18 April 2007

Bahasa

Baru-baru ini, saya ada membantu isteri saya menanda kertas peperiksaan bagi matapelajaran matematik tahun satu. Seronok juga melihat jawapan mereka. Adakalanya, lain yang ditanya, lain pula yang dijawabnya. Iyalah… Pelajar tahun satu. Kena pula mereka yang dari kelas pemulihan… “Kelas pemulihan tu apa?” tanya saya kepada isteri. “Untuk murid-murid yang langsung tidak tahu asas membaca dan mengira…” katanya.

Dalam pada menanda, saya perhatikan juga pencapaian murid-murid Melayu. Benar. Tidak seperti yang sering diperkatakan, bukanlah semua pelajar Melayu itu lemah Matematik. Ramai juga yang memperolehi markah melebihi 90 peratus. Sama sahaja ramainya dengan murid bangsa asing. Cuma mungkin yang tertinggi hanya seorang murid Cina. Itupun hanya seorang. Yang lain, sama sahaja. Ada juga murid Cina yang mendapat markah rendah.

Lagipula murid bukan Melayu ada kelebihan lain. Matapelajaran ini diajar dalam Bahasa Inggeris. Sekarang Bahasa Inggeris sudah tidak ubah seperti bahasa ibunda mereka. Tetapi kasihan murid Melayu. Yang saya perhatikan, yang mendapat markah rendah kebanyakannya bukanlah kerana mereka tidak tahu mengira sebaliknya kerana mereka gagal memahami soalan. Inilah yang menjadi punca mengapa ramai yang gagal.

Contohnya, ada soalan yang berbunyi begini; “5 is ­­­_____ than 3" di mana ruang kosong sepatutnya diisi dengan perkataan ‘larger’. Tetapi ada juga murid Melayu yang meletakkan nombor ‘8’ di ruangan kosong kerana mereka tidak faham soalan apakah itu. Mereka sekadar mencampurkan jumlahnya. Bayangkan, jika ada soalan untuk nombor yang lebih besar seperti ‘8 + 7’ pun mereka masih boleh menjawab. Itu bukti bukan mereka tidak pandai mereka.

Tetapi tetap salah kerana tidak mengikut arahan. Kasihan murid-murid ini. Inilah yang membuatkan saya terfikir. Mengapakah sukar sangat mempelajari matematik di negara sendiri. Sepertinya belajar di luar negeri. Jika belajar di United Kingdom dan terpaksa mejawab kertas peperiksaan dalam Bahasa Inggeris, tidak mengapalah. Sudah memang itu negara Inggeris. Tetapi ini Tanah Melayu!

Jika bukan di Tanah Melayu sendiri Bahasa Melayu hendak di daulatkan, apakah kita fikir ia akan didaulatkan di Amerika Syarikat? Jangan harap! “Abang tak nak jadikan bahan penulisan di blog abang ke?” tanya isteri saya. “Kasihan murid kita bang…” sambungnya lagi. Ya, saya boleh menulis tentang ini. Tetapi setakat manakah hasilnya? Siapa sangat yang membacanya? Hishamuddin Hussein kenalkah blog “Diari Abu Naqibah’ ini?

Tetapi tidak mengapa. Mereka membacanya atau tidak, biarlah perkara ini ternukil di ruangan ini. Sekurang-kurangnya, apabila anak-anak saya membesar dan berkesempatan membaca tulisan ini, mereka tidak akan menyalahkan saya apabila menyedari bahawa di zaman mereka Bahasa Melayu hanya sekadar bahan pameran di muzium. Biarlah mereka tahu ayah mereka ada lakukan sesuatu walaupun usaha itu lebih kecil dari kuman.

Saya tidak sedikitpun menafikan kepentingan bertutur dalam Bahasa Inggeris ini. Malah sebagai seorang yang bekerja di syarikat multinasional, saya cukup arif pentingnya bahasa ini untuk masa depan kerjaya saya. Tetapi saya tidak pula terfikir bahasa ini perlu diutamakan sehingga tahap menghina perlembagaan sendiri dengan mengiktirafnya sebagai bahasa pendidikan dan meletakkan Bahasa Melayu di bawah telapak kaki! Tidak!

Bahasa Inggeris tidak sesukar mana. Saya lahir dalam sebuah keluarga yang langsung tidak pandai bertutur dalam bahasa penjajah ini. Malah saya ingat lagi pernah ditertawakan di sekolah kerana bahasa broken yang saya gunakan. Tetapi hasilnya, hari ini saya boleh menyiapkan laporan yang panjangnya bermuka-muka surat dalam Bahasa Inggeris. Malah boleh juga menulis surat permohonan perkerjaan dan resume dalam bahasa yang sama.

Alhamdulillah, tidak ada masalah. Jadi siapa kata kita perlu mengenepikan Bahasa Melayu untuk mempertingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris? Tidak! Sama sekali tidak! Dan menguasai Bahasa Inggeris tidak sekali-kali menjadi jaminan kita boleh menjadi negara yang maju. Tidak. Berapa banyak negara di Eropah yang rakyatnya tidak memahami Bahasa Inggeris dengan baik? Mundur sangatkah Perancis, Jerman dan yang lainnya itu?

Lebih membanggakan, negara seperti Jepun. Mereka bukan sahaja bangga dengan bahasa mereka bahkan mereka berusaha mengeksportnya sebagai bahan pendidikan di luar negara mereka. Di Universiti Teknologi Malaysia, ada kursus persediaan ke Jepun di mana para pelajar diajar Bahasa Jepun dari asas seperti di sekolah tadika. Dan syarikat-syarikat negara matahari terbit itu sanggup membiayai pelajar ini demi memperkembangkan bahasa mereka.

Jangan katakan pelabur tidak akan masuk ke negara kita jika kita tidak pandai berbahasa Inggeris. Cuba lihat di China. Berapa ramai sangat rakyat mereka yang mahir bertutur bahasa Inggeris berbanding negara kita? Dan setelah China membuka pasaran mereka, tahukah anda berapa banyak syarikat yang telah lari ke sana dari negara kita? Malah ada syarikat yang menghentikan plan pembangunan mereka di sini kerana hendak ke sana.

Yang penting bagi pelabur adalah keuntungan. Jika negara itu boleh memberikan keuntungan, mereka akan melabur. Meskipun itu bermakna mereka terpaksa belajar bahasa rasmi negara tersebut. Tetapi, jika negara itu dipenuhi dengan rasuah, jenayah yang tidak bersempadan dan sistem pentadbiran yang tidak teratur, biarpun Bahasa Inggeris adalah bahasa rasmi negara itu sekalipun, pelabur tetap tidak akan masuk. Percayalah.

Lihatlah di Filipina yang meletakkan Bahasa Inggeris sebagai yang tertinggi dalam hirarki bahasa mereka. Maju sangatkah negara ini? Begitu juga dengan India. Walaupun tidak diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan, bertutur dalam bahasa Inggeris adalah normal untuk mereka. Tetapi negara ini tetap gagal menarik pelabur asing kerana rasuah dan gejala politik yang berleluasa di sana. Apakah buktinya Bahasa Inggeris begitu penting di sini?

Pernah saya melawati lawan web syarikat tempat saya bekerja di Indonesia. Bukan laman web sebenarnya tetapi suatu perisian (software). Saya tukarkan pilihan negara dari Malaysia ke Indonesia. Dan saya dapati, perisian tersebut dalam Bahasa Indonesia. Kagum! Lihatlah jika kita bertegas mahu mendarjatkan bahasa kita. Perisianpun mereka sanggup tukarkan bahasanya. Apatah lagi perkara-perkara lain yang lebih mudah?

Pengajaran matapelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris sebenarnya adalah sebuah kegagalan yang nyata buat Kerajaan Malaysia amnya dan Kementerian Pelajaran khasnya. Ini diperkuatkan lagi dengan ujian Bahasa Inggeris yang diadakan baru-baru ini juga ke atas guru-guru matapelajaran terbabit di mana majoriti guru gagal dalam ujian tersebut. Lantas apakah tindakan kementerian?

Setelah dibuktikan gagal, kementerian sepatutnya menarik balik arahan ini tetapi sayang, kini guru Bahasa Inggeris pula yang dipaksa mengadakan ‘kelas tambahan’ untuk guru-guru Matematik dan Sains bagi menambahkan penguasaan Bahasa Inggeris mereka. Kalau dibayar elaun lebih masa tidak mengapalah juga. Ini… Hm…. Entah mengapa mereka sanggup berusaha keras untuk melangkah ke belakang, saya tidak tahu.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang berani mengaku kesilapan mereka. Dan jika Perdana Menteri dan para menteri kabinetnya mahu menjadi orang yang berjaya, hendaklah mereka berani mengaku kesilapan mereka menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar untuk matapelajaran terbabit. Tidak perlu diberi tempoh lagi dan tidak perlu dipelbagaikan usaha yang lain lagi.

Selain menutup kesilapan, ianya juga dapat ‘menghapuskan dosa mereka kepada orang Melayu’ merana menghina bahasa mereka. Saya tidak menganggap Bahasa Inggeris sebagai kelemahan orang Melayu sebaliknya hanya kelebihan bangsa asing. Ramai sebenarnya orang bukan Melayu yang gagal bertutur dalam bahasa ibunda mereka sendiri sebaliknya lebih mahir untuk berbahasa Inggeris.

Apakah kita hendak menjadi begitu? Hm… Tidak dinafikan ramai juga orang Melayu yang sudah bertutur Bahasa Inggeris dengan anak-anak mereka. Mungkin bagi mereka, ini untuk kebaikan masa depan anak-anak mereka. Supaya anak-anak mereka boleh mengambil peluang dalam pembangunan Malaysia akan datang. Tetapi, orang Melayu yang berdarah Melayu tidak akan rela kemuliaan bahasanya dihina sebegitu rupa…

Kemajuan? Ya… Kemajuan. Saya teringat satu tutur kata yang dikatakan oleh teman saya pernah dituturkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Kata beliau, “Biarlah bangunan setingkat tetapi kita punya dari bangunan 10 tingkat tetapi ‘mereka’ punya”. Sama ada benar atau tidak kata ini dituturkan oleh beliau, wallahu’alam. Tetapi kebenarannya memang jelas nyata. Untuk apa kemajuan jika bangsa kita tetap merempat dan kepentingan bangsa kita tetap tersingkir?

1 comment:

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan nukilan saudara..Saya juga ingin mengucapkan tahniah dengan usaha yg saudara lakukan demi mempertahankan kedaulatan bahasa kita. Marilah kita sama2 menggandakan usaha memartabatkan bahasa kita....

fidah..

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.