14 September 2006

Bersyukur...


Minggu lepas, seperti biasa saya dan keluarga pergi membeli-belah di sebuah
pasaraya besar untuk bekalan dapur kami selama sebulan. Dan seperti biasa
juga, kami singgah makan di sebuah restoran dalam bangunan tersebut ketika
perjalanan pulang. Pada hari itu, isteri saya berbisik bahawa dia teringin
hendak makan Coleslaw dan Whipped Potato (kentang lenyek) manakala ibu saya
pula teringin hendak makan di restoran yang satu lagi.

Isteri saya berkata tak mengapalah. Kami akan ikut selera ibu kerana ibu
pun bukan selalu dapat makan di luar. Tetapi dia kemudiannya meminta saya
membelikan kedua² jenis makanan tadi untuk dibawa pulang dan makan di
rumah. Jadi, selesai makan, saya pun menuju ke restoran tersebut dan
memesan apa yang isteri saya mahukan. Saya terfikir mungkin bayi dalam
kandungan yang meminta makanan itu. Saya tersenyum sendirian.

Namun seketika kemudian saya terfikir. Syukurlah saya dijadikan mampu untuk
memenuhi permintaan kedua² insan yang saya sayangi ini. Mujurlah saya
mempunyai wang untuk membelinya. Saya cuba bayangkan bagaimana agaknya jika
saya dalam golongan yang tidak mampu? Barang semurah RM20 pun saya tidak
mampu adakan. Bagaimana agaknya perasaan isteri saya ketika itu?

Syukurlah... Allah telah mengurniakan saya rezeki. Sekalipun mungkin tidak
seperti jutawan yang sampaikan perbelanjaan perkahwinannya mencecah jutaan
ringgit, namun sekurang²nya saya masih mampu memperolehi apa yang saya atau
keluarga saya idamkan. Tetapi... Saya rasakan cara saya bersyukur agak
pelik. Bukan pelik sedikit sebaliknya banyak. Atau terlalu banyak peliknya.
Pelik, dalam lain erti kata, tidak sebagaimana sepatutnya.

Sebagai seorang yang beriman, sepatutnya saya terjemahkan rasa syukur itu
bukan sekadar pada patah perkataan. Sepatutnya, rasa syukur itu
diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Dan dalam keadaan yang lebih baik, ia
sepatutnya diterjemahkan dalam 3 bentuk, perkataan, perbuatan dan niat.
Tetapi cara saya bersyukur hanya pada perkataan. 'Alhamdulillah...' Itu
sahajalah yang sering saya ucapkan.

Berapa sangatlah harga ucapan 'Alhamdulillah' itu sekarang? Ianya telah
menjadi begitu murah. Ia bukan lagi sebuah perkataan yang disebut bagi
menggambarkan rasa syukur. Sebaliknya ianya lebih kepada perkataan spontan
yang keluar sejurus selepas kita lakukan sesuatu atau berlakunya satu²
perkara. Seperti contohnya berbunyi 'huargh!' ketika menguap atau 'ahhh!'
selepas minum. Itu saja. Tidak lagi lebih dari itu.

Sepatutnya lafaz 'Alhamdulillah' itu disebut dengan sebuah rasa keinsafan
bahawa setiap yang berlaku adalah di bawah keizinan Allah semata².
Sepatutnya ia diucap dengan diiringi perasaan mengkagumi kebesaran dan
kekuasaan Allah untuk menjadikan apa yang sebenarnya mungkin tidak boleh
atau tidak mungkin terjadi. Lafaz 'Alhamdulillah' sepatutnya diucapkan
dengan perasaan yang rendah diri dan penuh kesedaran.

Sebaliknya, ketika sesuatu kejayaan berlaku, lain pula yang terjadi.
Memanglah kita ucapkan lafaz 'Alhamdulillah' tetapi kemudiannya kita
sandarkan pula kepada sifat² takbur dan takjub. Ketika dinaikkan pangkat,
"Alhamdulillah... Akhirnya orang nampak juga kebolehan aku" atau ketika
lulus periksa, "Alhamdulillah... Tak rugi aku belajar siang malam" atau
ketika perniagaan menjadi maju, kita ucapkan "Alhamdulillah... Tak sia²
usaha aku selama ini".

Beginilah. Kita sandarkan ucapan 'Alhamdulillah' itu kepada kebolehan kita
untuk sesuatu kejayaan. Jika begitu, di manakah nilai 'Alhamdulillah' itu?
Segala puji bagi Allah, tetapi selesai mengucap kalimah ini, kita puji pula
diri kita. Kita puji kebolehan kita bekerja, kita puji kerajinan kita
belajar atau kita puji kebijaksanaan kita mengatur strategi dalam
perniagaan kita hingga berjaya. Jadi, untuk apa pula pujian kepada Allah
tersebut?

Seperti saya katakan tadi, cara saya bersyukur agak pelik. Kerana apabila
Allah mengurniakan saya dengan lebihan rezeki, ia tidak menjadikan saya
hambaNya yang lebih patuh. Sebaliknya ia menjadikan saya seorang yang lebih
boros. Lebihan rezeki yang saya terima tidak saya jadikan sebagai asas
untuk saya menambahkan amal ibadah sebaliknya ia menjadikan saya lebih
rakus dalam memenuhi impian nafsu saya.

Saya jadi sedih. Jika saya fikir² kembali, rasanya saya tidak layak
memiliki apa yang saya miliki pada hari ini. Tetapi perancangan Allah siapa
yang tahu? Adalah tidak patut untuk menolak rezeki yang diberiNya apatah
lagi menyesali. Apa yang perlu bagi saya adalah memperbetulkan konsep
bersyukur yang telah saya amalkan selama ini. Memperbetulkan agar saya
menjadi lebih bersyukur pada hakikat yang sebenarnya.

Sepatutnya, apabila sesuatu kejayaan 'menimpa', yang patut kita lakukan
adalah dengan mengucapkan 'Alhamdulillah' dan kemudiannya diikuti oleh
perbuatan² yang menunjukkan betapa kita 'terhutang budi' kepada Allah.
Seperti mana kita manjalin hubungan baik dengan orang yang sering membantu
kita, begitu jugalah sepatutnya kita perlakukan terhadap Allah. Memperbaiki
tahap perhubungan kita denganNya.

Dan untuk memperbaiki tahap perhubungan kita dengan Yang Maha Pencipta
sebenarnya adalah amat mudah. Hanya dengan melakukan apa diperintahkan
olehNya dan meninggalkan segala apa yang dilarang. Itu sahaja. Atau dalam
lain perkataan, manjadikan diri kita tergolong dalam golongan hamba yang
taat. Inilah perbuatan yang sepatutnya mengiringi ucapan 'Alhamdulillah'.
Bersyukur dengan memperbanyakkan amalan kebaikan.

Kemudian di dalam hati pula ditanam keazaman untuk menambahkan lagi
bilangan kebajikan yang telah kita perbuat. Memperbanyakkan lagi usaha
untuk membantu mereka yang sedang menjalani kehidupan seperti mana yang
kita pernah jalani dahulu. Jika kita menjadi ketua, bantulah mereka di
bawah kita. Jika kita seorang pelajar, bantulah mereka yang kurang faham
dan bagi peniaga, bantulah mereka yang masih belum berjaya.

Kerana, setiap kejayaan yang kita tempuhi bukanlah hasil usaha keras kita
sebenarnya. Ianya semata² milik Allah. Percayalah, berusahalah sekeras mana
sekalipun, jika Allah tidak mengizinkan kita untuk berjaya, maka tidak ada
dari sebarang usaha kita yang akan membuahkan hasil. Maka wajib bagi kita
membesarkan kagungan Allah dan memujiNya di dalam hati kita seiring dengan
lafaz 'Alhamdulillah' yang sering kita sebut.

Sesungguhnya kita manusia memang sering akan teringat kepadaNya ketika
dalam kesusahan dan akan terus terlupa ketika senang. Sebagaimana ketika
makan. Memang sering kita mulakan dengan kalimah 'Bismillah' tetapi
kemudian, apabila kenyang, kita sudahi dengan bersandar pada kerusi. Ucapan
'Alhamdulillah' hanya keluar jika kita sendawa. Jika tidak, tiadalah. Yang
mungkin ada hanyalah pujian atau kutukan terhadap rasa makanan yang dimakan
tadi.

Hari ini saya hidup sebagai manusia yang punyai sifat fizikal yang cukup,
kerjaya yang tetap, keluarga yang bahagia dan berbagai nikmat lain. Tetapi
Allah boleh menjadikan saya terkena stroke pada malam ini dan bangkit esok
pagi sebagai orang yang lumpuh seluruh badan. Apakah hanya pada ketika itu
baru saya hendak mensyukuri apa yang saya miliki? Tentulah ianya akan
kelihatan lebih pelik lagi jika begitu, bukan?

Pun begitu, jika benar Allah menimpakan kecelakaan pada diri saya, masih
lagi wajib saya bersyukur. Jika sekalipun saya ditakdirkan lumpuh seluruh
badan, saya masih perlu bersyukur kerana masih diberi peluang untuk
bernyawa dan menebus segala kesilapan dan dosa yang lalu. Kesusahan tidak
bererti Allah menyiksa kita. Sebaliknya ia mungkin satu cara Allah untuk
mengangkat darjat kita.....

3 comments:

Anonymous said...

saya tertarik hati dengan isteri tuan, betapa kuatnya perasaan dia, tabahnya hatinya,terpaksa berkorban,walaupun kecil pengorbanannya tetapi percayalah untuk mengalah itu memerlukan ketabahan dan kesabaran yang tinggi,kalaulah saya ditempat dia, saya mungkin dah merajuk,dan mungkin disebabkan inilah saya selalu bergaduh...Tuahn, berilah akau ketabahan dan kekuatan...

Anonymous said...

Sesekali kita di uji terasa benar kasih sayang Allah, tetapi bila tekanan datang atau jua yang tak kunjung padam kita terasa spt
letih , penat malah seketika hampir hilang semangat. Nyata Dunia ni tak menjanjikan kebahagian spt yang kita harapkan . Namun itulah hakikatnya dan sebenarnya ada ilmu yang Allah beri tiapkali di uji.seseungguhnya Pada Allah tempat kembali.

Anonymous said...

syeikh,

whipped potato? KFC ke? anta tak boikot ke?

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.