08 February 2007

Iklan

Baru-baru ini saya ada terbaca di dalam akhbar berita berkenaan Menteri
Penerangan yang akan berbincang dengan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan
Warisan (KeKKWa) berkenaan garis panduan iklan yang disiarkan di kaca
televisyen. Tertarik dengan tajuknya, saya teruskan membaca kerana di dalam
hati saya amat bersetuju jika garis panduan diwujudkan bagi membendung
sekian banyak iklan yang semakin merimaskan pandangan.

Tetapi, sebaik meneruskan pembacaan, saya tahu saya telah tersilap meletak
harapan. Pada awalnya harapan saya ialah, garis panduan itu akan
mengehadkan eksploitasi wanita dalam penyiaran iklan. Namun harapan saya
hanya tinggal harapan apabila mengetahui bahawa garis panduan itu hanyalah
bagi memastikan model yang dipergunakan dalam iklan adalah berwajah
Malaysia, bukan pan-Asia.

Kata menterinya, dia menerima banyak rungutan tentang wajah pan-Asia yang
digunakan dalam iklan-iklan terutamanya iklan produk kecantikan. Tambahnya
lagi, rungutan tersebut datang dari orang ramai dan juga syarikat
pengiklan. Dan yang paling menarik perhatian saya ialah apabila dia
mengatakan penggunaan model asing menunjukkan seolah-olah orang Malaysia
tidak cukup jelita untuk menjadi model jenama terbabit.

AllahuAkbar… Apa masalah dengan sang menteri ini, saya kurang pasti.
Tetapi, sebelum saya menulis lebih lanjut, rasanya baik kita lihat keadaan
sekitaran kita sekarang ini. Tentang iklan-iklan yang menguasai 50 peratus
dari helaian akhbar, yang tertampal di papan-papan iklan, yang tersiar di
radio dan pelbagai media lain, bukan terhad di kaca televisyen. Apa
perasaan kita dengan iklan yang kita lihat dan dengar?

Bangga? Gembira? Seronok? Bersyukur kerana dilahirkan dalam sebuah negara
Islam? Saya tidak tahu. Itu perasaan anda sendiri. Tetapi bagi diri saya,
ada sesetengah iklan yang saya seronok dengannya dan banyak pula iklan yang
saya jadi sakit hati, marah, benci, geram dan meluat dengannya. Saya akui,
adakalanya saya jadi ternanti-nanti siaran sesebuah iklan tetapi pada
kebanyakan masa, saya terasa seperti mahu mengalih siaran sebaik iklan itu
disiarkan.

Itu di televisyen. Bagaimana dengan iklan yang terpampang di cermin-cermin
kaca pasaraya? Terutamanya di butik-butik pakaian dan salon-salon rambut.
Astaghfirullah… Ada kalanya, ketika berjalan dengan isteri, saya jadi malu
pula. Gambar wanita dengan keadaan yang meransangkan tertepek di sana dan
sini. Nampak di sebelah kiri, paling muka di sebelah kanan, pun tetap ada
gambar wanita yang sebegini.

Kadangkala saya jadi hairan. Apa kaitan wanita seksi terbabit dengan
barangan yang diiklankan. Misalnya, iklan pisau cukur misai tetapi modelnya
seorang wanita. Sedangkan umum mengetahui jarang seorang wanita mempunyai
misai. Adakalanya, poster iklan juga melampau-lampau. Seperti iklan seluar
jeans. Mentang-mentanglah iklan seluar, maka model perempuannya tidak
perlulah berbaju. Begitu?

Saya juga jadi terfikir apa perasaan wanita ini diperlakukan sedemikian
rupa? Apakah mereka tidak kisah dianggap murahan kerana menayangkan hampir
seluruh badan dengan sedikit bayaran? Dan saya juga hairan dengan badan NGO
yang kononnya memperjuangkan hak wanita, menentang isu poligami tetapi
dalam masa yang sama rela, bahkan gembira melihat wanita dieksploitasikan
sebegini…

Hendak atau tidak, kita terpaksa akui bahawa iklan sedikit banyak memberi
kesan di dalam hati dan sanubari kita. Seperti contohnya, masih ingat iklan
hari raya oleh Petronas (kalau tak silap saya) di mana empat orang adik
beradik membawa balik seekor lembu selepas ibunya merungut kerana tidak
membeli bahagian pada lembu yang diinginkannya? Rasanya, iklan ini pernah
menjadi bualan orang di sana sini sedikit masa dahulu.

Anak saya yang belum berumur dua tahun itu pun terpengaruh dengan iklan.
Bila mana orang tanya anak siapa, pantas dia menjawab "anak papa" kerana
terikut iklan susu (di mana dua orang budak memasang satu tayar pada kereta
mainan dengan mengambil satu skru dari tiga tayar yang lain). Padahal saya
membiasakan dia memanggil saya ayah. Ini adalah contoh bagaimana sebuah
iklan boleh mempengaruhi budak kecil.

Sekarang ini, cuba bayangkan iklan-iklan tidak bermoral terpampang di kaca
televisyen dan anak kita sedang menontonnya. Seperti contohnya iklan produk
kecantikan yang memaparkan susuk tubuh yang menggiurkan. Apa yang hendak
kita katakan kepada anak perempuan kita jika mereka menganggap berpakaian
seksi itu biasa? Bagaimana dengan anak bujang kita yang menonton dengan
penuh selera?

Atau mungkin iklan juga perlu diklasifikasikan? Ada 18SX dan sebagainya...
Jadi di tengah malam, waktu anak-anak biasanya sudah tidur, bolehlah
disiarkan iklan yang mencolok mata. Begitu? AllahuAkbar... Saya tahu, ada
orang yang akan kata itu menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberitahu
anaknya mana yang baik dan mana yang tidak baik tetapi jika sudah terlalu
banyak, termampukah kita mengawalnya?

Kerana itu saya katakan, sebenarnya perkara inilah yang perlu dimasukkan
dalam garis panduan yang akan digariskan oleh Kempen dan KeKKWa. Bukan
setakat wajah Malaysia atau Pan-Asia. Bukan setakat mengambil kira
kepentingan syarikat dan agensi pengiklanan sahaja. Bahkan yang paling
penting mengambil kira kepentingan agama dan keselamatan iman rakyat
keseluruhannya.

Saya percaya, tanpa mengekploitasikan wanita pun sesetengah produk itu
boleh laris di pasaran sekiranya ianya memang terbukti berkesan. Dan saya
juga berharap agar NGO yang kononnya tegas dalam memperjuangkan hak wanita
itu dapat memberikan perhatian yang lebih terhadap perkara ini. Daripada
sibuk menghina hukum Allah, adalah lebih baik memuliakan semula wanita yang
diperdaya.

Bercakap tentang iklan, saya teringatkan anak saudara saya yang bersekolah
di sebuah sekolah tahfiz di Johor Bahru. Mereka tidak berpeluang menonton
televisyen di sekolah. Hanya sesekali apabila pulang sahaja baru menonton.
Ketika menonton iklan sebuah bank, anak saudara saya ini ketawa melihatnya.
Iklan itu memaparkan seorang pegawai bank yang boleh bertukar pakaian
mengikut pelanggan yang datang ke kaunternya.

Hingga akhirnya tiba seorang pelanggan wanita, juruwang tersebut terdiam.
Apabila ditanya mengapa mereka tertawa, jawab mereka mudah. Iklan itu
menunjukkan agama boleh ditukar mengikut keadaan tetapi jantina tidak.
Lelaki akan tetap jadi lelaki. Kami juga jadi tertawa. Betul juga. Kami
tidak pernah perasan. Mungkin pemikiran orang yang ada al-Quran di dalam
hatinya lebih tajam dari kami. Wallahu'alam...

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.