21 July 2007

Bahasa Melayu Malaysia

Selain dari milis yahoogroups yang saya sertai sekarang, saya juga menerima
email dari alumni universiti tempat saya belajar dahulu. Tetapi saya tidak
berapa mengikuti perkembangan milis tersebut. Maklumlah, kebanyakan ahlinya
sudah berpangkat besar. Gaya hidup sudah jauh berbeza dengan saya. Jadi
gaya pertuturan kami juga berbeza. Hanya sesekali sahaja saya membuka email
dari milis tersebut, bergantung kepada subjeknya.

Entah bagaimana, pada suatu hari saya terbuka satu email yang kebetulan
bercerita tentang masalah bahasa. Saya tidak tahu di mana puncanya. Yang
saya tahu, seorang daripada ahli menyatakan pendapatnya untuk pihak
universiti melakukan sesuatu kerana didapati, kebanyakan lulusan universiti
itu tidak mahir berbahasa Inggeris. Katanya, ketika suaminya menemuduga
lulusan universiti tersebut, masalah ini begitu jelas sekali.

Saya jadi berang. Lalu saya menjawab email tersebut dengan berkata, mengapa
mesti sessi temuduga dijalankan dalam Bahasa Inggeris? Mengapa tidak
dijalankan dalam Bahasa Melayu? Bukankah ini Persekutuan Tanah Melayu yang
kemudian sengaja dihilangkan perkataan Melayunya oleh Allahyarham Tunku
Abdul Rahman dengan menamanakannya sebagai Malaysia. Di manakah letaknya
Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan?

Kebetulan juga, tidak lama selepas itu timbul isu matapelajaran Bahasa
Melayu ditukarkan kepada Bahasa Malaysia. Kononnya, sudah lama ianya
dipanggil sebegitu dan hanya ketika Dato' Seri Anwar Ibrahim menjadi
Menteri Pelajaran barulah ia ditukar menjadi Bahasa Melayu. Tindakan yang
sia-soa, bagi saya. Ianya hanya helah politik untuk menonjolkan
Anwar seorang perkauman Melayu kepada bangsa asing di negara ini.

Dan seperti biasa, pihak kaki-kaki bodek di media segeralah mengadakan
temubual bersama beberapa penonton yang dijumpai di tepi-tepi jalan. Dan
seperti biasa juga, kesemua mereka akan bersetuju dengan tindakan kerajaan.
"Bagus! Ia menghasilkan perasaan pemilikan bersama oleh semua bangsa
terhadap Bahasa Malaysia," jawab seorang penonton berbangsa Cina dengan
pelatnya.

Pemilikan bersama? Saya mencemik… Bahasa Melayu atau kini Bahasa Malaysia
tidak pernah dimiliki secara bersama oleh mana-mana bangsa di Malaysia ini
kecuali bangsa Melayu. Dan tambah memilukan lagi apabila kini orang Melayu
sendiri mula menolak kepentingan Bahasa Malaysia sehinggakan di rumah pun,
bercakap dengan anak-anak menggunakan Bahasa Inggeris. Jadi Bahasa Malaysia
ini milik siapa?

Cuba hitung, berapa ramai menteri yang mahu bertutur dalam Bahasa Malaysia
apabila ditemubual? Itu belum kira artis, yang asalnya SRP pun cukup-cukup
makan. Masalahnya, Bahasa Inggeris telah dianggap sebagai satu 'gaya hidup
mewah'. Orang kaya, orang penting, orang terpelajar, mesti pandai bertutur
Bahasa Inggeris. Jika tidak, tarafnya sama macam orang-orang kampung
kalaupun bukan hulu dan solok!

Saya selalu terkenangkan sewaktu saya masih kecil. Saya akui. Ketika itu
saya terlalu dangkal dengan Bahasa Inggeris. Pernah satu ketika saya
diketawakan kerana tidak tahu apa makna dragon dalam Bahasa Malaysia. Malah
pernah, ketika di MRSM, teman-teman saya menurunkan notis yang saya tampal
kerana ayatnya terlalu hancur (dalam Bahasa Inggeris). "Memalukan maktab
je" ujar teman saya sambil menurunkannya.

Tetapi itu semua tidak menjatuhkan semangat saya untuk terus belajar. Dan
Alhamdulillah, hari ini walaupun penggunaan Bahasa Inggeris saya tidak
sehebat mana, saya boleh bertutur dengan lancar. Malah dalam keadaan kerja
saya sekarang, saya banyak berhubungan dengan orang luar. Dan nampaknya
mereka tidak ada masalah untuk memahami pertuturan saya. Malah kebanyakan
surat mohon dan berhenti kerja teman-teman saya, saya yang menulisnya.

Tetapi untuk sampai ke tahap ini, saya tidak pernah mengorbankan penggunaan
Bahasa Malaysia. Di rumah, saya tidak pernah menggunakan Bahasa Inggeris.
Begitu juga dengan teman-teman. Malah ada kalanya, dengan jurutera Melayu
yang terlalu gila hendak bercakap dalam Bahasa Inggeris pun, saya hentam
jawab soalannya dalam Bahasa Malaysia. Sungguhpun begitu, saya masih dapat
menguasai bahasa asing ini.

Apa yang cuba saya bawakan di sini ialah, perlukah kita korbankan bahasa
kebangsaan kita demi untuk mengusai bahasa penjajah ini? Perlukah kita
menjadikan bahasa ini bahasa pengantar di sekolah mengatasi bahasa ibunda
kita yang kononnya termasuk dalam perlembagaan UMNO untuk
mempertahankannya? Perlukah kita berbicara dengan anak-anak kita di rumah
dengan bahasa ini demi masa depan mereka?

Saya tidak menafikan kepentingan Bahasa Inggeris terutama untuk mereka yang
bekerja di syarikat multinasional. Tetapi pentingnya Bahasa Inggeris kerana
kita menganggap bahasa kita sendiri lemah dan rendah! Jikalau kita
sayangkan bahasa dan bangsa kita dan berkeras untuk mempertahankannya,
mungkin hari ini kesemua syarikat yang menjalankan urusniaga di Malaysia
akan menggunakan Bahasa Malaysia sepenuhnya.

Cuba buka kembali lipatan sejarah ketika Inggeris mula-mula bertapak di
Tanah Melayu dahulu. Apakah kedatangan Inggeris ke tempat kita kerana pada
ketika itu majoriti orang kita fasih berbahasa Inggeris? Tidak! Tukang
kebun, orang gaji, pemandu, semua tidak fasih berbahasa Inggeris. Tetapi
penjajah-penjajah ini belajar Bahasa Melayu demi kepentingan mereka, supaya
dapat berkomunikasi dengan orang Melayu.

Tetapi hari ini, segalanya sudah jadi terbalik. Mereka sudah tidak perlu
lagi berbahasa Malaysia kerana sudah tidak ramai orang Malaysia yang mahir
berututur dalam bahasa ini. Jangankan yang bukan Melayu, malahan orang
Melayu sendiri pun sudah mula lupa bahasa inbunda mereka. Mungkin di masa
depan, bertutur dalam Bahasa Kebangsaan akan menjadi satu aib yang besar
kepada penuturnya.

Tidak ada pemilikan bersama terhadap Bahasa Malaysia ini. Sepatutnya ia
dikekalkan dengan nama Bahasa Melayu. Bangsa-bangsa asing tetap dengan
bongkaknya akan mengaku mereka kurang fasih berbahasa Malaysia sedangkan di
sekolah dari darjah satu hingga ke tingkatan lima inilah bahasa
pengantarnya. Penukaran nama ini hanya menghilangkan satu lagi hak Melayu.
Yang penting, bahasa kebangsaan kita akan tetap dan terus terpinggir…

Kerajan perlu bersikap rasional. Janganlah hanya tahu berfikir bagaimana
hendak menang pilihanraya dan bagaimana hendak menjatuhkan imej dan
kredibiliti tokoh pembangkang. Acara pembangunan Melayu, kaum yang
membentuk negara ini pada asalnya sepatutnya menjadi agenda yang paling
utama. Kerana sifat tamak kuasa mereka, orang Melayu yang akhirnya kian
tersepit di bumi sendiri… Ah! Untungnya menjadi Melayu di Malaysia ini…..

1 comment:

Unknown said...

betul tu!! saya sokong! 100%
(tak tau caner bleh tersesat masuk blog ni...Allah punya kuasa)



saya pelajar tingkatan 5.
ada belajar sejarah pasal perlembagaan Tanah Melayu.
Memang termaktubkan bahsa kebangsaan BAHASA MELAYU

kenapa mesti tukar??
sebagai orang melayu, saya rasa amat sensitif! mana boleh jadi bahasa MALAYSIA.

cikgu saya kata, dari nama MALAYSIA tu pun sebenarnya da bawak maksud lain..
MALAY merujuk kepada melayu
SIA bermaksud mati dlm bahasa cina.


secara tak sedar, sudah lama org cina nak Melayu ni mati..
tapi kenapa ramai tak sedar2 lagi?


hanya doa jer yg boleh kita panjatkan..
sbb bila2 masa, negara kita boleh dijajah oleh bangsa BUKAN ISLAM.
ini sangat bahaya kepada masyarakat islam sejagat.

mohon semua org melayu kita bersatu

Bersatulah demi agama
Bersatulan demi bangsa
Bersatulah demi tanah yg berdaulat
demi tanah air yg tercinta ni!!

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.