02 May 2007

Alhamdulillah...

Alhamdulillah... Akhirnya saya bebas dari belenggu kesakitan. Setelah 2
hari terlantar di atas katil platform, kemudian dihantar pulang untuk
mendapatkan rawatan di Klinik Rantau Petronas, Kerteh, akhirnya saya pulih
seperti sediakala secara rasminya, semalam. Alhamdulillah... Tubuh saya
berasa sangat bertenaga. Malah rasanya lebih bertenaga dari sebelumnya.
Hanya suara yang masih lagi serak-serak berkahak.

Tetapi sebelum itu, ketika terlantar, saya benar-benar tidak berdaya.
Hendak makan pun tidak larat rasanya. Tidur pun tidak mampu lena. Rasanya
sudah terlalu lama saya tidur. Entah berapa kali bertukar mimpi. Namun
ketika tersedar dan melihat jam, tidak sampai dua jam sebenarnya saya
terlelap. Makanan juga menjadi begitu pahit. Tekak terasa begitu payah
hendak menelan. Semangkuk bubur nasi rasanya bagaikan selautan hempedu.

Begitu hebatnya kuasa Allah. Makanan yang selama ini saya anggap telah
mengenyangkan saya, lauk-pauk yang selama ini saya rasakan yang 'menggamit'
nafsu makan saya, akhirnya menjadi sebaliknya. Tekak saya menjadi mual
apabila disuapkan dengan lauk-pauk yang kononnya menyelerakan itu. Begitu
juga perut, menendang-nendang makanan yang jatuh ke dalamnya. Pendek kata,
serba tidak kena.

Ternyata, bukan makanan yang menaikkan selera, dan bukan juga makanan yang
mengenyangkan kita. Semuanya atas izin Allah. Lihatlah pada diri saya,
Allah hanya mengubah sedikit situasi. Kerosakan sistem rasa pada lidah dan
ketidak stabilan dalam otak yang mengganggu proses penghadaman saya. Terus
segala-galanya menjadi huru-hara dan tunggang-langgang. Sesungguhnya Allah
Maha Hebat...

Setelah demam saya kebah, timbul pula masalah yang baru. Ada kesan merah
pada mata putih sebelah kanan saya. Yang peliknya, hanya separuh ke bawah.
Bukan keseluruhan mata. Sehinggakan doktor juga menjadi pelik kerana
menurutnya, jika sakit mata, keseluruhan mata sepatutnya menjadi merah.
Akhirnya saya dirujuk ke pakar dan Alhamdulillah, saya disahkan sihat. Itu
hanyalah kesan akibat serangan virus ketika saya demam panas tempohari.

Ugh... Teringat lagi ketika demam. Pada pagi 27hb, saya dapatkan
pemeriksaan dari medik di pelantar. 39 darjah, katanya. Bagi saya, 39
darjah masih tahap yang rendah. Walaupun menurut medik ia sudah cukup
tinggi. Setelah mengambil segala ubat yang perlu, saya beredar ke bilik
tidur. Petang itu, saya bangun untuk bekerja seperti biasa tetapi tubuh
saya terhuyung-hayang. Lalu sekali lagi saya pergi berjumpa medik untuk
pemeriksaan.

Kali ini agak terkejut melihat bacaan pada termometernya. "41.7 degree ka?
Ini macam banyak tinggi. Tomorrow I'll send you to town!" katanya. Saya
hanya diam. Tidak banyak reaksi yang boleh saya berikan dalam keadaan
seperti itu. Kemudian saya cuba turun ke galley untuk mengalas perut tetapi
tetap terhuyung-hayang. Segera dua orang teman saya datang membantu dan
memapah saya tanpa perlu saya suruh atau minta. Alhamdulillah...

Tetapi saya berasakan cukup seronok dengan demam panas yang saya alami kali
ini. Entah mengapa, saya rasa ianya bagaikan satu kehidupan yang baru.
Selama terlantar, saya terasa diri saya seperti mati. Tidak tahu apa yang
berlaku di luar bilik. Bahkan setelah sampai ke darat pun, saya hanya
berkurung di dalam Guest House (rumah ala hotel lima bintang milik syarikat
yang disediakan secara percuma untuk pekerja yang memerlukan).

Tiba-tiba apabila saya sihat semalam, dapat pula ke Kuantan untuk
mendapatkan pemeriksaan pakar mata di Alor Akar, saya jadi seperti Sleeping
Beauty yang baru terjaga sesudah tidur beberapa tahun. Perjalanan pula
ditemani seorang pemandu teksi yang saya sudah biasa dengannya. Tambahan
pula si pemandu seorang yang cukup peramah, saya rasakan perjalanan ke
Kuantan kelmarin seperti sedang makan angin.

Ketika ini juga saya dapat melihat nilai kasih sayang teman-teman
sekeliling. Alhamdulillah... Ramai yang membantu ketika saya dalam keadaan
tidak larat. Ada yang memimpin dan memapah saya, ada yang membawa saya ke
bilik, ada yang menjengah setiap beberapa jam memastikan saya selesa, ada
yang tukang selimutkan, ada yang siap hantarkan makanan dan pelbagai
pertolongan yang saya terima. Alhamdulillah...

Jadi, walaupun saya jauh dari rumah, saya tidak berasa 'terkapai-kapai'
keseorang di sini. Mungkin jika di rumah keadaan lebih sempurna dengan ada
yang tukang 'tuam' (lapkan tubuh dengan air sejuk), picit kepala dan
sebagainya, tetapi dengan apa yang saya terima di sini, saya rasakan sudah
cukup bertuah. Jadi saya begitu gembira walaupun sakit. Ternyata, orang
Melayu kita masih tinggi nilai kasih sayang sesama mereka.

Keluarga saya tidak usah ceritalah. Jika saya sihatpun, sudah dapat saya
cinta ikhlas mereka, apatah lagi ketika saya sakit. Ayah segera telefon
saya sebaik terlihat gambar mata saya yang saya kirimkan kepada isteri saya
melalui telefon bimbit. Risau dia kalau-kalau ada yang tidak elok terjadi
kepada anaknya ini. Siapa kata lelaki (ayah) tidak pandai tunjukkan kasih
sayang? Cuma kita sahaja yang pendai tafsirkan kasih yang mereka pamerkan.

Namun, sebesar-besar nikmat yang saya perolehi selepas demam ini adalah
nilai kasih sayang Allah. Alhamdulillah, semasa demam ini saya berasa cukup
selesa di bawah payung kasihNya. Manakan tidak, di saat diri ini tidak
mampu melangkah mencari kedai makan, tidak sesaatpun perut ini berkeroncong
minta diisi. Hanya selepas tubuh kembali gagah, barulah kelaparan mula
menggigit dinding perut. Alhamdulillah...

Dan nikmat yang paling besar ialah apabila saya mula terasa keseronokan
yang tidak terkata ketika menunaikan solah. Entah, sukar untuk saya
gambarkan. Tetapi ianya suatu yang cukup menenangkan hati dan perasaan.
Alhamdulillah... Sebenarnya, ketika tubuh masih tidak larat, saya bersolat
dan kemudian berdoa, meminta Allah menebalkan lagi iman saya dan
membuangkan sifat malas beribadah dalam diri saya.

Mungkin doa orang sakit lebih mustajab, maka mungkin juga kerana itu doa
saya telah dimakbulkan. Kini rasanya saya tidak sabar menunggu waktu solat
yang mendatang. Apabila saya ceritakan kepada isteri saya, jawabnya,
"Mungkin ada sebab Allah jadikan abang sakit kuat,". Betul. Allah tak
pernah jadikan sesuatu itu sia-sia. Semuanya bersebab. Dan saya cukup
gembira, jika inilah sebabnya saya jatuh sakit. Alhamdulillah...

Akhirulqalam, saya tidak lupa ucapkan terima kasih kepada mereka yang sudi
menghantar email dan mendoakan saya agar segera pulih. Keprihatinan kalian
menyentuh hati ini. Semoga Allah membalas kebaikan anda dengan seribu kali
kabaikan. Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Segala puji
bagiMu Allah. Syukur, aku masih mampu mengucapkan segala puji buatMu.
Alhamdulillah...

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.