis email ini bukanlah untuk membela Pas
sebaliknya untuk menjelaskan pegangan politik saya kepada sesiapa yang
tidak tahu dan ingin tahu. Supaya selepas ini, saya tidak lagi disalah
anggap.

Ustaz Zatsu di dalam emailnya menyebut tentang isu pilihanraya bukan
ibadah, menyebut tentang isu tuhan samseng dan juga tentang kononnya banyak
perkara bathil dan bidaah yang diperjuangkan di dalam Pas. Hm... Berat,
kan? Secara zahir, memang isu yang diketengahkan oleh si penulis agak
benar. Ya, pilihanraya atau demokrasi bukanlah apa yang dihukumkan oleh
Allah. Yang betul, sistem pemerintahan Islam adalah sitem Khulafa.

Saya akan sentuh tentang itu kemudian. Saya lebih berminat untuk bercerita
tentang tuhan samseng ini. Katanya, untuk menjadi samseng, seseorang perlu
zalim, hati kering dan sebagainya. Tetapi dia lupa sebenarnya samseng
adalah istilah. Samseng atau tidaknya seseorang itu terletak kepada siapa
yang menggelarnya. Jadi samseng itu tidak semestinya zalim. Samseng boleh
jadi seorang yang baik.

Penjajah British mengatakan Datuk Maharajalela adalah seorang samseng.
Mengapa? Kerana Datuk Maharajalela begitu tegas terhadap penjajah itu
hingga sanggup membunuh wakil mereka, JWW Birch. Begitu juga beberapa ulama
dan pejuang kemerdekaan Malaya yang digelar penjahat atau wanted persons
oleh penjajah ini seperti Mat Kilau, Tok Gajah, Tok Janggut dan sebagainya.

Adakah kerana mereka ini betul² jahat? Tidak! Bahkan mereka orang mulia
yang berjuang menetang penjajahan. Tetapi mereka dianggap samseng kerana
yang menggelar mereka sebegitu adalah manusia yang jahat sebenarnya. Apakah
tindakan mereka 'bersifat samseng' kepada penjajah ini layak kita gelar
sebagai zalim? Tidak, bahkan merekalah yang mengangkat darjat kita sebagai
bangsa yang tidak rela dijajah.

Begitu juga, jika Tuhan bersifat samseng kepada orang kafir dan mereka yang
menyekutukan Allah dan berkelakuan mungkar, apakah Tuhan itu zalim? Tidak!
Jika Allah menjanjikan balasan neraka yang siksanya amat pedih itu kepada
mereka, apakah Allah bersikap kejam? Apabila Allah memerintahkan bunuh
kepada mereka yang murtad, tentulah si kafir akan mengatakan Allah itu
samseng.

Jadi, dengan janji azab yang disediakan, Tuhan memang samseng kepada orang
kafir. Kata samseng dunia, kalau nak selamat penuhi permintaan mereka. Dan
Allah pula berkata, jika mahu lepas dari siksa neraka, ikutilah
perintahNya. Dan saya pernah terbaca hadits yang memetik Nabi saw berkata,
sesiapa yang sombong itu adalah melakukan syirik. Kerana sombong adalah
sifat Allah. Hanya Allah yang layak bersifat sombong. Pulak?

Tetapi jika didalami, sememangnya Allah layak bersifat sombong. Setiap
titik perkara yang ada di atas muka bumi ini hanyalah milik Allah. Sudah
setentunya sebagai al-Malik, tidak ada halangan untuknya bersifat demikian.
Cuma yang menjadi masalah ialah pemahaman kita terhadap maksud ayat²
tersebut. Untuk orang yang rendah tahap aqalnya, tentu mereka hanya mampu
melihat pada zahirannya sahaja.

Seperti saya katakan di awal tadi, saya tidak berniat mahu membela Pas.
Saya hanya mahu menerangkan isu yang sebenarnya. Adalah tidak adil untuk
masyarakat terus dibutakan dengan hujjah kosong mereka yang anti Pas yang
kononnya tampak lebih alim dari ulama² Pas padahal mereka hanya tahu
memutar belitkan fakta. Sedangkan hakikatnya mereka sendiri yang
sembunyikan perkara sebenar.

Saya bukan pejuang Pas. Perjuangan saya bukan untuk memastikan Pas
mentadbir Tanah Melayu ini. Sebaliknya perjuangan saya ialah untuk
mendaulatkan agama Islam sebagai satu²nya agama yang memerintah bumi
Malaysia dan jika boleh seluruh dunia. Sama ada Pas, atau mungkin parti
atau pergerakan lain yang wujud kemudian hari, jika Islam matlamat mereka,
insyaAllah saya akan bersama mereka.

Hanya pada hari ini, secara kebetulan, nota perjuangan saya serupa dengan
bait² perjuangan yang dialunkan oleh Pas. Maka apa salahnya kami memukul
gendang yang sama? Kami sama² mahukan Islam mentadbir, kami sama² mahukan
sunnah dijunjung dan kami sama² mahukan keberkatan dari Ilahi. Apakah
salahnya saya meletakkan kepercayaan saya kepada mereka untuk menjana mimpi
yang saya impikan selama ini?

Apakah saya hendak berharap kepada pemimpin yang melakukan modifikasi
terhadap Islam dengan menambahkan 'imbuhan' Hadhari pada hujung perkataan
Islam? Apakah saya mahu menyertai mereka yang membiarkan orang Islam
dimurtadkan dengan sewenangnya, yang membiarkan mayat saudara Islam dibakar
menjadi abu oleh penganut agama lain? Tentu sekali tidak! Saya tidak rela
laknat Allah terhadap saya kerana bersama mereka!

Hari ini, kebetulan perjuangan kami sama. Jika esok, setelah Pas
ditaqdirkan memerintah dan Pas mula lari dari konsep perjuangan yang mereka
alunkan pada hari ini, saya akan menjadi orang yang menetang mereka. Sekali
lagi, saya bukan fanatik Pas. Jika selepas ini ada gerakan yang lebih
konsisten dan tegas dalam menegakkan Islam, insyaAllah saya akan menyertai
mereka.

Yang pasti, saya tidak akan bersama dengan orang yang merosakkan Islam.
Yang pasti, matlamat perjuangan tetap satu. Islam. Kerana Allah. Inilah
yang perlu dipegangkan. Jika Pas lari dari pegangan ini, tidak ada lagi
tolak ansur terhadap mereka. Jika Pas tidak melaksanakan Islam setelah
mereka memegang tampuk pemerintahan kelak, memang itulah masanya untuk Pas
juga digulingkan.

Cukuplah. Saya rasa semakin panjang saya menulis, semakin ramai orang yang
sakit hati. Jadi saya tidak mahu menambahkan bilangan musuh. Mungkin
selepas ini tidak ada lagi artikel bercorak politik seperti ini dari saya.
Kerana matlamat saya adalah pengislahan diri dan masyarakat. Fahaman saya
mudah saja. Kita hanya perlu kembalikan masyarakat ke dalam lingkungan
akhlak Islamiyah.

Jika Pas betul² menegakkan Islam, setiap orang yang memahami Islam (dan
tidak berkepentingan dalam kerajaan seperti sesetengah mufti dan imam
masjid) akan turut menyertai Pas. Jadi yang paling penting sebenarnya
berkempen untuk Islam, bukan untuk Pas. Jika ada sesetengah orang yang
tidak mahu bersama perjuangan Pas, rasanya mungkin orang itu adalah orang
yang menolak sistem demokrasi.

Sebenarnya, saya juga amat membenci demokrasi. Dan begitu juga Tok Guru²
kita. Tetapi kita tidak punya pilihan. Cuba terangkan bagaimana caranya
hendak menjadikan Islam sebagai agama yang mentadbir di negara kita
sekarang? Dengan penubuhan gerila dan merampas kuasa? Tidak. Iman orang
kita belum sampai ke tahap itu untuk mati menegakkan agama Allah. Jadi
bagaimana? Sebab itulah kita perlu berjuang atas tiket pilihanraya.

Menyertai pilihanraya bukanlah bererti kita mengiktiraf demokrasi sebagai
sistem yang lebih baik dari sistem yang Allah sediakan. Tetapi ini dilihat
sebagai satu²nya pilihan yang kita ada. Setelah kita memegang tampuk
pemerintahan kelak, setelah kita berjaya mengislahkan masyarakat kelak,
barulah kita boleh hapuskan demokrasi sepenuhnya. Dalam erti kata lain,
gunakan demokrasi menghancurkan demokrasi.

Menyertai pilihanraya jauh lebih baik daripada duduk bersembang di masjid²
dan menghalalkan (serta memuji) pemerkosaan terhadap Islam oleh pemimpin
sekular bertopengkan Islam. Jika kita menolak pilihanraya dengan alasan
ianya sistem kufur, terangkan apakah yang telah kita lakukan untuk
mengembalikan maruah Islam? Para ulama dunia telahpun mengeluarkan fatwa
bahawa menyertai pilihanraya bukanlah merupakan satu kesalahan. Jadi,
mengapakah kita yang fahaman cetek ini hendak berbicara hukum mengalahkan
mereka yang lebih berpengetahuan?

Akhirul qalam, saya memohon ribuan ampun dan maaf kepada sesiapa yang
terasa dan terguris hati akibat artikel ini. Baik orang Umno ataupun orang
Pas. Mahupun para karkun. Ini hanyalah secoret tulisan mengenai pegangan
politik saya. Tidak lebih dari itu...

1 comment:

Anonymous said...

YA BENAR.....SAYA MENYOKONG PENDAPAT & PANDANGAN ENCIK....KITA (SAYA & ORANG2 YG MAHU ISLAM) MAHU ISLAM...MAHU MALAYSIA DI PERINTAH MENGIKUT CARA2 ISLAM SEBENAR.....BUKAN ISLAM SEKULAR ETC....INSYALLAH.....ALLAH HU AKBAR!..

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.