05 January 2007

Banjir...


Rasanya hampir semua orang tahu tentang berita negeri Johor yang dilanda banjir hebat baru-baru ini. Ada juga beberapa orang yang menelefon dan mengirimkan email bertanyakan adakah tempat saya dilanda banjir. Alhamdulillah... Setakat ini rumah saya masih selamat. Memang dimasuk air tetapi sekadar lebih kurang 10 baldi sahaja. Kepada mereka, terima kasih kerana mengambil berat. InsyaAllah, email anda akan saya balas bila kelapangan nanti.

Beberapa hari selepas banjir, iaitu hari ketiga saya pulang dari laut, saya menghubungi teman-teman dari tempat kerja lama kami untuk minum bersama. Kami berlima sebenarnya telah lama meninggalkan syarikat yang beroperasi di Pasir Gudang itu dan semenjak berhenti, itulah kali pertama kami bertemu kerana masing-masing berkhidmat dalam syarikat yang berlainan. Dua dari kami kini bertugas di Sudan.

Sudah lama tidak bertemu, tentu sahaja banyak yang diceritakan. Antaranya ialah tentang rakan-rakan yang sedang bertungkus-lumus mencari kerja lain. Kami bertanya-tanya sama sendiri tentang kekosongan jawatan di tempat masing-masing. Tiba-tiba seorang dari teman saya bercerita... "Wei... Korang tau pasal Bob? Kesian la dia... Rumah dia habis kena banjir. Motor pun hanyut. Sekarang ni mula dari kosong la..."

Saya jadi terkejut mendengar berita yang disampaikan. MasyaAllah... Begitu terukkah banjir yang melanda Kota Tinggi? Sungguh, saya bukan orang yang suka menonton dan membaca berita oleh media Malaysia kerana sudah sering sangat tertipu ketika era pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dahulu. Dan kerana itu saya sering ketinggalan dengan berita nasional yang terkini. Hanya bergantung kepada berita yang teman-teman kirimkan sahaja.

"Kalau tempat korang ada kosong, tolong la rekomenkan si Bob tu. Kesian dia. Tinggal sehelai sepinggang je." Sambung teman saya lagi. Kami kemudian sama-sama berjanji untuk membantu apa-apa yang patut. Beberapa hari kemudian, saya menghubungi teman saya yang terlibat dalam banjir tersebut. Untuk mendapatkan berita yang lebih jelas tentang musibah yang melanda kejiranannya.

"Habis dah..." jawab teman saya dengan tenang sambil tertawa. "Kau bayangkan, rumah aku yang dua tingkat tu tinggal bumbung je." Jelasnya lagi membuatkan saya melopong. MasyaAllah... Begitu dalam? "Motor?" tanya saya pula. "Alhamdulillah. Memang hanyut tapi dapat diselamatkan sebab tersangkut. Ada la 100 meter kena hanyut. Lepas aku hantar servis tuari Allhamdulillah boleh pakai balik..." jawabnya lagi.

Selepas dari itu, saya telefon pula pak cik saya di kampung. Alhamdulillah... Rumah mereka terselamat. Tetapi, katanya, bandar Kota Tinggi sudah berubah menjadi lautan. Bangunan Mara sudah menjadi pulau. Lampu isyarat trafik juga tenggelam. Dan Jambatan Kota yang menghubungkan Johor Bahru dengan Kota Tinggi menyeberangi Sungai Kota juga tenggelam.
Hanya tinggal besinya di tepinya sahaja yang kelihatan.

Saya membayangkan keadaannya. Sungguh mengerikan. Kemudian terbayang pula seperti keadaan rumah teman saya. Rumahnya sudah tidak boleh diduduki lagi. Dinding roboh. Baju-baju juga hanyut. Yang ada pun dipenuhi lumpur. Perabot dan barangan elektrik pula rosak teruk dan tidak boleh digunakan lagi. Mujurlah ayahnya pekerja Kementerian Kesihatan maka dapatlah mereka sebuah rumah di Kuarters Hospital.

Seperkara yang menarik tentang sahabat saya ini, beliau, dari riak suaranya, seperti begitu tenang menghadapi musibah ini. Dalam kebanyakan masa dia ketawa ketika berbual dengan saya. Tidak sekalipun dia mencela cuaca. Malah mengeluh sesal pun tidak. Tenang dan bersahaja. Sungguh saya mengkagumi ketabahan hatinya. Hebat. Saya cuba bayangkan bagaimana keadaannya jika saya yang ditimpa musibah sebegitu.

Ah... Tidak dapat saya hendak membayangkannya. Tempohari, ketika pulang dari masjid hujan agak lebat. Maka saya dan beberapa orang jemaah yang lain duduk berbual di kaki tangga sambil menunggu hujan teduh. Topik perbualan ketika banyak berkisar tentang banjir. Ketika semua sedang sibuk berbual, saya bertanya, bagaimanakah iman kita jika kita yang ditimpa musibah sebegitu? Masing-masing menggelangkan kepala tanda tidak tahu...

Ketika itu, apa yang bermain difikiran saya ialah kata-kata dari abang saya. Ketika bencana tsunami baru melanda Acheh, abang saya berkata, dalam bencana sebegitu, orang yang paling beruntung adalah orang yang tidak punya harta. Mereka tidak ada apa-apa yang boleh dikesalkan akibat rosak atau hilang atau hanyut dibawa arus deras. Kerana harta mereka adalah apa yang ada pada badan mereka.

Mereka tak punya TV plasma yang harga ribuan ringgit. Mereka tak punya kereta yang hutangnya masih panjang berjela. Malahan rumah mereka juga sekadar yang ada. Boleh dibina semula pada bila-bila masa. Malah untuk sesetengah dari mereka yang sebelum ini makan pun tidak mencukupi, dengan adanya bencana seperti ini, mereka mendapat makanan yang lebih sempurna dari hari kebiasaannya.

Sebaliknya, orang seperti kitalah yang akan risau jika musibah ini melanda diri kita. Bagaimana dengan set televisyen kita? Bagaimana katil tidur buatan dari kayu mahal kita? Apa pula jadinya kepada baju mahal yang dibeli dari butik terkemuka? Itu belum lagi soal kereta yang 'hilang keupayaannya' sedangkan bulanan masih perlu dibayar kerana insurans tidak melindungi kejadian malapetaka dan bencana. Bagaimana ya?

Maka kerana itulah saya amat bersetuju dengan tutur kata abang saya. Iya, memang benar. Mungkin ketika ini kita kasihan melihat mereka yang berpayahan berpanas dan berhujan menunggu bas sedang kita sedap dalam kereta berpendingin hawa. Tetapi pada suatu ketika, mungkin kita akan merasakan betapa bertuahnya tidak memiliki harta kerana kita tidak akan
kehilangan sesuatu yang tidak kita miliki.

Di sebalik musibah banjir besar di Johor ini, ada banyak pengajaran yang boleh kita perolehi sama ada kita sebagai mangsa atau sebagai orang yang memerhati. Pengajaran yang paling penting adalah, tidak ada hak milik kekal di dalam dunia ini. Segalanya milik Allah. Dia yang memberikan pinjaman. Dan jika Dia berkehendak untuk menariknya semula, tidak ada sesiapa yang mampu mengahalangNya. Semoga Allah mengukuhkan iman kita. Amin.....

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.