25 January 2007

Penipu!

Pernah tonton filem Do Re Mi? Pada satu babak pengenalan kepada Re, ada satu adegan di mana rumah Re dimasuki pencuri. Si pencuri pasti diingati dengan aksinya yang memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah. Apa yang menarik perhatian saya ialah, ketika berada di dalam rumah Re tersebut, si pencuri terkejut dengan bayangnya sendiri yang kelihatan pada cermin. Begitulah jika orang sudah berbuat salah.

Apa yang menyebabkan saya menyorot filem arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ini ialah, ucapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Buletin Utama jam 8 malam tadi (25 Januari 2007). “Umno sudah takut kepada bayangan sendiri” getus hati saya. Ucapan Najib tadi yang menyelar Pas dan mengatakan mereka penipu, jelas menunjukkan sifat takut Umno kepada Pas.

Umno tahu kelemahan mereka. Umno tahu banyak isu semasa yang tidak memihak kepada mereka. Maka kerana itulah, dalam pilihanraya kecil Batu Talam yang menyaksikan Umno bertembung dengan hanya calon Bebas dengan pakatan pembangkang memboikot pilihanraya tersebut, Pas tetap menjadi kritikan dan tohmahan Umno. Walaupun tidak ada calon Pas atau KeADILan atau DAP yang sudi bertanding dengan Umno.

“Pas penipu!” seru Najib dengan diikuti tepukan kaki-kaki bodek yang tidak putus bersorak walaupun sang pemimpin sedang mencarut. Ini kerana Pas yang mendakwa memboikot pilihanraya tersebut telah mengeluarkan kenyataan meminta penyokong mereka yang mahu mengundi supaya membantu calon Bebas. Ini supaya calon bebas tersebut tidak kehilangan wang pertaruhannya.

Apa yang pelik sangat? Apakah Najib menjangka penyokong Pas akan menyokong BN hanya semata-mata kerana Pas tidak bertanding? Ataupun dia menjangka pimpinan Pas Pusat akan merayu pengundi supaya memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada calon Umno serta mengundinya dalam pilihanraya kecil itu? Harap Najib dapat menjadi lebih realistik. Janganlah kerana terlalu ketakutan sehingga melihat apa yang logik sebagai suatu kesalahan.

Memang saya pernah berkata bahawa saya tidak lagi mahu menulis perkara-perkara yang berkaitan politik. Tetapi dalam keadaan sekarang ini, di mana pihak Parti Pemerintah bebas menyatakan tohmahan mereka di media arus perdana tanpa pembangkang diberi ruang untuk membela diri walau seinci pun, rasanya saya tidak sanggup hendak berdiam diri. Rasanya, saya tidak mampu menahan aliran lava di dalam hati saya yang kian berkelodak.

Pas penipu? Mungkin, jika apa yang mereka lakukan dalam pilihanraya ini mahu dianggap sebagai satu penipuan. Tetapi bagaimana pula dengan Umno? Suci sangatkah Umno? Celaan yang Najib berikan seolah-olah menunjukkan bahawa manusia yang paling suci adalah mereka yang bernaung di bawah payung Umno dan BN. Walhal, telah diketahui seantero dunia bahawa Umno dan BNlah bapa kepada segala penipu!

Masih ingat kes pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim? Ini adalah satu contoh yang terbaik tentang penipuan yang dilakukan oleh Umno dan BN. Saya masih ingat ketika perhimpunan Black 14 yang diadakan sempena mengingati ulangtahun penangkapan Anwar secara tidak sah. Berita di TV3 dan RTM menunjukkan bahawa pehimpunan itu tidak mendapat sambutan sedang di TV Singapura, ribuan orang kelihatan memenuhi jalan.

Tambah lagi dengan perhimpunan menbantah kenaikan harga minyak. Apa yang dilaporkan oleh media arus perdana? Sedangkan mereka yang ‘aktif’ bermain email pastinya ada menerima lampiran gambar yang menunjukkan betapa hebatnya perhimpunan tersebut. Ini tidak termasuk tohmahan serta fitnah yang disebarkan secara terang-terangan terhadap Yang Mulia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Tidak ketinggalan cerita bagaimana Haji Muhammad Sabu diperangkap dan dibicarakan atas kes khalwat sewaktu era Umno memerintah Kelantan. Alhamdulillah, Muhammad Sabu menang dalam kes tersebut. Tetapi arang telah terconteng di muka. Dan Umno telah terbukti sebagai parti yang paling banyak menipu dan paling banyak memperdaya. Jadi, betapa beraninya Najib menghamburkan kata-kata bahawa Pas adalah penipu?

Kami sekeluarga juga pernah menjadi mangsa penipuan mereka. Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, kami tinggal di rumah ‘separa setinggan’. Separa kerana kami dibenarkan tinggal di sini dengan membayar sejumlah wang kepada Majlid Bandaraya. Kami bahagia tinggal di sini tetapi pemimpin-pemimpin Umno tempatan begitu gatal memohon agar kami dipindahkan ke penempatan yang lebih sempurna.

Kerana yakin ianya lebih sempurna, maka kami menyetujuinya. Tetapi apa yang kami dapat? Sebuah rumah pangsa yang besarnya lebih sedikit dari rumah kotai buruh pembinaan Indonesia. Tidak cukup dengan itu, rumah ini dibina tingginya sekadar lima tingkat. Agar pemaju tidak diwajibkan menyediakan lif. Gila! Cuba suruh Datuk Abdul Ghani Othman atau Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tinggal di rumah sebegini pada usia mereka.

Sewaktu mengisi borang, kami diberitahu bahawa satu keluarga hanya layak untuk satu rumah. Jadi abang saya yang tinggal bersama saya ketika itu terpaksa mencari rumah lain yang sebenarnya di luar kemampuannya. Tetapi setelah projek dirasmikan, barulah saya ketahui bahawa ramai orang yang rapat dengan pimpinan Umno tempatan memperolehi rumah lebih dari satu bagi satu keluarga.

Kami juga diberitahu bahawa hanya penama pada surat kebenaran menduduki rumah kami sekarang ini yang dibenarkan mengisi borang. Jadi kami letakkan nama ibu saya yang telah berusia 63 tahun. Tetapi, ketika menguruskan pinjaman, nama ibu saya ditolak kerana sudah terlalu tua. Jadi perlu pula tukar kepada nama saya. Dan proses semudah itu memakan masa sehingga hampir setengah tahun.

Kemudian, kami diberikan rumah di tingkat 4. Ya Allah… Ibu dan ayah saya sudah terlalu tua dan sakit kaki. Lagipun kami sudah memberi tahu tentang keadaan ibu dan ayah kepada mereka. Tahu apa mereka jawab? “Betul ke diorang tu sakit kaki?” Huh! Orang yang tidak bercampur dengan masyarakat, sememangnya begitu! Rupanya, rumah ditingkat bawah telah diberikan kepada kroni mereka, walaupun mereka masih muda.

Disebabkan terlalu banyak masalah dan terlalu menyakitkan hati, maka saya mengambil keputusan untuk membeli sebuah rumah lain dan menolak tawaran rumah tersebut. Berikanlah sahaja kepada mereka yang tidak berkemampuan, kata saya. Tahu apa yang terjadi? Pihak pemaju menghubungi ibu saya dan mengugut akan mengambil tindakan sekiranya kami tidak membeli rumah tersebut.

Apa? Macam senario di Jalan Petaling pula. “Silakan,” kata saya. Saya hendak lihat apa yang mereka boleh lakukan kepada kami. Jika tidak kerana saya, ibu dan bapa saya tentu sahaja akan membeli rumah tersebut kerana takut diambil tindakan. Lihatlah. Bagaimana Umno bukan saha penipu tetapi juga kaki peras. Mengugut orang yang tidak membantu mereka. Beginikah tingkahnya sebuah parti yang suci?

Najib menuduh Pas sebagai penipu di Batu Talam. Sungguhpun saya tahu tuduhan tersebut kerana takutnya mereka kepada Pas, tetapi saya tetap beranggapan Najib telah berlaku biadab dan menghina sistem demokrasi yang mereka sendiri muliakan. Padahal Najib, Abdullah dan seluruh parti itu adalah penipu-penipu yang agung. Mereka menipu dan memperbodohkan rakyat sesuka hati mereka.

Timbul sebuah persoalan di hati saya. Pas menipu kerana menyatakan tidak mahu bertanding dan memboikot pilihanraya tetapi tetap mengadakan kempen dan ceramah. Bagaimana pula dengan kehadiran bas-bas hantu yang membawa pengundi-pengundi hantu setiap kali sebuah pilihanraya diadakan? Apakah ini tidak dianggap sebagai menipu? Ataupun kerana sudah biasa sangat menipu, maka sebuah penipuan juga dianggap sebagai satu kemuliaan?

2 comments:

Anonymous said...

pirah...bl plak nik aziz 2 jd mulia...islam ada bg ke dok mengutuk,menghina org.........

Anonymous said...

pas teruskan perjuangan melingkup org melayu...tahniah sgt2.,.........

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.