09 December 2006

Kelahiran Anak Kedua


21 November yang lepas saya kembali ke darat selepas bertugas selama 14
hari di tengah lautan. Saya tiba di Johor Bahru kira-kira jam 8 malam.
Dijadualkan untuk menghadiri satu mesyuarat jawatankuasa kerja kesatuan
pada hari Khamis, maka pada malam keesokan harinya saya berangkat pula ke
Kuala Lumpur. Pada rancangannya, saya akan ke Tanjung Karang selesai
mesyuarat untuk mengambil kereta saya yang baru siap selepas kemalangan.

Disebabkan saya mahu ke Tanjung Karang, maka isteri saya mahu menyertai
saya kerana baginya inilah peluang untuk dia pulang ke kampung sempena cuti
sekolah. Lagipun, isteri saya sedang sarat dan dijangka melahirkan anak
kedua kami pada 20 Disember nanti. Saya hanya bersetuju kerana pada fikiran
saya tidak ada bahaya yang boleh berlaku walaupun tidak digalakkan oleh
doktor untuk berjalan jauh dalam keadaan sarat sebegitu.

Keesokan paginya (Khamis, 23 November), kami tiba di Kelang dengan menaiki
bas ekspress. Mengikut rancangan kami, isteri dan anak saya akan ke rumah
kakak ipar saya di Teluk Panglima Garang dan menunggu saya di sana sebelum
kami bersama bergerak ke kampung di Tanjung Karang. Selepas mendapatkan
teksi untuk membawa anak dan isteri saya ke Tanjung Karang, saya bergegas
mendapatkan bas ke Kuala Lumpur.

Mesyuarat pada hari itu agak panas kerana membabitkan pelan yang memberi
kesan kepada keseluruhan golongan pekerja selain sedikit briefing berkenaan
kejadian helikopter terhempas tempohari (insyaAllah akan saya ceritakan
dalam artikel berasingan). Oleh kerana panasnya isu dan banyaknya perkara
yang diperbincangkan, mesyuarat gagal ditamatkan sebelum jam 5 petang.

Melihat waktu sudah hampir pukul 6, saya meninggalkan mesyuarat sebelum
ianya tamat kerana tidak mahu sampai ke rumah kakak ipar saya terlalu
lewat. Dan malam itu saya tiba di rumah kakak ipar saya sekitar jam 9
malam. Naqibah masih belum tidur. Kami menukar rancangan untuk pulang ke
kampung pada keesokan harinya memandangkan hari telah larut malam dan
kesukaran untuk mendapatkan kenderaan untuk ke rumah mertua saya.

Pada pagi Jumaat (24 November), kami bergerak ke kampung dengan menaiki
teksi. Waktu kami tiba, imam masih belum memulakan khutbahnya. Lalu saya
bergegas ke masjid dan Alhamdulillah, sempat menunaikan solat Jumaat tanpa
meninggalkan khutbah. Pulang dari masjid, isteri saya mengadu kesakitan
pada tempat peranakannya dan ada kesan darah. “Mungkin sebab letih jalan
jauh agaknya” tutur isteri saya cuba menenangkan saya.

Kebetulan, kereta saya pula tidak dapat dikeluarkan dengan segera.
Kerja-kerja baik pulih telah beres hanya kelulusan dari pihak insurans yang
belum selesai. Akhirnya, pada petang itu pihak bengkel membenarkan saya
mengambil kereta dan memberitahu bahawa saya perlu datang lagi ke bengkel
itu untuk menandatangani dokumen pelepasan dari insurans. Jadi pada malam
itu juga kami berangkat ke Johor Bahru.

Dalam pada itu, keadaan isteri saya tetap dipantau. Katanya, kesan darah
sudah mula berkurangan tetapi pergerakan bayi di dalam perut juga menjadi
semakin perlahan. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk berjumpa dengan
doktor pada pagi keesokan harinya (Ahad, 26 November) bagi mendapatkan
pengesahan dan mendapatkan nasihat apa yang terbaik harus kami lakukan.

Setelah menceritakan apa yang berlaku kepada Dr. Noraini, beliau segera
melakukan imbasan pada perut isteri saya. “Bayi normal. Berat dan besarnya
juga normal.” kata doktor membuatkan saya sedikit lega. Kemudian saya
katakan kepada doktor bahawa semenjak pagi bayi kami sudah tidak bergerak
lagi. Dr. Noraini berfikir sekejap sebelum berkata “Masuk wadlah. Nampak
normal tapi kita tak tahu keadaan dia di dalam tu”.

Waktu itu baru jam 1 tengahari. Isteri saya dimasukkan ke dalam satu bilik
yang saya tidak tahu apa namanya. Di situ, perut isteri saya dililit dengan
sejenis tali yang lebar yang kemudiannya dihubungkan kepada satu mesin yang
mencetak graf yang juga saya tidak tahu apa maknanya. Jururawat yang
bertugas memerhatikan graf tersebut kemudian berkata “Eh! Ada sakit ni…”
membuatkan saya bertambah keliru.

Ketika itu Naqibah ada bersama saya. Saya bertanya kepada jururawat yang
bertugas tentang keadaan isteri saya dan dia menasihatkan saya untuk pulang
dahulu untuk menghantar Naqibah dan berjanji akan menelefon saya jika
ada-apa berlaku. Saya pulang dengan keadaan yang bercampur. Gembira kerana
jika isteri saya bersalin hari itu, saya ada bersamanya. Tetapi juga risau
kerana anak saya masih belum cukup bulan dalam kandungan.

Sebelum pulang isteri saya sempat bersalam dan memohon ampun terhadap
apa-apa kesalahan yang pernah dilakukannya. Saya tersenyum sambil mengecup
dahinya. Bagi saya, tidak ada dosa pada diri isteri saya yang perlu saya
maafkan. Tetapi sebagai suami, adalah penting untuk kita menyatakan redho
terhadap isteri terutamanya dalam waktu kritikal sebegini kerana
macam-macam yang boleh terjadi.

Petang itu, selepas Asar saya segera ke hospital semula. Isteri saya telah
ditempatkan ke bilik bersalin. Sewaktu saya menjengah, saya lihat isteri
saya sudah ditukarkan pakaiannya. Saya melihat dahi isteri saya berkerut
manahan sakit. Sesekali dia menekup mulut dan hidungnya dengan alat bantuan
pernafasan yang saya tidak tahu apa namanya tetapi dikatakan boleh
mengurangkan kesakitan yang dialami.

Pada tangan isteri saya tercucuk satu tiub yang terdapat air mengalir di
dalamnya. “Oh… Inilah yang dinamakan induce” bisik hati saya. Sebelum ini,
saya agak induce itu memasukkan air ke dalam kemaluan. Rupanya pada tangan.
Saya ketawakan diri sendiri. Sesekali saya lihat jururawat bertugas
melaraskan kadar titisan seminit apabila melihat erangan isteri saya. Untuk
mengurangkan sakit, jelasnya tanpa dipinta.

Baru saya teringat. Rupanya isteri saya masih belum menjamah makan
tengahari. Allah… Kasihannya. Macam mana ni? Takkanlah saya boleh
suapkannya makanan dalam waktu begini? Risau saya. Sebentar lagi isteri
saya perlu menggunakan sekuat tenaganya untuk menolak bayi yang di dalam
perutnya keluar. Dengan tidak makan, saya risau sekiranya ianya bakal
menjejaskan keselamatan isteri saya.

Sebentar kemudian Dr. Noraini datang melawat. “Lagi lebih kurang 3 jam”
katanya kepada saya selepas memeriksa keadaan isteri saya. Waktu itu hampir
jam 5 petang. Dr. Noraini kemudiannya bercakap-cakap sebentar dengan
jururawat sebelum meninggalkan bilik tersebut. Saya masih di sisi isteri
saya membelai rambutnya sambil menyebut-nyebut kalimah Allah untuk dia
menyebutnya bersama.

Jururawat sekali lagi mengurangkan kadar titisan air yang masuk ke tangan
isteri saya apabila melihat keadaan isteri saya yang bertambah sakitnya.
Seketika kemudian telefon berbunyi. Apa yang saya dengar, saya agak, Dr.
Noraini yang menelefon dan bertanya tentang keadaan isteri saya. Sebentar
kemudian saya dengar jururawat berkata, “Doktor baliklah dulu. Nanti
apa-apa saya call doktor.”

Lebih kurang jam 5.40 petang, kesakitan yang isteri saya alami menjadi
semakin kuat. Jururawat bertugas segera mamanggil Dr. Noraini setelah
memeriksa keadaan isteri saya. Kurang 5 minit kemudian doktor pun tiba.
“Saya ada kat klinik. Tak sedap hati nak balik” terang Dr. Noraini apabila
jururawat tersebut terkejut melihat kehadiran doktor dalam masa yang begitu
singkat.

Dalam hati saya begitu memuji komitmen yang ditunjukkan oleh Dr. Noraini.
Iyalah, beliau boleh terus pulang jika mahu. Tetapi, mungkin naluri
kewanitaan yang ada padanya, beliau sanggup menunggu sekejap kerana ‘tidak
sedap hati’. Dan Alhamdulillah, nalurinya tepat kerana tidak lama kemudian,
tanda-tanda untuk isteri saya melahirkan semakin kuat. “Ayah, cepat
sediakan kamera ayah” ucap Dr. Noraini kepada saya.

Saya memang tidak memiliki kamera video. Apa yang ada hanyalah telefon
bimbit dengan kemampuan perakam video yang baru dibeli pada malam
sebelumnya. Itu sajalah yang saya keluarkan bagi merakam detik-detik
bersejarah itu. Doktor dan jururawat mula sibuk dengan tugas mereka. Saya
juga turut sibuk. Sebelah tangan memang kamera (telefon) manakala sebelah
lagi terus mengusap-usap kepala isteri saya.

Sebentar kemudian, saya melihat kepala anak saya mulai keluar. Perlahan,
perlahan dan kemudiannya, tepat jam 5.52 petang, seluruh badannya
‘terpancut’ keluar. “Allahu Akbar! Ucap Dr. Noraini menyambut anak saya
(inilah perkara yang amat-amat saya suka tentang Dr. Noraini. Ketika
kelahiran Naqibah dahulu, inilah juga ucapan yang difazkannya menjadikan
anak saya mendengar ayat Allahu Akbar sebelum sebarang perkataan lain
menjamah telinganya).

Anak saya tidak menangis. Saya jadi kaget. Jururawat yang ada segera
mengambilnya dari tangan doktor dan kemudian memasukkan satu tiub halus
pada hidung dan mulutnya. Setelah beberapa ketika barulah tangisan anak
saya kedengaran. Saya menarik nafas lega. Isteri saya juga kelegaan. Saya
mengiqamahkan anak saya sebelum jururawat meletakkan tanda pada tangannya
dan kemudian disuakan kepada ibunya.

Alhamdulillah si ibu dan anak selamat. Hanya, seperti kata doktor, ada
sedikit kerosakan pada uri (ada bahagian yang mengeras) yang menyebabkan
anak saya tidak bergerak. Lain-lain perkara adalah normal. Luka pada isteri
saya juga kecil. Saya benar-benar bersyukur ke hadhrat Ilahi yang
mengizinkan saya melihat anak kedua saya ini. Kemudian saya ke kereta untuk
mengambil kelengkapan isteri dan anak saya yang baru melihat dunia.

Sewaktu menyerahkan baju untuk anak saya, saya melihat dia diletakkan di
bawah lampu yang dipanggil warmer. “Anak encik normal cuma kami takut dia
kesejukan sebab tak cukup bulan” kata jururawat di dalam bilik itu. Saya
sempat melihat seorang bayi di dalam cermin kata. “Kenapa tu?” tanya saya
mengkepohkan diri saya. “Tak cukup bulan juga tu tapi tujuh bulan. Anak
encik bulan cukup tapi tak cukup minggu (36 minggu)” ujarnya. Ooo…

Dari bilik itu saya ke bilik bersalin melihat isteri saya. Setelah
dibersihkan, isteri saya diusung di atas sebuah katil ke wad. Saya mengekor
dari belakang. Dalam perjalanan, saya memuji isteri saya di hadapan
jururawat yang bertugas. Kata saya, isteri saya tidak makan tetapi cukup
kuat untuk meneran anak kami keluar. Kedua-dua jururawat yang mengusung
isteri saya tertawa mendengar kata-kata saya.

Tetapi sungguh. Jika tugas melahirkan anak ini diberikan kepada lelaki,
mungkin ramai yang tidak sanggup. Mungkin manusia sudah pupus kerana ramai
yang cuba melarikan diri dari tugas mulia ini. Tetapi apabila tugas ini
diberikan kepada perempuan yang selalu dianggap sebagai lemah, mereka mampu
melakukannya. Bukan sekali, bukan 2 kali bahkan ada yang hingga belasan
kali. Begitulah ‘lemahnya’ mereka.

Di wad, saya menyuapkan isteri saya makan. Saya agak tentunya dia kelaparan
tetapi kasihan kerana masih belum ada selera. Akhirnya saya tontonkan
kepada video yang saya rakam sebentar tadi. Sebenarnya, tujuan saya rakam
pun adalah untuk tontonannya. Bukan untuk orang lain. Di bibirnya terukir
senyuman. Saya tahu, di sebalik kesakitan dan kepayahan, wujud perasaan
kepuasan dan keseronokan melahirkan anak, pengikat kasih kami berdua.

Bayi comel seberat 2.7kg itu saya namakan Nurul Nazhurah Izzati yang
bermaksud, Cahaya Pemimpin Agung Kebanggaanku. Semoga Nazhurah akan menjadi
pemimpin agung yang akan memimpin umat di zamannya memperjuangkan agama
Allah pada jalan yang hakiki dan menentang segala kebatilan. Semoga nama
ini memberi kesan kepada keperibadiannya kelak. Amin ya Robbal ‘Alamin…

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan dan jutaan terima kasih
buat warga kerja Hospital Pakar Puteri yang memberikan komitmen terbaik
mereka dalam memastikan anak dan isteri saya selamat. Juga buat Dr. Noraini
yang begitu profesional tetapi amat peramah. Semoga kemuliaan hati dan
keikhlasan tugas anda sekalian dibalas oleh Allah dengan sebaik-baik
balasan di dunia dan si akhirah.

Saya tahu, kemungkinan besar mereka tidak membaca artikel ini mahupun
menjengah ke blog saya. Tidak mengapa. Yang penting Allah mengetahui betapa
ikhlasnya hati ini berterima kasih kepada mereka. Dan buat mereka yang
belum berkahwin atau masih merancang keluarga, jangan tunggu lagi.
Percayalah Allah datangkan setiap anak itu dengan rezeki masing-masing,
insyaAllah…..

7 comments:

Anonymous said...

Seronok baca cerita awak. Saya ucapkan syabas dan tahniah, tahniah, tahniah untuk anda sekeluarga. Alhamdulillah semua selamat.

Anonymous said...

saya pun..saya pun bakal melahirkan anak kedua.....semoga suami saya pun seperti awak.sudi menemani saya semasa bersalin......

semoga bahagia ke akhir hayat.....

Anonymous said...

assalamualaikum han,

tahniah... semoga Allah pelihara kita dan keturunan semua dari fitnah dunia...

lama tak tengok alih2 dah dapat anak lagi... alhamdullillah semuanya selamat...

loopie

Blogger said...

Assalamualaikum...

Ruzaihan,
Tahniah sebab dapat cahaya mata kedua.
Moga diberkati Allah SWT.

dapat perempuan lagi rupanya.

wassallam...

Anonymous said...

assalammuaLaikum,

tahniah dan semoga kehadiran puteri kedua menambahkan lagi keceriaan

Anonymous said...

tahniah..

sy bakal menjadik doktor suatu hari nanti..terharu membaca entry ini..pertama kali membaca entry seorg ayah menemani isterinya bersalin..

dkt hospital yg sy practice, suami tak dibenarkan masuk ke bilik bersalin..jd, tak dapatlah suami merasakan syahdunya bila anak dilahirkan isteri..

日月神教-向左使 said...

ssd固態硬碟 外接式硬碟 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 記憶體 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 美國置產須知 隨身碟 花蓮民宿

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.