02 July 2006

Selamat Ke Menara Gading

Baru sebentar tadi, sebelum masuk waktu Isya', saya menelefon anak saudara
saya yang akan melanjutkan pelajar di UiTM Kota Semarahan (kalau tak salah
saya) di Sarawak dan akan berangkat esok untuk urusan pendaftaran pada hari
Isnin nanti. "Macam mana?" tanya saya. "Takutlah Pak Usu. Angah tak biasa
pergi jauh². Betul! Angah tak pernah pergi jauh macam ni." jawabnya.

Bukanlah dia tidak pernah tinggal di asrama. Sebelum ini dia menghabiskan
tingkatan 4 dan 5nya di Sekolah Teknik Azizah. Tetapi itu di Larkin, Johor
Bahru. Masih terlalu dekat dan boleh pulang setiap minggu. Lalu saya
ceritakan pengalaman saya kepadanya. "Pak Usu dulu masa masuk MRSM Jasin,
Melaka seorang juga. Lagilah. Baru berusia 16 tahun masa itu..."

Saya tahu. Melaka dan Sarawak memang jauh berbeza. Bukan dari segi jarak,
malah juga budaya. Namun hakikatnya tetap juga jauh. Ketika itu kami tidak
punyai banyak wang. Saya tidak mampu membeli tiket bas yang berharga RM16
(kalau tak silap) untuk pulang setiap bulan. Hinggakan perkahwinan kakak
kedua saya pun terpaksa saya tinggalkan kerana kesuntukan wang.

Kemudian saya yakinkan kepadanya bahawa orang Sarawak memang ramai yang
baik². Sama sahaja. Di mana² akan sentiasa wujud orang yang baik dan orang
yang jahat. Dan setelah memberikan sedikit nasihat dan ucapan tahniah, kami
menamatkan perbualan. Kami memang tidak mampu berbual panjang kerana waktu
Isyak sudah semakin hampir. Tetapi perbualan sesingkat itu mengungkit
semula kenangan lalu.

Sebenarnya selepas SRP (kini PMR), saya tidak tahupun ada sekolah bernama
MRSM. Tetapi suatu hari, ketika sedang berehat di kedai jiran saya, saya
terlihat di televisyen iklan tawaran kemasukan ke MRSM. Ketika itu
keputusan SRP masih belum dikeluarkan. Saya hanya berjenaka dengan teman
saya ketika saya katakan bahawa keputusan yang bakal saya peroleh akan
melayakkan saya ke MRSM.

Namun tak semena² abang teman saya (yang ketika itu menuntut di UKM)
menghempas buku dan berkata "Jangan confident sangat." Saya terkedu. Memang
betul keputusan belum diumumkan. Tetapi apakah salah saya bergurau begitu?
Mengapa mesti sampai menghempas buku? Apakah seorang yang bersekolah di
sekolah yang bertaraf kampung seperti saya mumang sudah pasti bodoh?

Saya hanya mendiamkan diri sambil bertekad untuk betul² memohon untuk masuk
ke MRSM. Sebenarnya saya tidak pernah punya niat untuk meninggalkan Sekolah
Menengah Majidi Baru kerana bagi saya, jika semua pelajar pandai ke sekolah
pandai, maka keseimbangan tidak akan wujud. Tetapi saya hanya ingin
membuktikan bahawa bukan hanya dia yang boleh layak ke universiti.

Dan ditaqdirkan, apabila keputusan diumumkan, ternyata memang saya layak.
Tanpa banyak bicara saya memohon dan Alhamdulillah diterima. Tetapi saya
mengambil keputusan untuk menolak kerana perbelanjaan yang terlalu besar
(untuk mebeli cadar, sarung bantal dan lain² keperluan) sedangkan ketika
itu keluarga saya sedang sibuk menguruskan majlis perkahwinan kakak saya.

Tetapi ayah teringin benar melihat anaknya bersekolah di sekolah asrama
penuh. Setelah 5 anak²nya tidak ke mana, biarlah yang bungsu ini seorang
menjadi wakil. Saya pergi juga dengan perasaan yang bercampur². Gembira,
sedih, risau dan berbagai lagi. Apa yang pasti, bukan seperti zaman
sekarang, saya tidak dapat menghubungi keluarga saya dengan kerap. Paling
kerap pun, hanya seminggu sekali.

Teringat lagi waktu bangun pagi yang pertama di dormitori. Tidak ada lagi
ibu yang akan menyiapkan sarapan jemput² atau lempeng. Tidak ada lagi Ateh
yang akan duduk di sebelah. Petang² juga dilalui hanya dengan kawan². Tidak
ada lagi pertengkaran dengan adik beradik. Tidak ada. Hidup hanya
dihabiskan di dorm dan juga di bilik kelas.

Tetapi lama-kelamaan situasi begitu menjadi biasa kepada saya. Dan hari ini
saya rindukan suasana itu. Suasana prep... Dan Alhamdulillah, saya lulus
SPM dengan keputusan yang elok. Tidaklah terlalu cemerlang tetapi cukuplah
untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Saya ditempatkan dalam kursus
Kejuruteraan Petroleum, walaupun sebenarnya saya tidak tahu apa itu
Kejuruteraan petroleum.

Sengaja saya pilih UTM kerana ianya di Johor Bahru. Tetapi saya telah
tersalah kira. Kerana fakulti saya ketika itu berpusat di kampus Jalan
Semarak, Kuala Lumpur. Sekali lagi saya berjauhan dengan keluarga. Hanya
kali ini saya telah punya pengalaman. Maka ianya tidaklah sesukar
pengalaman yang pertama. Namun, berjauhan dengan keluarga bukanlah perkara
yang terindah.

Ada banyak pengalaman yang telah saya kutip ketika menuntut di UTM. Namun
bukan itu yang ingin saya ceritakan di sini. Artikel ini sengaja saya tulis
dan tujukan khas buat adik² yang bakal melanjutkan pelajaran mereka ke
universiti atau kolej atau apa sahaja. Seperti nasihat saya kepada anak
saudara saya tadi, apa yang paling penting ialah untuk berkawan sebaik
sahaja selesai mendaftar.

Dan jikalau mencari kawan, janganlah semberono. Carilah kawan yang mampu
mengingatkan kita ketika kita terlupa dan menegur kita ketika kita
tersilap. Bukan kawan yang semata² untuk berseronok. Kerana jika itu yang
kita pilih, jangan menyesal apabila keputusan yang bakal kita capai
mengecewakan. Saya pernah melaluinya. Saya pernah hampir disingkirkan dari
universiti.

Buat Deq Nor dan semua yang akan melanjutkan pelajaran ke menara gading,
ingatlah di bahu anda bukan sahaja terpikul dengan masa hadapan anda
sendiri tetapi juga harapan dan impian ibu bapa. Soal cinta, biarkan dahulu
ke sisi. InsyaAllah anda semua akan bercinta apabila sampai masanya. Buat
masa ini, tumpukan dulu kepada pelajaran. Berilah peluang keluarga anda
berbangga dengan kajayaan anda kelak.

Dan yang paling penting, memintalah dan berdoalah kepada Allah. Kerana
hanya Dialah yang dapat membantu dalam apa jua suasana pun. Dan Allah amat²
menyukai hambaNya meminta kepadaNya. Tukarkanlah niat supaya belajar kerana
Allah, bukan kerana hendak mendapatkan kerja yang baik, gaji yang lumayan
atau untuk dianggap pandai. Semoga dengan itu Allah akan menjaga kita,
insyaAllah.

Kepada mereka semua, ikhlas saya ucapkan...

"SELAMAT MELANGKAH KE MENARA GADING DAN SELAMAT MENEMPUH ALAM PENUH
KEJAYAAN..."

2 comments:

cenderawasih said...

znuraisa@yahoo.com lepas ambil emel ini padam semula ya.

Anonymous said...

... memang benar kawan menangis payah dicari, teman yang berani menegur kesilapan kita seharusnya teman yang perlu kita rapati bukan dicaci...

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.