15 November 2006

Datuk Azhar, Fitnah Siber dan Wira Negara


Rasanya orang masih lagi ramai yang berbicara tentang kes murtad Datuk
Azhar Mansur, pelayar yang dianggap wira kerana merentasi dunia dengan
kapal layarnya secara solo. Sebenarnya, berita tentang kemurtadan ini telah
lama tersebar. Hampir dua tahun yang lampau. Dan tersebarnya berita itu
adalah melalui email² berantai. Berita penafiannya juga sudah lama
tersebar. Juga melalui email.

Tetapi, penafian yang dibuat itu adalah dari orang lain. Orang yang tidak
ada kena mengena dengan Datuk Azhar. Hanya, orang itu mengetahui keberadaan
Datuk Azhar. Hanya baru² ini sahaja Datuk Azhar menafikannya. Itupun dia
menafikan keterlibatannya dengan kejadian pembabtisan orang Melayu. Hal
agama yang dianutinya, masih kekal rahsia. Mengapa dan untuk apa, hanya
Datuk Azhar yang mengetahui.

Seperti yang diagak, penafian sebegitu sememangnya akan mengundang lebih
banyak kontroversi. Dan akhir² ini juga, saya lihat kotak masuk saya
dipenuhi dengan email yang memusykili status agama Datuk Azhar. Hm…
Sebenarnya, saya tidak berminat untuk berbicara tentang agama Datuk Azhar.
Tetapi yang saya sangat berminat adalah, penyebaran cerita dan berita
melalui email ini.

Seperti yang saya tulis sebentar tadi, berita kemurtadan Datuk Azhar telah
saya terima hampir dua tahun yang lalu. Ketika itu, saya begitu ghairah dan
teruja dengan berita dari internet. Tambah lagi saya seorang yang kecewa
dengan ketelusan media arus perdana kita selepas pemecatan Datuk Seri Anwar
Ibrahim sebagai Timbalan perdana Menteri. Internet telah menjadi sumber
berita saya yang utama.

Sebaik saya mendapat cerita itu, saya segera cuba melanjutkan ke sebuah
grup yang saya sertai. Nasib baik, pihak moderator menghubungi saya semula
dan mengatakan bahawa cerita itu tidak akan disiarkannya. Hujjahnya amat
logik. Katanya, jika berita ini benar, ia akan menyebabkan kita seolah²
berdakwah untuk agama Kritian (kerana menyebarkan dakwaan Datuk Azhar
terjumpa Jesus Christ).

Selepas dari cerita Datuk Azhar ini, saya menerima pelbagai rencam lagi
berita melalui saluran internet. Berita tentang artis, tentang ahli politik
dan bermacam lagi. Saya ingat lagi berita mengenai Tuan Haji Mahfuz yang
didakwa mendapat permit teksi terbanyak dan dikatakan telah mengkhianati
Pas. Juga tidak ketinggalan berita mengenai artis² yang popular ataupun
yang tidak popular.

Banyak lagi cerita yang saya terima dari internet yang kadang² boleh
diterima akal tetapi kebanyakan masanya, lebih seperti memperbodohkan kita.
Ia membuatkan saya terfikir. Jika berita ini palsu, apakah hukumnya kepada
saya yang menyebarkan berita tersebut? Ya, kadangkala, kerana benci dan
menyampahnya kita kepada seseorang, cukup mudah untuk kita mempercayai
cerita² buruk mengenainya.

Namun, ia bukanlah lesen untuk kita menyebarkan fitnah. Maka setelah
berfikir panjang, saya mengambil keputusan untuk tidak lagi menyebarkan
apa² berita yang kurang sohih. Saya tidak mahu terlibat dalam apa² aktiviti
yang boleh menjerumuskan diri ke dalam lembah neraka. Seperti kes Datuk
Azhar ini. Jika benar Datuk Azhar masih Islam, entah apa hukumnya kepada
orang memfitnahnya.

Bahaya sungguh cerita dan berita dari internet. Saya berharap agar cerita²
sensasi yang penuh fitnah dapat dihentikan sebarannya dalam ruang siber
ini. Lebih baik untuk kita lanjutkan kisah² agama ataupun sighah (seperti
yang selalu dipos oleh Pak Ngah) dan berita politik yang sohih (seperti
yang selalu dipos oleh Syed Dahij) dari cerita yang tidak ada asal usul.
Sekurang²nya, kira mengurangkan risiko dosa yang bakal kita sandang.

Berkenaan Datuk Azhar, bukanlah saya tidak mahu komen. Tetapi rasanya, yang
layak menetukan status agama seseorang itu bukanlah saya orangnya. Walaupun
Datuk Azhar tidak membuat pengakuan masih Islam, namun keadaannya yang
tidak mengaku murtad sepatutnya membolehkan kita untuk bersangka baik
kepadanya. Namun, sekiranya benar dia murtad pun, kita tidak boleh melayan
kesnya dengan istimewa.

Kes murtad tidak boleh kita jadikan isu semata² kerana orang yang terlibat
adalah orang kenamaan. Sebaliknya, jika seorang pemungut botol sekalipun
yang murtad, ianya perlu kita pandang dengan serius dan perlu kita tangani
dengan segera. Menanganinya bukanlah dengan mencaci-maki individu terbabit
ataupun keluarganya. Sebaliknya kita perlu menanganinya dengan lebih
bijaksana, sistematik dan Islamik.

Memang ada hukum bunuh yang ditetapkan di dalam Islam buat mereka yang
murtad dan enggan kembali kepada Islam. Saya tidak mahu menyentuh tentang
isu itu. Hukum tetap hukum. Tetapi, sebagai muslim, cukupkah untuk kita
dengan membunuh si murtad itu sahaja? Tidak! Sama sekali tidak! Bahkan,
kita perlu berusaha dengan lebih gigih dan melakukan bedah siasat untuk
melihat apakah punca sebenarnya murtad berlaku.

Apakah kerana kurangnya didikan agama? Adakah kerana sistem pendidikan di
negara kita yang menolak fahaman Islam dan mengagungkan fahaman sekular?
Apakah kerana sikap ibu bapa yang terlalu materialistik sehingga
mengabaikan tanggungjawab? Dan sebab² lain… Inilah yang perlu kita
pertimbangkan. Bukan mempertikaikan kenyataan yang dibuat seseorang dan
cuba memanipulasi membuat interpretasi mengikut pemahaman sendiri.

Lagipun, pada saya, Datuk Azhar bukanlah siapa². Mungkin umum menganggapnya
wira negara. Mungkin ya. Tetapi bagi saya, secara peribadi, pengagungan
Datuk Azhar tidak perlu sehebat ini. Benar dia telah mengharumkan nama
negara dengan pelayaran bersejarahnya tetapi bagi saya, ianya lebih kepada
mengharumkan namanya sendiri. Apatah lagi, ia meningkatkan rasa kagum
terhadap bangsa sendiri. Asobiyah!

Sebenarnya ada terlalu ramai wira² tulen yang terpinggir. Mereka ini, orang
yang kebanyakannya nama mereka tidak kita kenali atau mungkin kita tidak
berminat untuk mengingatinya. Mereka adalah orang yang bersusah payah dalam
pergerakan NGO ataupun orang perseorangan yang berusaha dalam pembentukan
sebuah masyarakat yang lebih baik. Mereka adalah orang yang bersusah payah
membantu orang yang dalam kesusahan.

Ada beberapa individu siber (seperti Sdr. Rozamal Malakan) yang saya anggap
amat peka dan banyak memberikan peluang untuk kita beramal jariah. Dan
ramai lagi insan² lain yang berusaha bukan untuk nama mereka, bukan juga
untuk nama negara tetapi sebaliknya untuk kebaikan masyarakat secara
keseluruhannya. Sama ada di dalam mahupun di luar negara. Usaha mereka
tidak mengenal erti penat dan lelah.

Inilah sebenarnya wira negara yang perlu kita sanjung. Inilah wira yang
sebenarnya yang boleh kita contohi. Tidak perlu kita membuang masa menambah
dosa dengan menyebarkan berita tidak pasti tentang seorang individu yang
kita anggap kononnya wira negara. Sebaliknya, adalah lebih baik kita ikut
mereka ini berusaha bersama untuk membentuk sebuah kehidupan yang lebih
bermakna…

1 comment:

Anonymous said...

Carilah yang benar kerana hanya kebenaran itu sahaja yang akan membebaskan kamu...

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.