10 November 2006

Kejadian 5 November 2006


Hari Ahad, 5 November 2006 tempohari, ketika menghadiri majlis rumah
terbuka di rumah ibu saudara saya, tiba² saya dikejutkan oleh panggilan
dari telefon bimbit saya oleh salah seorang penyelia saya. Beliau
bertanyakan berita tentang helikopter terhempas di Laut China Selatan. Dia
menjangkakan saya lebih mengetahui kalau² berita ini telah tersebar lebih
dahulu di dalam email² seperti berita² lain.

Malangnya saya sudah agak lama tidak menjengah dunia siber tambahan pula
komputer saya ada sedikit masalah. Menjadi begitu lembab apabila
dihubungkan ke internet. Jadi saya tidak dapat memberikannya lebih
maklumat. Saya katakan akan menghubunginya selepas memeriksa kotak masuk
akaun email saya tetapi sebaik pulang, berita itu hilang dari ingatan dan
keletihan memaksa saya untuk tidak menyentuh komputer saya.

Malam itu saya ponteng ke masjid akibat keletihan dan tambah lagi dengan
rasa tidak sedap badan (sebenarnya ini petanda lemahnya iman dalam diri).
Jadi malam itu saya menonton Buletin Utama di TV3. Pada awalnya kami
dikejutkan dengan berita hukuman bunuh ke atas Saddam Hussein. Sungguhpun
terkejut, tetapi saya tidak mahu banyak komen. Alasan saya mudah, kerana
saya tidak tahu apa yang sebenarnya terjadi di Iraq.

Bagaimana jika Tun Dr. Mahathir dihukum bunuh? Saya percaya, ramai yang
akan bersorak memandangkan kezalimannya menggunakan akta ISA ketika
berkuasa dahulu dan banyak kesongsangan lain. Tetapi, saya ada ramai
saudara mara di Singapura yang menyanjungi Tun kerana katanya, Tun banyak
membangunkan orang Melayu di Malaysia. Tidak seperti kezaliman diktator Lee
Kuan Yew di Singapura.

Maka kerana itu, untuk mengatakan Saddam seorang yang zalim atau tidak,
biarlah rakyat Iraq yang menentukannya. Mereka lebih tahu apakah yang telah
dia lakukan terhadap mereka… Namun berita yang berikutnya pula lebih
mengejutkan lagi. Sebuah helikopter Super Puma milik Malaysia Helicopter
Service (MHS) diberitakan telah terhempas di Laut China Selatan berhampiran
pelantar Tapis ‘B’.

Saya mendengar berita itu dengan teliti. Bagaikan sukar untuk dipercayai.
Sebenarnya, helikopter Super Puma adalah ‘kenderaan rasmi’ saya untuk ke
tempat kerja. Bagaimana saya tidak terperanjat? Tambah lagi, selama ini
yang saya ketahui, MHS mempunyai reputasi yang baik. Sungguhpun ada
beberapa insiden yang berlaku ke belankangan ini, tetapi ianya tidaklah
seserius mana seperti yang satu ini.

Keesokan harinya, telefon saya dihujani panggilan telefon dan sms yang
bertanyakan khabar. Kebetulan, saya sedang demam, maka kebanyakan panggilan
tidak dijawab dan sms pula tidak dibalas. Alhamdulillah… Rupanya ramai juga
sahabat yang begitu mengambil berat tentang diri saya. Perbuatan saya
menyepikan diri telah membuatkan kebanyakan mereka kerisauan. Minta maaf
kepada mereka semua (jika ada terbaca artikel ini).

Pada Rabunya, saya mendaftar diri di Lapangan Terbang Kerteh untuk ke
pelantar. Seperti yang saya agak, topik yang hangat diperbualkan adalah
mengenai helikopter yang terhempas tersebut. Saya cuba bertanya kepada
mereka yang saya temui terutama mereka yang bekerja di pelantar Tapis B
untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas. Malangnya, cerita yang saya
perolehi adalah dalam berbagai versi.

Versi yang ‘paling popular’ ialah, ketika helikopter hendak mendarat di
atas pelantar, satu tiupan angin kencang telah menolak helikopter tersebut
keluar dari helipad. Helikopter tersebut dikatakan nyaris melanggar
pelantar tetapi kecekapan juruterbangnya, Capt. Salleh telah berjaya
mengelakkan ianya dari terjadi tetapi, ia telah mengakibatkan pesawat
tersebut berpusing dan bahagian ekornya terpatah lalu tenggelam ke dalam
laut.

Lebih malang lagi, kepala Capt. Salleh dikatakan telah terhantuk
menyebabkan beliau pengsan. Juruterbang bersama (co-pilot), Capt. Ismail
dikatakan telah mencuba untuk menarik Allahyarham tetapi kaki Allahyarham
dikatakan tersangkut. Akhirnya Capt. Ismail terpaksa juga naik ke permukaan
untuk bernafas dan membiarkan sahabatnya tenggelam bersama pesawat yang
rosak itu.

Akhirnya, kesemua penumpang terselamat kecuali Capt. Salleh, juruterbang
yang mengorbankan nyawanya demi mengelak kemalangan jiwa yang lebih besar.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham. Al-Fatihah…

Beberapa kali saya cuba membayangkan. Bagaimana agaknya jika saya yang
berada di dalam pesawat tersebut? Apa agaknya yang akan terjadi? Apakah
saya dapat melepaskan diri? Bagaimana pula jika saya yang menerbangkan
pesawat tersebut? Paling sedih, bagaimana jika saya berada di kedudukan
Capt. Ismail? Terpaksa melihat teman sendiri tenggelam tanpa mampu
memberikan apa² pertolongan?

Jujur, kejadian ini sedikit sebanyak menjejaskan moral saya untuk pergi
bekerja. Jika ada pilihan, memang saya mahu mengelak. Tetapi jika
difikirkan semula, terasa bodoh pula. Bukankah kematian itu sesuatu yang
pasti? Setelah beribu kali berulang alik dengan selamat, hanya kerana satu
kejadian ini saya mahu jadi penakut? Kerana itu, saya kuatkan semangat
disertai dengan doa kepada Allah agar memberikan perlindunganNya.

Hari itu (Rabu), saya tiba di pelantar begitu lewat. Semuanya kerana
kekurangan helikopter. Kesemua helikopter jenis Super Puma dibekukan (
grounded) bagi membolehkan penyiasatan dilakukan. Begitulah komitmen MHS.
Mereka tidak mahu, jika ada apa² kesilapan teknikal berulang lagi kepada
pesawat yang lain. Memanglah ianya menyulitkan kami tetapi demi kebaikan
masa hadapan, terpaksa juga kami terima keadaan itu.

Ketika berbual dengan teman², sempat saya berjenaka. Saya katakan, jangan²
ada selepas ini ibu bapa yang tidak mengizinkan anaknya untuk bekerja di
pelantar lagi kerana bimbang helikopter terhempas. Seperti mana bimbangnya
ibu bapa akan anak mereka dibunuh pengganas komunis jika menyertai pasukan
tentera. Jenaka saya disambut dengan gelak ketawa oleh rakan². Ada yang
berkata ianya mungkin juga terjadi.

Sebenarnya, sebelum dibenarkan bekerja di pelantar, pihak majikan telah
memastikan kami diberikan latihan secukupnya di Pusat Latihan Keselamatan
Terengganu (TSTC). Latihan yang dikenali sebagai HUET (Helicopter
Underwater Escape Training) diwajibkan ke atas semua mereka yang mahu
bekerja di luar pesisir. Di dalam latihan ini, kami di berikan situasi
bagaimana jika helikopter terhempas dan tenggelam di dalam laut.

Kami akan diletakkan di dalam sebuat replika helikoter. Kemudian, dengan
tali pinggang yang terikat, helikopter dipusingkan hinggakan kaki di atas
kepada di bawah dan ditenggelamkan di dalam air. Dalam keadaan begini, kami
dikehendaki melepaskan diri dari ikatan tali pinggang dan keluar melalui
tingkap atau pintu. Memang kelam kabut. Hinggakan ada yang merah mata
akibat tersedut air melalui hidung.

Jika diikutkan, memang kami benci dengan latihan ini. Tetapi apa boleh
buat. Latihan ini memang diwajibkan bagi membolehkan pasport kami dicop dan
dibenarkan terus bekerja. Lagipun, dengan pengetahuan asas sebegini,
sekurang²nya kami tahu apa yang perlu dilakukan jika pesawat kami benar²
terhempas. Seperti apa yang dialami oleh rakan² kami dalam kejadian 5
November tempohari.

Namun, untuk mengatakan pengetahuan itu yang menyelamatkan mereka adalah
salah sama sekali. Segalanya hanyalah ketentuan Allah jua. Latihan ini
hanyalah ‘syarat dunia’. Jika seorang yang tidak pernah menghadiri HUET
sekalipun, tetapi Allah telah menetapkan dia akan selamat, maka selamatlah
dia. Begitu jugalah sebaliknya. Kerana ajal, maut maut, jodoh pertemuan
kesemuanya Dia yang menentukan.

Bercakap mengenai maut, jika dilihat sekali imbas, kelihatannya pekerjaan
kami begitu dekat dengan kematian. Seperti diri saya sendiri. Pada awalnya,
saya menaiki bas ekspress dari JB ke Kerteh. Ada kemungkinan bas yang saya
naiki terlibat dalam kemalangan. Kemudian saya menaiki helikopter untuk ke
pelantar. Ada kemungkinan helikopter yang saya naiki terhempas. Dan di
pelantar, ada kemungkinan ianya boleh meletup.

Namun itu semua tidak boleh dijadikan alasan untuk saya lari dari tugas
ini. Sebenarnya, bukan setakat kerja seperti kami, bahkan kerja apa
sekalipun akan ada risikonya tersendiri. Lagipun perkara maut bukanlah
perkara yang boleh kita tentukan. Sedangkan seorang doktor pakar juga akan
mati. Sedangkan malaikat maut dan malaikat peniup sengkakala juga akan
musnah. Apatah lagi kita yang tidak punya apa² ‘kekebalan atau kelebihan’.

Tidak semestinya orang yang pekerjaannya berisiko tinggi seperti kami akan
mati terlebih dahulu berbanding dengan mereka yang bekerja di pejabat²
besar dan kerjanya hanya mengetuk papan kekunci komputer. Tidak. Maut boleh
menjemput sesiapa sahaja, di mana jua anda berada. Seperti kata ustaz saya,
kita sebenarnya telah bertunang dengan kematian. Bersedialah untuk
‘dikahwinkan’ pada bila² masa yang ditentukanNya.

Pengajaran yang paling berharga di sini ialah, betapa kita perlu sentiasa
bersedia untuk menghadapi maut. Bukan setakat bersedia dengan mengambil
insurans nyawa atau khairat kematian tetapi juga bersedia dengan amalan
yang memungkinkan kita mendapat husnul khatomah. Juga dengan amalan agar
kita tidak dicampakkan ke neraka jahannam apabila tiba di hari kebangkitan
kelak.

Betapa mulianya Capt. Salleh terkorban ketika cuba menyelamatkan lebih
banyak nyawa daripada terkorban. Ia membuatkan saya terfikir. Saya mahu
sebuah kesudahan yang baik. Sekurang²nya saya boleh berbangga ketika
menghadapNya dengan tubuh yang penuh dengan tanda pernah berbuat jasa.
Tetapi, saya takut jika yang berlaku sebaliknya. Saya takut jika saya mati
tatkala begitu banyak hati yang membenci diri ini. Wana’uzubillahi
minzalik…..

2 comments:

The Pisces Man said...

Takziah kepada keluarga Allahyarham - semoga rohnya dicucuri rahmat... Aaameeennn.

Berhubung dengan latihan 'helikopter terhempas' tu, setiap Muslim wajib berusaha dan bersedia jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.

Diharap semoga apabila kematian menjemput kita, kita adalah dalam keadaan beriman, beramal, berilmu, sempurna tubuh badan, sempurna akal, tidak berhutang dan bukan kerana mati mengejut... Aaameenn...

Anonymous said...

assalamualaikum,
ada pun kehilangan Capt Salleh bukan sahaja dirasai oleh ahli keluarganya. Keluarga saya (ayah saya juga seorang juruterbang MHS) memang rapat dengan keluarga Allahyarham.
Terima kasih kepada saudara Abu Naqibah kerana menceritakan tragedi itu. Yang sebenarnya, saya hanya mengetahui bahawa Capt Salleh tersangkut. Barulah saya tahu yang dia sudah tidak sedarkan diri ketika helikopter terhempas..
Apa pun, saya bersyukur kepada Allah kerana menggerakkan hati saya mengikut kedua2 ibu bapa saya berkunjung ke rumah Allahyarham pada hari raya ketiga yang lalu. Dapat juga saya memohon maaf atas kesalahan saya kepadanya..
Al- Fatihah...

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.