07 January 2007

Hujan, Banjir Dan Rezeki

Tempohari, ketika negeri Johor masih sedang hebat dilanda banjir lagi, hujan turun dengan agak lebat sebaik selesai kami tunaikan solat Zuhur. Maka saya dan beberapa orang jemaah hanya duduk di tangga masjid menanti hujan teduh. Disebabkan ketika itu kisah banjir masih lagi menjadi isu hangat, maka perbualan kami lebih banyak tertumpu kepada kisah bencana itu. Maka keluarlah bermacam-macam cerita.

Tetapi saya paling tertarik dengan kata-kata seorang dari jemaah tersebut. Katanya, hujan yang turun mencurah itu sebenarnya adalah permintaan manusia sendiri. Selama ini apabila hari panas, manusia sering mengeluh dan berdoa memohon Allah turunkan hujan. Sekarang, apabila Allah turunkan hujan dengan lebatnya, bumi pula tidak tertampung. Kebanyakan kami menggelengkan kepala tanda bersetuju dengan pendapatnya.

Kemudian saya mencelah. "Haji... Hujan ni rahmat. Macam rezeki. Bila Allah turunkan hujan sikit, kita kata tak cukup. Kita nak lagi. Hujan satu jam, kita nak satu hari. Bila dah terlebih hujan, akhirnya banjir dan yang hanyut kita sendiri juga. Begitu juga dengan rezeki. Bila Allah beri kita rezeki, kita kata tak cukup. Kita nak lagi. Sampai akhirnya dah terlalu
melimpah, kita hanyut dalam kemewahan..."

"Saya dah terkena Haji. Bila duit ada di tangan, memang hanyut. Sebab nak habiskan duit, saya tinggalkan jemaah. Sebab nak habiskan duit, bukan nak cari duit tu..." sambung saya lagi. Haji tersebut hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. "Iya la eh?" jawabnya pula menzahirkan persetujuannya. Seketika kemudian hujan mulai reda dan kami semua beredar
pulang ke rumah masing-masing.

Dalam fikiran saya masih lagi terngiang-ngiang kata-kata yang saya sebutkan sebentar tadi. Sungguh, ianya bukan apa yang telah lama bermain di fikiran saya. Ianya lahir secara spontan. Ilham kurniaan Allah. Dan Alhamdulillah, saya jadi tersedar. Betul. Saya sendiri bersetuju dengan apa yang saya sebutkan tadi. Dan saya yakin, ini adalah satu cara Allah hendak
menyelamatkan saya. Segala puji bagi Allah...

Dahulu memang saya susah. Kehidupan sempit. Terutama ketika baru bertukar tempat kerja. Ketika itu sedang sibuk mengumpul duit untuk berkahwin pula. Kemudian, pada bulan-bulan awal perkahwinan, hidup saya masih di takat yang lama. Masih terasa kesempitannya. Lalu yang saya pohon setiap hari dariNya hanyalah limpahan rezeki. Saya mahukan rezeki yang lebih. Dan Alhamdulillah, itulah yang Allah berikan.

Tetapi itupun masih belum mencukupi. Walaupun sudah mulai lapang, perasaan untuk lebih selesa mula menguasai akal dan nafsu (iman lemah). Lalu dipohon lagi rezeki dan Allah kurniakan lagi. Dan akhirnya ketika diri ini dilimpahi dengan rezeki, saya terlupa untuk memohon diteguhkan iman. Saya jadi hanyut. Seronok dengan limpahan wang. Mula berbelanja boros dan sesuka hati.

Paling menyedihkan, disebabkan sibuk berbelanja, sering kali Asar dilakukan dengan bersendirian. Manakan tidak, sedang suara bilal berkumandang melaungkan azan Asar, saya sedang sibuk beratur di kaunter pembayaran untuk melunaskan harga barang yang saya beli. Malah kadangkala, bukan setakat Asar, bahkan Maghrib dan Isyak juga tidak dilakukan secara berjemaah kerana sibuk sangat berbelanja.

Hebat, bukan? Allah mengurniakan saya limpahan rezeki. Dan saya menyatakan kesyukuran ke hadhratNya dengan, bukan setakat meninggalkan jemaah, bahkan melewatkan solat. Kadangkala saya jadi malu hendak ke masjid. Kerana wajah saya terlalu sering tenggelam dan timbul. Malah lebih memalukan lagi, lebih banyak masa tenggelam dari masa timbulnya. Inikah caranya saya menghargai perintah Allah?

Maka sebenarnya rezeki itu tidak boleh berlebihan. Dan inilah sebabnya Baginda Nabi saw memohon agar Baginda dijadikan lapar sehari dan kenyang pada keesokan harinya kerana Baginda Nabi saw mahu meratap merintih pada satu hari dan kemudiannya bersyukur atas nikmatNya pada keesokan harinya. Supaya dengan cara itu, Baginda akan lebih menghargai rezeki yang dikurniakan kepadanya.

Hujan adalah rezeki. Dan lihatlah apa yang terjadi apabila hujan yang berlebihan. Bumi ini dinaiki air dan akhirnya memusnahkan apa yang telah kita bina selama ini. Rumah yang disiapkan dengan hasil titik peluh dan susah payah akhirnya rebah. Terasa sia-sia usaha kita selama ini. Dan begitulah yang berlaku kepada iman kita. Dengan limpahan rezeki yang
mencurah-curah, akhirnya tembok iman yang kita bina mungkin akan musnah.

Saya tidak mengatakan tidak boleh mencari rezeki yang lebih. Tidak. Carilah dunia seperti mana kita akan hidup seribu tahun lagi. Akan tetapi setiap perbuatan yang tidak disertakan dengan iman yang utuh dan mendalam, akhirnya akan memudaratkan iman kita sendiri. Limpahan rezeki yang mencurah mungkin akan disalurkan ke jalan yang bathil jika tidak dikawal selia dengan iman yang kukuh.

Jikalaulah rumah-rumah mangsa banjir dibina pada tempat yang tinggi, mungkin (diulang, mungkin) mereka akan selamat. Tetapi siapa yang akan menjangka banjir jika selama ini bumi mereka sering kekeringan. Jika naik pun air hanya setakat separas buku lali. Tentulah tidak ada antara mereka yang bersedia? Dan begitulah kita. Jika hari ini secara tiba-tiba kita
dicurahkan dengan rezeki yang banyak, bagaimana?

Apakah nanti hati dan iman kita akan karam? Wallahu'alam. Semoga Allah menjauhkan kita dari sebarang sifat yang tidak elok. Dan kini saya kian sedar. Sepatutnya sebelum meminta untuk dilimpahi rezeki yang banyak, sebaiknya saya memohon agar dikukuhkan dulu tembok iman di hati ini. Supaya nanti tidak hanyut dibawa arus kemewahan. Semoga nanti mampu menjadi
hambaNya yang tahu bersyukur atas kurniaNya dengan sewajarnya...

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum warahmatullah syeikh ....

What a remarkable entry,
sangt2 bersetuju dengan apa yg saudara utarakan ....

kadang2 kita terlupa dengan limpahan rezeki itu satu anugerah Allah.Kita gagal menguruskan harta kita berlandaskan Islam dan Iman. Kita jadi lupa dek kerana timbunan harta .....

Tq sheikh for the wonderful reminder.

Anonymous said...

Salam,

Setuju dgn part 'tenggelam timbul' tu syeikh. Ana pun 2 x 5. Setelah di beri rezeki dan kelapangan oleh Allah, kita terlupa utk bersyukur. Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan...

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.