25 July 2006

Ibu


Dalam sebuah bayan, saya pernah mendengar mengenai sebuah riwayat. Riwayat
ini sangat panjang untuk diceritakan. Tetapi poin yang ingin saya nyatakan
adalah, Allah telah membahagikan kasih sayang kepada 100 bahagian. 99
daripadanya adalah milik Allah iaitu kasihnya Allah kepada sekalian
makhlukNya. Hanya satu bahagian yang Allah sebarkan ke muka bumi ini.
Itulah kasih seorang ibu terhadap anak²nya.

Sebenarnya, 21 Julai yang baru lepas adalah hari ulangtahun kelahiran ibu
saya yang tercinta. Pada tarikh itu, cukup 63 tahun umur ibu. Ibu memang
sudah tua. Tetapi Alhamdulillah masih kekal cergas dan sihat. Hanya
penyakit darah tinggi dan lututnya sahaja yang mencacatkan taraf
kesihatannya. Itupun lutut ibu sudah beransur pulih, Alhamdulillah...
Tetapi ibu masih belum mampu untuk duduk antara dua sujud.

Kasihan ibu. Tenaganya telah dihabiskan ketika membesarkan kami enam adik
beradik. Dan setahu saya, dalam enam beradik sayalah yang paling banyak
mengerah tenaganya. Maklum saja, saya dilahirkan tidak sempurna jadi
terpaksa di tahan di wad hospital. Cerita ibu, dia terpaksa tidur di tepi
katil wad. Itupun tidur duduk. Jika tiba saya demam, lagi menyusahkan. Saya
hanya mahu tidur di pangkuan. Terpaksalah ibu tidur bersila...

Setiap dari kita mempunyai ibu. Sekurang²nya seorang ibu kandung. Bukanlah
tujuan saya di sini untuk mengagungkan ibu saya di hadapan anda semua.
Tidak. Kerana kasih ibu tidak boleh diperbandingkan. Saya tidak boleh kata
ibu saya menyayangi saya lebih dari ibu si anu menyayanginya. Tidak boleh.
Kerana kasih sayang adalah subjektif. Tidak boleh diukur dengan pembaris
mahupun skala ritcher.

Akan tetapi, pokok ceritanya tetap sama. Semua ibu menyayangi anak mereka.
Atau lebih tepat lagi, semua ibu menyayangi anak mereka lebih dari
segala²nya. Hm... Mungkin ada satu atau dua peratus yang terkecuali tetapi,
umumnya memang begitu. Dan sebenarnya, tidak ada kasih apapun di dalam
dunia ini yang mampu mengasihi kita seperti kasihnya ibu kita terhadap kita
melainkan Nabi saw dan Allah.

Saya teringat di tahun lepas. Ketika dalam perjalanan balik ke kampung
isteri saya di Tanjung Karang. Waktu itu tengah malam. Saya memandu
manakala isteri saya lena tidur di sebelah sambil memangku anak kami, Nurul
Naqibah Izzati yang ketika itu baru berusia beberapa bulan. Sesekali
tergerak di hati untuk mengusik isteri saya. Lalu sengaja saya
bermain'zig-zag'. Saya ingin lihat isteri saya terkejut dan menggelabah..

Malangnya dia tetap lena seperti tidak ada apa². Saya terfikir, mungkin dia
terlalu letih. Saya diamkan. Tetapi seketika kemudian, Naqibah bergerak
sedikit. Sedikit sangat. Hanya menggerakkan tangannya, kalau tidak silap
saya. Saya lihat isteri saya terus terjaga dan terus menepuk² paha Naqibah
agak segera lena semula. Saya jadi tersenyum. Begitulah kasih ibu. Ketika
tidur pun masih risaukan anak di pangkuan.

Ibu kita telah banyak berkorban untuk kita. Pengorbanan mereka yang terawal
adalah apabila menahan rasa loya pada tekak, sakit pada pinggang dan macam²
'pembawaan' lain ketika mengandungkan kita. Ini diikuti pula dengan
pengorbanan kedua yang jauh lebih besar, iaitu ketika bersabung nyawa
melahirkan kita. Teringat kata cikgu saya. Bayangkan lubang sebesar jari
hendak melalukan kepala sebesar bola. Tentu sakit, bukan?

Namun mereka segera melupakan kesakitan itu sebaik melihat anak mereka
selamat di sisi mereka. Dan tambah melegakan, apabila melihat anak² mereka
berjaya dalam hidup. Tidak akan terungkit dalam lipatan memori mereka
tentang segala penderitaan mereka ketika mengandung, melahirkan dan
membesarkan kita. Apa yang mereka ingat hanyalah perasaan syukur dan bangga
dengan kejayaan anak² mereka.

Lalu kita pun sebagai anak yang telah dewasa, mulalah kononnya hendak
membalas jasa. Kita belikan mereka barang yang mahal². Kita bawa mereka
berjalan seluruh dunia. Tempatkan di rumah yang besar. Berikan mereka
segala apa yang terlintas atas dunia ini. Persoalannya, apakah kita benar²
dapat membalas jasa mereka dengan cara begitu? Sekali² tidak. Jangan pernah
menyangka kita boleh mampu membayar segala pengorbanan mereka.

Berilah mereka apapun. Bawalah mereka ke mana pun. Demi Allah, tidak
secalitpun dari jasa mereka yang boleh kita setimpalkan dengan pemberian
kita. Kita akan kekal terhutang budi dan nyawa kepada mereka. Ia akan kekal
begitu. Tidak akan berubah walau sedikitpun. Jadi bolehlah dipadamkan
perkataan membalas jasa ibu. Kerana ianya suatu yang mustahil. Mungkin
boleh digantikan dengan perkataan berkhidmat untuk mereka.

Tidak ada orang dalam dunia ini yang sanggup mengorbankan nyawanya untuk
kita seperti ibu kita. Tidak ada orang yang akan mendahulukan kepentingan
kita dari lain² hal dalam dunia ini seperti ibu kita. Seperti seseorang
yang saya kenal rapat baru². Katanya dia menjahit dan mengambil upah
menjaga anak orang bagi menjana pendapatan tambahan. Namun begitu,
perbelanjaannya masih tidak mencukupi.

Mengapa? Kerana dia mendahulukan perbelanjaan untuk anak²nya. Dua daripada
anaknya di IPTA. Seorang di tingkatan satu dan yang bongsu dalam darjah 4.
Katanya, hendak membeli baju dalam pun dia terpaksa berfikir banyak kali
kerana bimbang kalau² anaknya memerlukan duit untuk perbelanjaan mereka di
IPTA. Begitu juga dengan seorang lagi ibu yang juga saya kenal amat rapat.
Baru² ini, ketika bertemunya dengannya saya menjadi terkejut.

Tubuhnya kurus. Wajahnya agak cengkung. Berat tubuhnya susut dengan begitu
banyak. Hinggakan ada antara temannya yang menggelarnya tengkorak hidup.
Alasannya menjadi begitu hanya satu. Kerana dia terpaksa bekerja keras
untuk menambah pendapatan keluarga. Anak sulungnya kini di Sekolah Menengah
Sains Bandar Penawar dalam tingkatan satu. Anak keduanya pula dalam darjah
enam dan yang bongsu pula darjah dua.

Siapakah agaknya di dalam dunia ini yang sanggup melakukan sebegitu untuk
anak² mereka? Tidak ada melainkan mereka sahaja. Kedua² wanita ini boleh
memilih untuk berehat sahaja di rumah. Tetapi jika mereka berbuat demikian,
yang akan terjejas teruk adalah anak² mereka. Oleh kerana mahukan anak²
mereka mendapat hanya yang terbaik, mereka sanggup korban apa sahaja.
Begitulah tingginya kasih ibu.

Kerana itu saya agak kecewa apabila mendengar berita orang yang mengabaikan
orang tuanya terutama ibunya setelah mereka mencapai kejayaan. Lebih
menyakitkan hati, apabila ada yang mengenepikan keluarga masing² demi
kerana cinta kepada pasangan mereka. Sama ada lelaki atau perempuan.
Merekalah manusia yang kejam. Sanggup meracuni orang yang memberikan mereka
susu selama hidup mereka.

Mati hidup semula, kemudian mati lagi dan dihidupkan sekali lagi pun, tetap
kita tidak akan termampu membalas jasa ibu. Tidak ada harta di dalam dunia
ini yang setara nilainya dengan jasa mereka. Dan tatkala kita dewasa dan
telah berjaya, mereka sudah terlalu tua untuk menikmati hasil usaha kita.
Ketika itu, mereka telahpun mensia² masa muda mereka untuk kita dan jam
tidak mungkin dapat dipusing kembali.

Apa yang mampu untukkita lakukan hanyalah dengan menjadi anak yang soleh
atau solehah. Hanya dengan cara itu kita mampu jaminkan satu tempat yang
cemerlang baginya di akhirat sana, insyaAllah.

Untuk para isteri, redhakan suami anda melebihkan ibu mereka dari anda
sendiri. Percayalah, Allah Maha Adil. Hari ini anda meredhai suami anda
mendahulukan ibu mereka, insyaAllah di masa hadapan, giliran anda pula
didahulukan oleh anak² anda. Berilah suami anda jaminan hidup di syurga
dengan berkhidmat kepada orang tua mereka. Semoga dengan itu tempat anda di
sana akan terjamin sama, insyaAllah...

3 comments:

Anonymous said...

saya sungguh tersentak membaca diari tentang ibu.sungguh menyentuh perasaan saya.saya nii mmg jenis kadang2 jenguk ibubapa selang 2 minggu sekali...dan jarang tidur di rumah mereka. bukan tak nak tidur tapi memandangkan kerja2 dirumah masih belum beres spt basuh baju,kasut sekolah anak2,rumah bersepah dsbnya...

bila fikir sedalam2nya sye rasa sedih pulak...dan mcm tak patut sye berkelakuan begini...

any advise tuan abu naqibah...

ayu_mkay said...

SALAM... ermmm tersentuh hati membaca kisah diari seorang ibu. mmg tiada kasih syg & pengorbanan setulus hati ibu.

Anonymous said...

well...sumtimes we never appreciate whut we have until we lost it...

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.