22 February 2007

Due Date

Untuk kami yang bekerja di laut, hari balik (crew change) adalah hari yang paling menggembirakan. Yalah, dapat bertemu anak dan isteri serta keluarga tercinta, siapakah yang tidak akan gembira… Tetapi sebelum itu, hari terkahir bekerja (hari ke-14 di laut) adalah hari yang paling memenatkan. Terutamanya orang yang ‘jenis rajin’ seperti saya yang suka mengumpul kerja untuk dibereskan di saat-saat akhir.

Seperti keselaluan, jika saya bekerja pada shift siang, hari terkhir biasanya saya tidak akan tidur. Saya akan berjaga hingga ke pagi bagi menyiapkan laporan-laporan yang perlu saya serahkan kepada ketua saya sebelum meninggalkan pelantar. Sebenarnya, jika saya usahakan berdikit-dikit kerja ini dari awal, malam hendak balik saya sudah boleh berehat. Boleh duduk bersembang dengan teman-teman hingga larut malam…

Malam itu, seorang teman yang beru pertama kali menjejakkan kakinya ke pelantar tempat saya bekerja menegur saya. “Wah… Orang nak balik. Malam ni bolehlah tidur lewat…” sapanya. Saya hanya tersenyum sebelum menjawab “Mana boleh tidur bang… Saya ada banyak report yang nak disiapkan. Dah biasa macam ni. Memang tetiap trip saya biasa tidak tidur di malam crew change”. Dia kelihatan menggeleng-gelengkan kepala.

“Kalau saya siapkan awal-awal, takde la siksa macam ni” terang saya lagi kepadanya. Entah bagaimana terlintas pula di kepala saya untuk berkata, “Hm bang…, kalau mati pun ada due date macam buat kerja ni kan senang. Malam nak mati kita boleh all-out buat ibadah. Macam saya malam ni. Sebab nak hantar esok report tu, malam ni kena berhabis-habisan nak siapkan…” dan kami sama-sama tertawa…

Tetapi betul juga. Selain diri saya, saya percaya ada ramai lagi orang yang suka membuat kerja di saat-saat akhir. Kita cenderung berbuat begitu kerana hendak menikmati masa lapang di awalnya. Kemudian, berusaha bersungguh-sungguh di minit-minit terakhir. Jika sempat menyiapkannya seperti saya, Alhamdulillah. Tetapi tetap hasil kerjanya tidak sebaik orang yang mengusahakan dari awal. Tetapi bagaimana kalau tidak sempat dibereskan?

Begitu jugalah dalam perihal beribadah. Ramai dari kita, terutamanya diri saya sendiri, yang mengambil ringan kehidupan beragama. Banyak dari masa dihabiskan dengan berhibur, berbual-bualan dengan teman-teman, bercerita tentang perkara yang lagho dan bersantai sepanjang hidup dengan menganggap, apabila sudah dipanjat usia kelak, bolehlah menghabiskan masa di tikar sajadah.

Kalau betul berkesempatan, Alhamdulillah. Bolehlah kita menebus kembali segala dosa yang telah dilakukan dengan harapan Allah akan menerima taubat kita. Mana-mana ibadah wajib yang ditinggalkan seperti puasa dan solat, bolehlah diqadakan semula dengan harapan, Allah akan melepaskan kita dari azabnya. Tetapi bagaimana jika tidak berkesempatan? Bagaimana jika Izrael mengetuk pintu sebelum terbukanya hati untuk bertaubat?

Lebih memilukan lagi, tidak ada tarikh luput atau due date untuk kehidupan kita ini. Pada bila-bila masa, nyawa kita boleh dipisahkan dari badan. Yang diperlukan hanyalah keizinan dari Pemilik Yang Hakiki, Allah swt. Jadi, bilakah masanya untuk kita tetapkan waktu untuk mula beribadat habis-habisan sebagai ‘melengkapkan’ senarai panjang ibadah yang telah kita tinggalkan? Allahu Akbar…

Seperti kata teman saya yang menjadi mutakallim dalam satu gasyt, katanya kita biasa mendengar tentang datuk yang dilahirkan dahulu. Kemudian si bapa dan barulah si anak ataupun cucu. Allah telah menetapkan tidak ada anak yang dilahirkan sebelum bapa. Dan inilah resam yang kita turuti setelah sekian lamanya. Malang sekali kematian tidak sebegitu. Tidak ada resam yang mengatakan siapa akan mati lebih dahulu dari siapa.

Ada datuk yang hidupnya sehingga ratusan tahun dan berkesempatan melihat kesemua anaknya serta beberapa orang cucunya pergi meninggalkan dunia yang fana ini terlabih dahulu dari dirinya sendiri. Ada juga bayi kecil yang dilahirkan, belumpun sempat membuka matanya telah menyambut jemputan Izrael. Malah ada juga bayi yang masih belum sempat dilahirkan tetapi telah mati di dalam kandungan.

Di dalam keadaan begitu, bagaimanakah caranya untuk kita mempersiapkan diri menghadapi kemungkinan yang bakal tiba? Entah-entah, hari ini adalah hari terakhir kita dapat menghirup udara masuk ke paru-paru kita. Apakah kita telah bersedia untuk menghabiskan malam ini dengan beribadah? Terselesaikah kita ‘membayar kembali hutang’ yang telah kita buat? Atau malam ini kita masih bersantai kerana kita tidak tahu esok kita akan mati?

Laporan yang saya siapkan di minit-minit akhir pada malam itu rasanya penuh dengan kesilapan. Tetapi, kerana ianya sampai ke meja ketua saya beberapa minit sebelum helikopter yang akan mengambil saya mendarat di pelantar, maka tidak ada masa untuk kesilapan itu diperbetulkan. Jika sekiranya laporan itu telah dibuat lebih awal, tentunya ianya akan menjadi lebih baik dan lebih sempurna, insyaAllah.

Dan rasanya begitulah juga dengan amal ibadah kita. Kita berwenang di awal usia kerana yakin akan sempat bertaubat di hujungnya. Dan Alhamdulillah, Allah izinkan kita berbuat sebegitu. Tetapi rupanya, setelah tubuh terketar-ketar untuk berdiri, barulah kita ketahui bahawa solat yang kita dirikan tidak sempurna. Bacaan al-Fatihah kita di dalam solat lebih banyak silap dari betulnya. Bagaimana?

Mungkin, dalam keadaan sebegitu kita masih boleh memperbetulkannya. Tetapi bagaimana pula setelah kita dibangkitkan kelak, barulah kita ketahui amalan kita tertolak setelah melihat kita dibangkitkan dengan mereka yang tidak pernah berbuat amalan. Bagaimana? Apakah ketika itu kita mahu ‘menulis surat permohonan rasmi’ untuk dihantar semula ke dunia ini untuk memperbetulkan amalan dan melipat gandakan usaha? Sayang semua sudah terlambat…

Begitulah pentingnya menyegerakan segala amalan yang baik dan meninggalkan segala dosa. Saya tidak hanya mengingatkan orang lain bahkan yang lebih saya risaukan adalah diri saya sendiri. Rasanya, dalam kehidupan beribadah, tidak ada istilah last minute. Kerana setiap detik dan setiap ketika, apa sahaja yang kita amalkan dan perbuat akan termasuk di dalam akaun dosa dan pahala kita serta-merta.

Setelah beramal dengan perbuatan yang baik dan meninggalkan perbuatan-perbuatan yang dimurkaiNya, hendaklah kita bersangka baik Allah akan menerimanya. Sesungguhnya segala ilmu itu adalah milik Allah. Jika kita ikhlas, insyaAllah Dia akan memperbetulkan mana-mana amalan kita yang tersilap dengan berbagai-bagai asbab. Yang penting kita bermula dengan segera. Semoga dengan itu, kita punyai cukup masa untuk memperbetulkannya, insyaAllah…..

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.