13 April 2007

Warga Emas

Secara tiba-tiba, isu ‘anak derhaka’ menjadi topik utama di Dewan Rakyat. Ini sebenarnya raksi ahli-ahli parlimen lanjutan daripada pendedahan yang dibuat oleh akhbar Harian Metro pada 7 April lalu mengenai Pakcik Bakhtiar Ramli dan pasangannya yang dikatakan melarikan diri dan mendapatkan perlindungan di Pusat Jagaan Warga Emas akibat menerima layanan buruk oleh 7 (TUJUH) orang anak mereka.

Sesungguhnya berita mengenai warga emas yang dipersiakan oleh anak-anak mereka memang menyayat hati. Dan ini bukanlah kisah yang petama kali terjadi. Tetapi apa yang lebih menarik perhatian saya sebenarnya adalah reaksi orang kenamaan kita berkenaan kejadian ini. Mungkin sengaja ataupun secara kebetulan, Dewan Rakyat juga sedang membincangkan Rang Undang-Undang Pusat Jagaan (Pindaan) 2006.

Saya tidak pasti apa yang dibincangkan tetapi, yang menarik pada pandangan saya adalah beberapa pandangan yang dikeluarkan ahli-ahli parlimen. Paling menarik adalah pandangan dari ahli parlimen Setiu, Mohd Yusof Majid. (Ini berdasarkan pembacaan saya di Harian Metro. Jika sekiranya memang ada pandangan dari pihak pembangkang yang lebih menarik tetapi tidak disiarkan, maaf, saya tidak tahu).

Menurut Mohd Yusof, anak-anak berkemampuan yang menghantar ibu bapa mereka ke pusat jagaan agar dikenakan potongan gaji ke atas mereka manakala anak-anak yang menjaga ibu bapa mereka diberikan insentif seperti potongan cukai dan sebagainya. Tidak dapat tidak, saya amat bersetuju dengan pendapat itu. Terutama bahagian potongan gaji. Hanya, pemberian insentif perlu dinilai dengan lebih mendalam.

Sebenarnya, ketika pertama kali mendengar perkara ini dibahaskan di Dewan Rakyat dalam Buletin Utama siaran TV3 pada Rabu, 11 April tempohari sudah cukup mengundangkan perbahasan di kalangan ahli keluarga saya sendiri. Tambah lagi, dalam siaran tersebut, TV3 menjalankan bancian SMS membincangkan wajarkah anak yang menghantar ibu bapa mereka ke pusat jagaan dikenakan tindakan.

Sebagai warga emas, ibu saya dengan segera mengatakan persetujuannya. Tetapi tidak, bagi saya. Kerana, sekiranya mereka ini dihukum, maka akan terjadi peristiwa ibu bapa terbiar sehingga akhirnya ‘mati beragan’, sebagaimana gambar yang pernah tersebar di dalam internet tidak berapa lama dahulu. Jika tidak dihukum, sekurang-kurangnya, anak-anak mereka berani menghantar mereka ke pusat jagaan dan warga emas itu nanti tidaklah tersia.

Kemudian abang sulung saya pula bersuara. “Sepatutnya, anak yang hantar ibu bapanya ke pusat, kemudian tidak datang menziarah dan tidak menghantar belanja (sedangkan mereka mampu) yang perlu dihukum” katanya. Samalah seperti pendapat Ahli Parlimen Setiu itu tadi. Adakalanya, menghantar warga emas ini ke pusat jagaan lebih baik. Sekurang-kurangnya mereka boleh berkawan sesama mereka dan penjagaan juga akan lebih rapi.

Bukan apa, kerana saya pernah melihat di hadapan mata saya sendiri bagaimana seorang warga emas yang diherdik oleh cucunya. Manakala menantunya pula sering merungut itu dan ini. “Orang tua ni ada ‘bela’. Malam-malam memekak je terjerit-jerit. Bila nak mampus entah!” gerutu cucunya. “Orang tua, biasalah. Kita tua nanti tak tau lagi macam mana” jawab saya cuba mengingatkannya. “Tak. Orang tua ni lain. Dia ada belaan!”

Tetapi rungutan sebegini tidak kedengaran ketika ayahnya (anak kepada warga emas itu) ada di rumah. Malah ketika itu si warga emas dijaga dengan baik. Kalaulah dia cuba mengadu kepada anaknya, maka akan segera disangkal oleh menantu dan cucunya dengan mengatakan dia sudah nyanyuk. Keadaan ini benar-benar berlaku di hadapan mata saya. Setuju atau tidak, warga emas tadi lebih wajar tinggal di pusat jagaan dari rumah anaknya?

Maka kerana itu saya tidak dapat bersetuju dengan pendapat ahli parlimen Jerai, Datuk Badruddin Amiruldin yang mencadangkan Pusat Jagaan Warga Emas ini ditutup sahaja. “Biar anak-anak lebih bertanggung jawab”, katanya. Benar, kita boleh paksa anak-anak untuk menjaga orang tua mereka tetapi, dapatkah sesuatu kerja yang dilakukan dalam keterpaksaan diselesaikan dengan baik? Saya rasa anda tahu jawapannya.

Maka di sini, perkara yang menjadi pokoknya adalah pendidikan agama. Manusia yang berdiri atas pegangan aqidah yang sempurna akan menjadi manusia yang cukup berguna. Sama ada kepada orang tuanya, mahupun kepada negara. Dan manusia begini tidak mungkin akan mensia-siakan orang tua mereka. Jadi, mungkin sudah tiba masanya kerajaan merobah dasar pendidikan agar lebih menerapkan pendidikan Islam yang tulen, bukan Hadhari.

Dan bercakap tentang insentif, sebenarnya, sebagai seorang yang menjaga kedua ibu bapanya, perkara ini sepatutnya mendatangkan kegembiraan buat saya. Malah, suatu ketika dulu saya berasa sepatutnya di dalam Borang BE cukai pendapatan, ada rebet untuk orang yang menjaga ibu bapanya seperti mana rebet untuk orang yang menjaga anak mereka. Malah ayah saya juga bertanya mengapa kerajaan tidak mengadakan perkara seperti itu.

Memanglah nampaknya seperti elok. Tetapi saya rasa akan ada pihak yang cuba mengambil kesempatan nanti. Kerana inginkan rebet tersebut, maka si anak akan bawa ibu bapa mereka tinggal bersama. Tetapi kemudian, dihambakan seperti seorang pembantu rumah bahkan lebih teruk lagi kerana tidak dibayar gaji. Jadi si anak dua kali untung. Pertama dikenakan rebet, dan yang keduanya, tidak perlu mengupah pembantu rumah.

Adakalanya juga, ada orang tua yang lebih menyayangi seorang anak berbanding anak yang lain. Kadangkalanya, anak yang paling disayang yang enggan menjaga mereka hinggakan mereka terpaksa tinggal dengan anak yang dibenci. Tetapi ‘anak derhaka’ itu tetap menjadi anak kesayangan mereka. Ini juga biasa terjadi. Bimbang nanti, di hadapan penguasa, mereka mendakwa anak kesayangan mereka yang menjaga mereka. Maka yang mendapat potongan dalam cukai adalah si anak kesayangan walaupun ia mengabaikan mereka.

Soal menjaga ibu dan bapa ini adalah soal iman dan aqidah. Menghukum, mengutuk atau memberi malu kepada mereka yang mengabaikan orang tua mereka tidak akan membawa apa. Nabi Muhammad saw malah Allah swt sendiri mengutuk, menghina bahkan menjanjikan azab yang pedih untuk anak derhaka tetapi manusia tidak sedikitpun takut. Inikan pula hukuman dunia yang boleh dielak dengan ‘lidah yang lembut’?

Tingkatkan didikan agama di sekolah-sekolah kerajaan. InsyaAllah, bukan setakat masalah penjagaan warga emas, bahkan kebanyakan kebejatan sosial yang melanda negara kita ini juga akan dapat diselesaikan. Asalkan kerajaan sedia untuk tidak lagi mempolitikkan isu pendidikan agama seperti mengatakan sekolah agama tempat merikrut pengganas atau tempat penyebaran ideologi pembangkang. Kita sebenarnya mampu membentuk masyarakat yang lebih cemerlang jika kembali kepada Islam yang lebih tulen…

3 comments:

ummimuaz said...

alhamdulillah, muga blog saudara dapat dikongsi bersama oleh ramai warga muslim dan bukan muslim.

Anonymous said...

saya aokong 100%..siapala kita tanpa insan bernama ibu bapa...sedarlah sebelum terlambat

Anonymous said...

Saya setuju dengan segala pendapat yang dikemukakan..sama2lah kita menghargai jasa ayah dan bonda yang telah membesarkan kita selama ini..bersyukurlah sesiapa yang masih mempunyai ibu bapa..cintailah mereka sepenuh hati..

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.