27 January 2007

Rusa Dengan Anjing Pemburu

Tempohari, sewaktu pulang dari kampung isteri, saya dan isteri banyak berbual tentang kehidupan kami. Tentang apa-apa yang telah kami lalui selama ini. Tentang bagaimana kami boleh saling jatuh cinta. Tentang kelebihan dan kekurangan dalam diri masing-masing, tentang anak-anak sehinggalah tentang amal ibadat yang kami lakukan. Sesekali berbual begini, banyak juga hasil yang positif yang dibuahkan.

Tiba-tiba, ketika menyentuh tentang amalan yang kami lakukan, isteri saya bersuara. “Dulu sewaktu mengandungkan Naqibah, kita kuat buat amalan. Amalan sunat, mengaji, semuanya terjaga. Tapi bila tiba masa mengandungkan Nazhurah sampailah sekarang ni…” Saya tersenyum. Faham apa yang dimaksudkannya. Saya sendiri sering memikirkan hal ini dahulu. “Pernah dengar cerita tentang rusa dengan anjing pemburu?” tanya saya pula.

Isteri saya menggeleng. “Ceritalah” katanya. “Baiklah…,” kata saya lalu memulakan cerita. Ada sekumpulan rusa yang sedang mencari makanan bersama-sama. Mereka begitu asyik mencari makanan sehinggakan tidak perasan ada dua ekor anjing pemburu yang sedang memerhatikan mereka. Hingga pada satu ketika, kedua-dua ekor anjing itu menyerbu kawanan rusa tersebut. Maka bertempiaranlah rusa-rusa itu menyelamatkan diri.

Semua rusa sempat melarikan diri kecuali seekor. Rusa yang ini terlalu dekat dengan anjing-anjing pemburu tersebut. Semua rusa yang selamat berasa risau. Mereka yakin, teman mereka tadi sudahpun menjadi mangsa anjing-anjing tersebut. Kerana anjing-anjing pemburu ini memang terkenal dengan kepantasannya mengejar mangsa. Apatah lagi ada dua ekor anjing yang mengejar. Tentu agak mustahil untuk rusa itu melepaskan diri.

Selepas beberapa ketika, mereka begitu yakin rusa itu telah selamat menjadi santapan pemburu. Tiba-tiba muncul rusa tadi. Semua rusa yang ada terkejut. Mereka pun bertanya “macamana engkau boleh melepaskan diri?” Rusa yang selamat itu hanya tersenyum, “Oh… Senang saja” jawabnya. “Anjing-anjing pemburu itu berlari untuk tuannya. Tetapi aku berlari untuk diri aku sendiri…” sambungnya lagi…

Isteri saya tersenyum. Rasanya dia faham dengan isi yang ingin saya sampaikan. Sebenarnya, dalam kes kami yang saya sebutkan tadi, kami berada pada watak anjing pemburu. Berlari untuk tuannya, bukan untuk diri sendiri. Disebabkan anjing itu tahu ia tetap akan dapat makan sama ada dia berjaya mendapatkan rusa tersebut atau tidak, maka usaha anjing tersebut terhenti sebaik dia merasakan usahanya telah berjaya atau gagal sepenuhnya.

Berbeza dengan rusa yang akan terus berlari untuk menyelamatkan diri. Ia tahu, seandainya ia memikirkan kepenatan yang dialaminya, maka ia akan menjadi mangsa anjing-anjing tersebut. Maka ia teruskan berlari. Melainkan ia putus asa, tidak berkeyakinan akan selamat walau berlari sekuat manapun, barulah ia berhenti. Selagi tidak, selagi itulah ia akan terus berlari sehinggakan anjing-anjing itu yang berputus asa.

Segala amalan kami ketika Naqibah masih di dalam kandungan sebenarnya adalah bagi mendapatkan seorang anak yang cerdik, cantik dan baik. Kerana itu tujuan dan niat kami, maka kami tidak putus berusaha sehinggalah Naqibah selamat dilahirkan. Dan kini, rasanya kami telah perolehi apa yang kami idamkan. Apabila matlamat telah tercapai, apa lagi yang perlu kami usahakan.

Saya pasti, di situlah letaknya kesilapan kami. Beramalan bukan untuk diri sendiri sebaliknya untuk sesuatu yang lain. Maka di manakah letaknya istiqamah seandainya niat atau matlamat kami yang asal telah tercapai? Sepatutnya ketika berbuat sesuatu amalan, yang menjadi niat dan matlamat asala adalah untuk diri sendiri. Perkara yang selainnya, biarlah menjadi sampingan. Biarlah Allah yang kurniakan jika ada keizinanNya.

Maulana-maulana Jemaah Tabligh juga sering mengingatkan. Berdakwahlah untuk diri sendiri. Bukan untuk orang lain. Kerana, jika kita mengajak manusia ke arah kebaikan, ke arah kalimah ‘Laailaha Ilallah’, maka sebenarnya kita mengajak diri kita sendiri ke arah itu. Apabila kita mengingat manusia tentang kekuasaan Allah, maka sebenarnya kita mengingatkan diri kita sendiri tentang perkara itu.

Tentang orang yang kita dakwahkan, terserahlah kepada Allah. Kita hanya pembawa, tetapi Allah-lah yang memberi. Hidayah itu milik Allah abadi. Jika Allah mengizinkan, maka insyaAllah dia akan beroleh hidayah. Tetapi jika tidak mengizinkan, dia tetap akan berada dalam kemunafikan atau kekufuran. Perlu diingat, Nabi saw sendiri tidak termampu memberikan hidayah kepada bapa saudaranya yang amat dikasihi.

Tetapi, apa yang pasti, kita akan memperolehi sesuatu dari Allah, jika niat kita benar hanya kerana Allah. Apabila kita sentiasa mengingatkan manusia ke jalan Allah, dengan niat sebenarnya untuk mengingatkan diri sendiri, insyaAllah kita akan sentiasa ingat akan kebesaran Allah. Sama ada orang yang kita ingatkan itu akan ingat atau tidak, tidak ada apa daya pada diri kita.

Saya selalu berpegang kepada satu konsep. Manusia itu akan perolehi apa sahaja yang dia usahakan. Jika seseorang itu menginginkan dunia, maka dunialah yang akan diperolehinya. Tetapi dia akan kehilangan akhirat. Kerana kita tidak terdaya untuk berusaha terhadap dua perkara di dalam satu masa yang sama. Jika dia berusaha ke arah wang, maka itulah yang akan diperolehinya, insyaAllah…

Tetapi jika seseorang itu berusaha ke arah akhirat, maka itulah juga yang akan diperolehinya. Dan lebih dari itu, dia juga, insyaAllah, akan memperolehi dunia sebagai ‘bonus’ baginya. Seperti sebuah hadits di mana Nabi saw mengatakan, sesiapa yang meletakkan akhirat sebagai matlamat, maka Allah akan memudahkan usahanya. Manusia akan menyintainya dan yang penting, dunia akan datang dalam keadaan hina kepadanya.

Dalam konsep ‘cari dan selamatkan’ (search and rescue), yang paling asas ialah menyelamatkan diri sendiri terlebih dahulu. Dalam usaha untuk menyelamatkan orang lain, kita diingatkan agar tidak membahayakan diri sendiri. Dan sebenarnya, begitulah dalam hal berdakwah. Ia juga sebahagian dari search and rescue sebenarnya. Apa yang paling penting adalah menyelamatkan diri sendiri terlebih dahulu, barulah difikirkan tentang orang lain.

Semoga kita semua mampu berada di kedudukan rusa (bukan menjadi rusa) yang menyelamatkan diri daripada kehancuran. Saya juga tidak mahu lagi menjadi seperti anjing pemburu tersebut. Apabila apa yang saya usahakan menampakkan kegagalan, ataupun telah membuahkan kejayaan, maka terhentilah segala yang saya kerjakan. Dan sesungguhnya usaha menyelamatkan iman dan aqidah bukanlah usaha yang ada kesudahannya…

3 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum... abu naqibah, ni ada blog di celah2 kehidupan... yg tiap2 ujung minggu tu...

http://www.dcckmona.com/friends/news.php ...

harap2 boleh masukkan dlm links... supaya dijadikan kisah teladan buat semua...

Abu Naqibah said...

Waalaikumussalam warahmatullah...

Mat Loopie... Workeh. Thanx... Consider it done...

Anonymous said...

assalamualaikum...

Makasih, Post ini bermanfaat banget...
coz guru Agama ku nyuruh nyari tentang cerita ini...

:-)

Makasih....

sekali lagi...

makasih.........

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.