11 December 2006

Oh! Rufaqa


Baru-baru ini negara kita dihebohkan oleh berita kegiatan Rufaqa, sebuah
kumpulan bimbingan Ashaari Muhammad yang juga digelar Abuya oleh
pengikutnya. Rufaqa, yang dikatakan membawa konsep pegangan aqidah
al-Arqam, didedahkan kepada media oleh bekas pemimpin tinggi pergerakan itu
yang telah diharamkan sekitar tahun 1993 atau 1994 dahulu kerana
kesongsangan dalam aqidah yang mereka amalkan.

Berbagai keserongan dalam ajaran yang dibawa oleh Ashaari didedahkan kepada
media dengan harapan, pihak berkuasa akan segera bertindak bagi mengekang
kesesatan ini. Malang sekali pihak berkuasa telah ‘memandai-mandai’ berkata
bahawa pengaruh Rufaqa adalah kecil dan hanya di sekitar Selangor sedangkan
pada hakikat, banyak tempat di Asia Tenggara telah tertanam ajaran aurad
Muhammadiah pegangan mereka.

Apabila menyebut tentang al-Arqam, memori saya akan mengimbas kembali
kenangan zaman persekolah ketika saya di sekolah beasrama penuh di Jasin,
Melaka dahulu. Saya ingat lagi, ketika itu, sebelum saya mendaftar di
sekolah berkenaan, saya adalah seorang pelajar yang liar. Apabila saya
diterima masuk ke sekolah tersebut, ibu saya menyatakan harapan untuk
melihat saya berubah menjadi baik.

Tersentuh dengan harapan ibu, saya mula merapatkan diri dengan surau dan
rakan-rakan ‘kem anak soleh’. Keaktifan saya di sekolah rupanya mengundang
perhatian dari seorang senior. Dan jujurnya, saya juga memerhatikan senior
ini yang pada saya agak pelik dari senior yang lain. Dia sentiasa bergamis
(jubah yang labuh ke buku lali) hijau dan berserban besar juga berwarna
hijau jika tidak berpakaian sekolah.

Sebagai seorang yang hendak berubah, tentulah saya tertarik dengan orang
yang ‘tampak alim’ seperti senior saya tadi. Tambahan pula dia juga
memberikan perhatian kepada saya. Maka persahabatan kami menjadi akrab.
Dari perbualan, tahulah saya bahawa senior ini yang akan saya namakan
sebagai Abang N adalah pengikut kumpulan al-Arqam. Pada ketika itu, saya
tidak benar-benar mengerti motif dan perjuangan al-Arqam.

Yang saya tahu, masyarakat ketika itu menyebut al-Arqam sebagai kumpulan
yang sesat. Disebabkan sifat ingin tahu, akhirnya saya bersetuju untuk ke
markas mereka di Kandang dan bermalam di sana. Saya tidak boleh menganggap
mereka sesat sehinggalah saya lihat sendiri kesesatan mereka. Tambahan
pula, saya lihat Abang N beribadah sama seperti kami, malah berjemaah
bersama.

Sampai hari yang dijanjikan, saya bersama Abang N menuju ke Kandang (nama
tempat di Melaka). Di sana, kami masuk ke sebuah rumah dua tingkat (saya
tidak ingat sama ada rumah teres atau banglo) yang cantik dan tersusun di
dalamnya. Tidak ada perabut mewah malah tidak ada kerusi untuk
bermalas-malasan. Hanya hamparan permaidani yang sering saya panggil
sebagai ‘karpet surau’.

Tidak lama setelah saya tiba, datang seorang lelaki masuk ke dalam rumah
itu. Lelaki itu memberi salam kemudian menuju ke seseorang yang saya
jangkakan sebagai ketua di situ. Setelah berbual beberapa ketika (tentang
subjek yang tidak saya fahami), saya mendengar lelaki tadi berkata “Ana
kurang lima ribu la Syeikh” kepada si ketua. Dengan tenang si ketua
menyeluk saku dan mengeluarkan segulung duit yang saya agak bejumlah
RM5000.

Wow! Jerit hati saya. “Nampak kampungan tapi duit banyak!” hati saya mula
jadi teruja. Seketika kemudian seseorang mula melaungkan azan di dalam
rumah tersebut. Dan kami bersolah berjemaah bersama. Selesai solah, saya
mendengar mereka melafazkan zikir yang tidak pernah saya dengari sebelum
ini. Kerana bimbangkan aqidah saya, maka saya memilih untuk berzikir cara
sebagaimana yang saya belajar di sekolah agama dahulu.

Selesai solah, makan tengahari pun dihidangkan. “Dalam dulang?” tanya hati
saya. Ya… kami makan bersama di atas sebuah talam. “Untuk merapatkan
silaturrahim sesama kita…” tutur Abang N bagaikan mengerti persoalan yang
bermain di kotak fikira saya. Hendak atau tidak saya terpaksa menyertai
mereka. Pada awalnya saya juga merasakan jijik tetapi lama kelamaan, saya
akui ianya menyeronokkan.

Selepas makan, kami bersantai menonton rakaman konsert. Bukan konsert Amy
Search atau Inul Daratista tetapi konsert kumpulan Nada Murni yang diketuai
oleh Asri Ibrahim (kini Rabbani). Lama sebelum ke markas, sememangnya saya
sudah tertarik dengan nasyid-nasyid dendangan Nada Murni. Jadi menonton
rakaman konsert mereka tentu saja mampu menghiburkan hati saya ketika itu.

Suasana konsert juga bukan calang-calang. Siap dengan sinaran laser sebagai
latar belakang mereka. Seperti konsert artis dari Hollywood pula rasanya,
getus hati saya. Sambil-sambil itu, sempat saya menjengah ke sekeliling
rumah. Ternyata dinding rumah mereka dipenuhi dengan gambar-gambar Ashaari.
Malah gambar abuya mereka jauh lebih banyak dari khat ayat yang dipetik
dari al-Quran.

Dalam perjalanan pulang, Abang N bertanyakan pendapat saya tentang
al-Arqam. “Hebat!” kata saya. Sesungguhnya saya teruja. Dan dari cerita
mereka, saya yakin Ashaari bukanlah calang-calang orangnya. Tentu sahaja
dia orang yang cukup hebat. “Nak ikut tak?” tanya Abang N pula. Saya hanya
mendiamkan diri. “Ada apa-apa soalan nak tanya?” tanyanya lagi melihat saya
terus mendiamkan diri.

“Kenapa mereka bersolat berjemaah dalam rumah bang?” tanya saya. “Oh… Untuk
merapatkan silaturrahim sesama ahli.” Saya mengangguk-anggukkan kepala.
“Oh… Sesama ahli je? Dengan penduduk kampung?” tanya saya pula. Abang N
memalingkan mukanya yang masam ke luar tingkap bas yang terbuka. Soalan
saya tidak bejawab. Malah beberapa hari kemudian pun dia masih enggan
bertegur sapa dengan saya.

Setahun kemudian, ketika saya tahun pertama di UTM, saya dapat berita
gerakan al-Arqam diharamkan. Saya agak terkejut. Ramai di kalangan kami
yang berpendapat pergerakan al-Arqam diharamkan kerana kelancangan Ashaari
yang berkata mahu bertanding di dalam pilihanraya menentang Perdana Menteri
ketika itu, Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohammed. Kesesatan al-Arqam hanyalah
sebagai satu alasan untuk memusnahkan mereka.

Ashaari didakwa membuat pengakuan mampu bertemu Nabi saw secara sedar.
Ashaari juga didakwa membuat pengakuan bahawa malaikat akan datang bertemu
dengannya untuk bercerita tentang ajal maut pengikutnya. Saya yakin Ashaari
tidak pernah berkata begitu, Saya yakin itu semua hanyalah fitnah
terhadapnya. Saya harap, di lintas langsung di tv nanti Ashaari akan
membuat penafian.

Sayang sekali apa yang berlaku adalah di sebaliknya. Bagaikan orang bodoh,
Ashaari telah mengaku kesemua tuduhan yang dilemparkan. Hati saya remuk.
Mengapa boleh seorang yang saya lihat sebagai hebat boleh membuat
dakwaan-dakwaan yang bodoh dan songsang seperti itu? Mulai hari itu, saya
meletakkan Ashaari sebagai seorang manusia yang langsung tidak boleh
dipercayai…

Apabila saya menyertai sebuah grup beberapa tahun dahulu, ada beberapa
manusia cuba menanamkan Ashaarisme dalam grup tersebut. Tetapi kali ini,
mereka tampil dengan nama Rufaqa. Setiap posting yang mereka hantar selalu
saya jawab dengan komentar yang sinis dan menyakitkan hati mereka. Hingga
satu peringkat saya telah menerima satu emel penuh dengan caci dan maki
dari anggota mereka.

Benar. Ahli Rufaqa telah memuliakan Ashaari lebih dari Nabi saw sendiri.
Bahkan ketika media Denmark menghina Nabi saw, mereka duduk diam. Tidak
seperti ketika Ashaari dihina. Bagi mereka, Ashaari adalah orang yang
menolong mereka di akhirat kelak. Bukan amalan yang mereka amalkan. Bagi
mereka, Ashaari mempunyai keupayaan untuk memberikan syafaat sama seperti
keupayaan Baginda Nabi Muhammad saw.

Di tempat saya bekerja hari ini juga terdapat dua orang pengamal
Ashaarisme. Kedua-dua manusia ini, sanggup memutuskan persahabatan jika ada
yang berani mengutuk abuya mereka. Malah mereka sanggup berhabis ratusan
malah ribuan ringgit semata-mata untuk bertemu Ashaari (Ashaari tidak mahu
berjumpa dengan semua orang. Hanya orang tertentu sahaja, termasuk mereka
yang telah membayar sekian banyak yuran pernyertaan).

Ashaari telah terbukti seorang penipu. Dia telah secara terang mengaku
menipu orang ramai apabila mendakwa mampu bertemu Baginda Rasulullah saw
secara sedar. Tetapi ada yang mengatakan bahawa dia telah dipaksa. Baiklah,
tetapi dia tetap menipu apabila mengaku mengucapkan sesuatu yang tidak dia
ucapkan. Apakah layak seorang lelaki yang tewas kepada paksaan untuk
menjadi pemimpin.

Yang memelikkan saya, mengapakah setelah jelas status penipuannya, dia
masih mampu menarik kepercayaan umum? Soalan yang mudah. Semuanya kerana
lemahnya sistem pendidikan kita yang secara terang, jelas dan nyata menolak
pendidikan agama dan aqidah sebagai teras pendidikan asas. Dalam sibuk
mengajar anak-anak kita ilmu sains dan Bahasa Inggeris, sang pemerintah
terlupa untuk memberikan penekanan terhadap pendidikan agama.

Dan inilah natijahnya. Sehinggakan seorang yang melafazkan sesuatu yang
mustahil pun dipercayai bulat-bulat. Lebih menyedihkan lagi, golongan ini
telah bertaqlid buta. Berikanlah penerangan sehebat mana sekalipun, mereka
tidak akan celik dan tidak akan berpaling dari ajaran Ashaarisme. Mungkin
selepas ini jika Ashaari mengaku sebagai anak Tuhan pun mereka akan percaya
dengan sepenuhnya.

Saya tahu, jika ada pengikut Rufaqa yang terbaca artikel ini pasti akan
melenting. Tetapi lihatlah. Saya memang bukan seorang yang alim tetapi
apabila mufti dan ulama telah mengharamkan pergerakan ini, apakah jalan
sebenar yang sepatutnya anda semua pilih? Sesungguhnya, tidak ada pemimpin
lebih agung melebihi Nabi Muhammad saw. Apa sahaja yang melebihi Baginda,
maka terang dan nyata ianya suatu dusta.

Al-Arqam, Rufaqa dan Ashaari adalah satu dari permainan syaitan untuk
menarik manusia jauh dari kebenaran Illahi. Dengan dakwaan yang dibuat,
tidak banyak bezanya antara Ashaari dan Ayah Pin.

Wahai pengikut Rufaqa sekalian. Ayuhlah! Kembali ke jalan kebenran…..

3 comments:

Unknown said...

test

Anonymous said...

anda berkata demikian kerana anda tidak mempunyai ilmu tentangnya.
Janganlah berkata sesuatu yang kamu tidak mempunyai ilmu tentangnya, kerana ada peringatan Allah seperti dalam Al-Isra:36.

Maka hendaklah kamu bertanya kepada orang yang tahu jika kamu tidak tahu. Seperti yang dianjurkan Tuhan dalam An-Nahl:43.

Rujuk http://mindaglobal.forumsplace.com

Anonymous said...

Bila seorang Yahudi melihat Saidina Ali asyik dengan solat lalu dia menegur.”mengapa awak habiskan masa dengan Tuhan awak. apa kata jika Allah itu tidak ada.bukankah rugi dan sia-sia saja ibadat anda”. Jawab Saidina Ali”kalau Allah tiada aku tak rugi apa-apa dan awak juga tidak untung, tapi seandainya Allah ada..saya tetap untung tetapi awak yang rugi”.. begitulah halnya dengan asaari..seandainya dia bukan Pemuda Bani Tamim, dia tidak rugi dan kita juga tidak untung apa-apa dengan menghinanya..apakata seandainya dia memang Pemuda Bani Tamim..fikirkanlah sendiri

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.