17 August 2006

Filem Melayu Dan Realiti Masyarakat Melayu


Agaknya bahang Festival Filem Malaysia ke 19 yang berlangsung baru² masih
lagi terasa di kalangan penggemar seni. Maklumlah, saya lihat di beberapa
egrup yang saya sertai, terdapat perbincangan hangat mengenainya terutama
isu pemenang anugerah Pelakon Wanita Terbaik, Syarifah Amani (maaf kalau
tersilap eja namanya) berkenaan bahasa Melayu juga berkenaan filem dan
budayanya.

Sebenarnya, saya bukanlah penggemar filem Melayu. Jangan salah faham, saya
juga bukanlah penggemar 100% filem Inggeris. Saya cuma gemarkan filem yang
mampu membuat saya berfikir seperti Six Sense, The Other dan Secret Window.
Filem² perang dan bergaduh tidak tentu fasal seperti filem² lakonan Van
Damme dan Steven Siegal memang saya cukup anti dan meluat.

Ada juga filem Melayu yang berkualiti seperti filem² arahan Allahyarham P.
Ramlee yang saya hafal kebanyakan dialognya dan filem² lakonan Haji Azmil
Mutafa seperti Mekanik dan Ali Setan. Dan yang terbaru, saya amat terhibur
menonton Baik Punya Cilok. Bagi saya, inilah sebenarnya filem terbaik
Malaysia kerana ianya lain dari yang lain dan tidak pula perlu menggadai
maruah bangsa seperti filem² lain...

Saya tidak pernah menonton filem Gubra arahan Yasmin yang telah memenangi
anugerah Filem Terbaik. Sebabnya mudah. Kerana saya meluat dengan filem
Sepet yang jelas meletakkan maruah wanita Melayu sebegitu rendah hingga
mudah mendedahkan paha dan mudah diusung oleh bangsa asing. Tambahan, saya
telah membaca artikel tulisan Faisal Tehrani berjudul 'Gubra Yang Sesat
Lagi Menyesatkan'.

Berdasarkan pembacaan, saya dapat menggambarkan Gubra sebagai satu lagi
filem seperti Sepet yang kononnya cuba menyingkap kebenaran atau realiti
masyarakat Melayu. Kononnya, apa yang berlaku di dalam Gubra adalah apa
yang berlaku dalam masyarakat hari² kaum Melayu di Malaysia termasuklah
adegan berkemban sepanjang hari dan gurauan berunsur lucah oleh pasangan
suami isteri di hadapan anak².

Saya tidak tahu. Mungkin benar ibu Yasmin berkemban sepanjang hari di dalam
rumah tetapi tidak ibu saya. Dan hasil pertanyaan kepada teman², saya belum
jumpa lagi siapa² yang mengaku ibu bapa mereka berkelakuan sebegitu.
Mengapa? Kerana masyarakat Melayu yang MESTI beragama Islam ini bergitu
sensitif dengan perihal seks dan menganggapnya taboo atau sesuatu yang
memalukan untuk dibicarakan secara terbuka.

Jadi saya tidak tahu di mana letaknya kebenaran ayat Gubra menyingkap
realiti masyarakat Melayu. Ops... Maaf. Saya tidak menonton filem ini. Maka
saya tidak layak berbicara panjang lebar tentangnya. Hanya yang saya
tertarik, jika benar masyarakat Melayu Malaysia ini 'berpenyakit', apakah
logik atau munasabah untuk kita paparkannya di layar perak? Apakah kesan
yang boleh kita perolehi?

Benar, jika sakit kita perlu berubat. Dan amat benar, jika memang sudah
sakit, lebih baik kita mengaku saja. Tetapi, kena lihat juga kepada siapa
kita mengaku. Dan apakah sama tindakan mengaku dengan memukul canang?
Seperti seorang yang berpenyakit kurap, apakah kita lihat ianya sebuah
perkara yang masuk akal untuk dia pergi ke mikrofon masjid dan umumkan
kepada orang kampung bahawa dia berpenyakit itu?

Lawak, bukan? Jadi, untuk apakah perlunya dibikin sebuah filem yang
mencemarkan, walaupun menyatakan kebenaran tentang masyarakat Melayu?
Benar, kita perlu mengaku kenyataan bahawa kita berpenyakit. Tetapi,
mengakulah kepada doktor. Supaya kita dapat diberi rawatan yang sepatutnya.
Bukannya dengan membuat pengumuman di surau dan masjid hingga akhirnya kita
sendiri yang ditertawakan.

Itu dari soal maruah pada mata masyarakat asing. Bagaimana pula dengan
maruah orang yang melakonkan adengan itu? Apakah, atas nama seni, kita akan
dibebaskan dari hukuman mendedahkan aurah dan bersentuhan dengan jantina
bertentangan tanpa hubungan mahram di akhirat kelak? Bagaimana pula dengan
kita yang bukan sahaja berdiam diri bahkan menyokong dengan mengangkat
filem ini sebagai yang terbaik?

Seperti baru² ini kecoh orang memperkatakan tentang adegan filem Remp-It
yang memaparkan adegan seks yang terlalu panas sehingga seolah² ianya
sebuah filem barat. Sesetengah orang yang saya temui berkata tidak ada
salahnya kerana adegan sebegitu memang sedia disiarkan di televisyen kita
dalam filem dan drama import. Betul, tetapi persoalannya, bagaimana pula
maruah 'orang kita' yang melakonkan babak tersebut?

Sebenarnya, kita telah terlalu biasa dengan adegan maksiat seperti
berpegangan tangan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Malah
kita juga sudah menganggap biasa melihat adegan mereka berpeluk. Sedangkan
itu tetap haram. Tetapi, jika adegan jijik seperti dalam filem ini
dibiarkan, apakah kita tidak bimbang anak cucu kita nanti akan sedia
menganggap ianya perkara yang biasa juga?

Saya menyanjungi filem Castello (yang saya tidak tonton sepenuhnya) yang
cuba mendedahkan realiti masyarakat hari ini. Paling menarik adegan anak
Castello yang cuba mendapatkan dadah dari Que Haidar (maaf jika tersalah
eja) yang akhirnya menyaksikan dia diperkosa oleh beberapa lelaki. Pengarah
mengambarkan keadaan ini hanya dengan coli dan seluar dalam yang
berteraburan di lantai.

Tetapi kita boleh faham apa yang terjadi. Inilah yang dinamakan seni.
Penyampaian secara indirect dan dapat pula difahami. Tidak perlu ada adegan
perempuan bertenggek atas badan lelaki. Tidak ada juga adegan yang
menampakkan punggung. Mungkin babak kejar mengejar antara Rosyam dan Que
dalam Sungai Kelang agak tidak realistik tetapi pada kenyataannya, inilah
baru boleh dipanggil menyatakan realiti masyarakat.

Saya bukan hendak promosi filem ini tetapi saya berpendapat jika betul
hendak menyedarkan masyarakat, berbuatlah seperti pengarah filem ini. Tidak
perlu keterlaluan mengutuk bangsa sendiri dan tidak perlu keterlaluan
menunjukkan sifat jelek kepunyaan bangsa kita. Hakikatnya, dari filem itu,
sedikit sebanyak kita masih dapat mengenal kepincangan masyarakat sendiri.

Filem mencerminkan identiti dan budaya sesebuah masyarakat. Mungkin ramai
bersetuju jika dikatakan perempuan di Amerika murah² belaka kerana filem²
mereka sememangnya menggambarkan sedemikian. Dan alangkah sedihnya kita
jika orang luar akan menyangka gadis Melayu juga murah seperti murahnya
watak² dalam filem² yang dipaparkan oleh mereka yang kononnya mengangkat
martabat seni masyarakat Melayu.

Jika benar hendak bercerita tentang realiti, ceritalah tentang anggota
polis yang rasuah, menteri kabinet yang korup atau sistem kerajaan yang
lemah. Tidak berani, bukan? Nyata. Mereka ini hanyalah bertopengkan seni
untuk kesenangan peribadi...

2 comments:

Anonymous said...

Saya amat bersetuju sekali. Takder ker citer-citer yang berunsur ilmu. Takkan sampai 2020 nak buat citer cinta, rempit, budaya.
Drama pulak, pasal orang kaya kaut harta, orang miskin nak kahwin orang kaya, anak muda ngorat anak tok penghulu, kena rogol.
Cuba lihat ong poutih, bukan nak banggakan mereka, tapi cerita-cerita mereka KEBANYAKANNYA berbentuk ilmiah.
Twister is a movie macam mana nak tahu pasal hurricane. Sampai saya teruja nak jadi researcher.
Filem melayu kita sekarang tiada satu poon yang menggalakkan anak muda untuk berfikir, tetapi tontonkan mereka akibat.

Anonymous said...

Very nice site! Babe night Diazepam prices uk usc trojan football Credit free missouri score tire nomenclature seroquel 3 in 1 credit report 19 Cat pressure washer pump parts nissan how can i improve my fico score http://www.florida-time-share-0.info 88 subaru dl performance parts 401k great life west 246 us domain registration People taking lexapro testimonials Back pain relief sports medecine stock replacement air filters

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.