20 July 2006

Maaf...


Agak lama saya menyepikan diri dari menulis sebarang artikel. Bukan setakat
sepi dari menulis artikel, bahkan saya juga tidak menjawab sebarang emel,
sms mahupun panggilan telefon. Entahlah. Jika ditanya mengapa saya berbuat
begitu, rasanya saya sendiri tidak ada jawapan yang tepat. Jadi, kepada
anda yang mencari update dari blog ini, sepuluh jari saya susunkan sebagai
tanda memohon kemaafan.

Pun begitu, artikel kali ini saya tajukkan dengan 'Maaf...' bukanlah
semata² atas perkara tersebut. Sebaliknya ia disebabkan oleh selembar emel
yang saya terima dari seseorang yang terdaftar namanya sebagai 'Anonymous'.
Dan ucapan maaf saya tujukan kepadanya kerana emelnya yang bertajuk
'Luahanku' tidak dapat saya jawab secara personal atas sebab² yang
tertentu.

Rasanya saya tidak perlu menyatakan secara terperinci apa yang diceritakan
oleh tuan punya emel terhadap saya. Biarlah saya simpulkan ianya sebagai
sebuah posting biasa. Namun suka saya mengingatkan. Saya bukanlah orang
yang terbaik untuk memberi nasihat apatah lagi panduan. Apa yang saya akan
utarakan adalah sebagai satu perbincangan dan juga pendapat dari seorang
yang cetek pengetahuannya.

Sebenarnya, Allah memang sengaja menciptakan manusia jauh dari sifat
kesempurnaan. Bukan Allah tidak boleh menciptakan manusia siap dengan sifat
yang sempurna tetapi inilah sebagai bukti kekuasaanNya. Agar dengan sifat
yang jauh dari sempurna itu, kita akan menjadi hamba yang sering merintih
dan merayu kepadaNya mengharapkan rahmat simpati dan maghfirah dariNya yang
Maha Pemberi.

Dan sebenarnya juga, tidak ada sekelumitpun dosa di dalam dunia ini yang
terlalu besar sehingga tidak boleh dimaafkan. Tidak ada. Melainkan dosa
mensyirikkan Allah. Inilah yang sering Nabi saw peringatkan kepada kita
betapa sebenarnya Allah itu Maha Pengampun. Maka mintalah ampun kepadaNya
setiap kali kita tersedar melakukan sebarang dosa. InsyaAllah, Dia akan
sedia mengampunkan kita.

Teringat saya akan kisah seorang pemuda Muhajirin yang telah menghadap
Baginda saw lalu menceritakan bagaimana dia telah menyetubuhi mayat seorang
wanita Ansar. Dan ketika dia melangkah pergi setelah melampiaskan nafsunya,
mayat tersebut telah bangkit dan mengutuknya kerana telah meninggalkan ia
(si mayat) dalam keadaan junub dan telanjang untuk menghadap Allah.

Baginda Nabi Muhammad saw menjadi murka dengan perkhabaran ini lantas
menghalau si pemuda tadi. Kemudian si pemuda meratap merintih mengharap
pengampunan Allah dan menurut riwayat, telah berdoa "Ya Allah! Jika Engkau
telah ampuni daku, maka utuskan kepada NabiMu. Jika tiada pengampunan bagi
diriku, maka kau kirimkan batu neraka untuk memusnahkan daku..."

Dengan sifat RahimNya, Allah telah mengutuskan Jibrail bagi menyatakan
keampunanNya terhadap dosa yang dilakukan pemuda tadi. Lalu Baginda saw pun
mengutuskan orang kepada si pemuda untuk memberi tahu akan berita gembira
ini. Inilah contoh kemuliaan dan kebesaran Allah. Dosa yang sekejam itupun
akan diampunkan jika diminta dengan hati yang ikhlas.

Begitu juga dengan kisah seorang perempuan di zaman Nabi Musa as yang telah
berzina dan kemudian membunuh anak yang dilahirkan akibat penzinaan
tersebut. Wanita ini juga telah di halau oleh Nabi Musa as tetapi kemudian
Nabi Musa as diberitahu bahawa dosa seorang yang meninggalkan solat adalah
jauh lebih besar dari dosa wanita itu tadi.

Jika Allah, yang layak untuk bersifat sombong dan layak untuk bersifat ego,
sudi mengampunkan dosa hambaNya yang cukup besar pada pandangan kita, maka
apakah kita seorang hamba yang begitu kerdil tidak boleh untuk
melakukannya? Tentu sekali tidak. Seorang guru pernah mengingatkan saya.
Orang yang memaafkan, layak untuk mendapat keampunan dari Allah.

Dan sebenarnya menyimpan dendam atau enggan memaafkan orang yang berdosa
terhadap kita tidak akan menguntungkan kita di akhirat. "Bagaimana pula?"
tanya seorang teman apabila saya berkata begitu kepadanya. "Bukankah nanti
kita akan memperolehi amalannya sebagai balasan? Atau dia akan memikul dosa
kita jika tiada lagi baki amalan kebaikan untuk kita?"

Kerana itulah. Cuba bayangkan. Katakanlah kita ini seorang yang baik. Dan
dikatakan, orang yang baik amalannya akan dihisab terlebih dahulu. Lalu
kitapun menghampiri mizan. Tatkala kita hendak dihisab, maka kita akan
dikesampingkan. Kerana masih ada orang yang sedang mencari kita untuk
diberi amalannya kepada kita. Tertangguh di mizan bererti kita juga akan
tertangguh ke syurga, bukan?

"Oh! Saya telah memaafkannya. Tetapi saya tidak dapat melupakan apa yang
telah dilakukannya kepada saya." Ini satu lagi masalah. Terus terang,
masalah ini sendiri berlaku kepada saya. Tetapi sebenarnya, jika dikupas
semula secara mendalam, selagi kita masih belum melupakan perlakuannya
terhadap kita, maka kita sebenarnya belum memaafkannya dari hati. Mungkin
hanya setakat di bibir.

Lalu saya jadi terfikir. Saya teringat akan segala dosa² yang telah saya
lakukan. Terlalu berat. Terlalu besar. Tetapi saya bersangka baik kepada
Allah. Saya mohon keampunan daripadaNya dan saya yankin Dia menerima taubat
yang saya lafazkan. Dan tertulis di dalam hadits, jika seseorang itu
bertaubat dengan sebenar² taubat, Allah akan memerintahkan malaikat
memadamkan dosa itu dari buku amalannya.

Itu yang buat saya terfikir. Jika sekiranya amalan saya yang terdahulu
tidak dipadamkan, apakah tempat saya nanti di akhirat kelak? Ya benar. Jika
kita kata memaafkan, biarlah kemaafan itu datang dari hati. Biarlah
kemaafan itu serentak dengan kita memadamkan kesalahannya dari lipatan
memori kita. Ketika itu, barulah sebuah kehidupan yang baru boleh
dinikmati.

Begitulah. Maaf itu bukan setakat suatu perkataan. Ia adalah sebuah
perbuataan. Bukan setakat dilafazkan pada bibir, bahkan mesti diterjemahkan
dengan perbuatan dan diakui dengan hati. Sedangkan Allah, Pemilik sekalian
makhluk sudi memaafkan dan melupakan setiap kesalahan makhlukNya,
mengapakah kita sebagai manusia perlu bersikap lebih dari itu?

Maksud firman Allah dalam Surah Ali Imran 3:135 & 136;

Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau
menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun
terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain
daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang
mereka mengetahui. Mereka itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka
dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di
dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.