30 December 2005

Mualaf ingkar, salah siapa?

Alhamdulillah… Akhirnya selesai juga kes M. Moorthy atau Muhammad Abdullah. Akhirnya Mahkamah Tinggi Rayuan menerima pakai keputusan Mahkamah Tinggi Syariah berhubung status agama Allahyarham ketika meninggal. Dalam akhbar semalam, dipaparkan gambar majlis pengebumian jenazah Allahyarham yang turut dihadhiri oleh abangnya yang juga telah memeluk Islam 25 tahun lalu.

Terdapat banyak cerita yang diperkatakan mengenai Allahyarham dalam memutuskan keputusan ini. Paling menarik perhatian adalah kisah Allahyarham yang dikatakan gagal memenuhi tuntutan sebagai muslim dan juga perbuatannya yang mengikuti beberapa upacara mengikut agama hindu yang jelas bertentangan dengan syarak. Inilah yang menjadi asas balu Allahyarham dalam tuntutan di mahkamah.

Tidak dapat dipastikan sama ada dakwaan ini benar atau rekaan balu tersebut kerana di dalam akhbar Harian Metro semalam ada disebut tentang pengacara rancangan Panorama terbitan TV1 yang mengatakan Allahyarham pernah meminta beliau membelikannya buku tentang Islam dan telah biasa solat secara berbaring. Ini seolah2 menunjukkan Allahyarham adalah muslim yang sejati.

Tetapi bukan itu yang ingin saya sebutkan di sini. Sama ada beliau berjaya atau gagal sebagai muslim bukan kerja kita untuk menentukannya. Yang ingin saya tarik perhatian saudara2 sekalian ialah, bagaimana sekiranya perkara ini benar? Bagaimana jika benar2 wujud mualaf yang memeluk Islam tetapi terus2an mengamalkan perbuatan2 khurafat dan syirik mungkin akibat jahil atau sebab2 lain?

Apakah kita mampu berlepas tangan sambil menudingkan jari kepada badan2 dakwah dengan mengatakan bahawa mereka adalah orang yang digaji. Apakah kita bebas untuk melupakan tanggungjawab kita untuk ‘menyampaikan walaupun sepotong ayat’? Apakah mungkin kita katakan kepada Allah di padang mahsyar nanti bahawa kita bebas dari sebarang tanggungjawab seperti itu?

Golongan mualaf terlalu ramai di sekitar kita. Toleh sahaja kanan dan kiri, insyaAllah kita boleh berjumpa mereka. Tetapi berapa ramaikah golongan mualaf memeluk Islam hanya semata2 kerana jatuh cinta kepada Allah, Nabi Muhammad saw dan Islam itu sendiri tidak dapat dipastikan. Yang saya nampak, pada pandangan mata saya yang lemah ini, kebanyakan memeluk Islam kerana jatuh cinta kepada wanita Muslim.

Perkara ini sebenarnya tidak digalakkan oleh Baginda saw. Muslimah tidak digalakkan walaupun bukan diharamkan mengahwini lelaki2 kafir atau ahli kitab kerana bimbang bukan dia yang membetulkan lelaki tersebut sebaliknya dia yang akan terikut dengan amalan2 dan kebiasaan2 suaminya. Ini bukan benda asing. Terdapat banyak kes2 yang berlaku di sekeliling kita.

Dua tahun lepas, ketika sedang beratur untuk membuat MyKad, saya kebetulan disapa oleh seorang wanita. Dari penampilannya seperti seorang Cina namun setelah lama berbual, baru saya tahu dia seorang Melayu. Wanita ini begitu peramah hingga satu masa menunjukkan saya kad nikah dia dengan suaminya, seorang warga Singapura, seorang mualaf.

Akibat terlalu seronok berbual, terkeluar banyak kisah peribadinya kepada saya. Antaranya ialah dia dengan bangganya bercerita bagaimana dia dan suaminya membuat persiapan untuk menyambut Tahun Baru Cina (CNY). Menyambut perayaan CNY bukan satu masalah kerana ia adalah perayaan bangsa, bukan agama namun cara perayaan itu disambut yang menjadi masalah pada saya. Rasanya anda faham maksud saya.

Satu lagi kes ialah guru saya ketika bersekolah menengah yang akan memarahi anak muridnya yang memberi salam. Dia begitu benci kepada Islam dan memeluk Islam hanyalah semata2 atas nama perkahwinan. Dan banyak lagi kes2 lain yang akan membuat tulisan ini berjela2 panjangnya jika hendak disebut satu persatu. Persoalannya, apakah tanggungjawab kita menghadapi kes2 sebegini?

Benar, jika kita hendak menyalahkan pasangan mualaf terbabit memang patut pun. Saya sendiri merasa jijik melihat seorang artis yang berbangga akan berkahwin dengan pemuda Eropah dan mendakwa sedang mengajar tunangnya mengenai Islam sedangkan dia sendiri berpakaian seperti tidak cukup kain dan dengan bangganya menonjolkan buah dadanya yang mengkal.

Tetapi adakah dengan meletakkan kesalahan pada satu pihak saja sudah melunaskan tanggungjawab kita? Sama sekali tidak! Sebenarnya, apabila berlaku perkara sebegini, kesalahan terletak kepada semua pihak. Kepada seluruh ahli komuniti. Ini bukan kegagalan pasangan mualaf terbabit semata2. Bukan juga badan dakwah. Tetapi kesekalian kita. Kerana kita gagal menjadi muslim sejati.

Senario muslim minum arak, berzina, meninggalkan solat dan berbagai lagi perbuatan mungkar bukan perkara asing bagi kita bahkan telah menjadi benda biasa. Yang menjadi masalah ialah cara kita menangani perkara ini. Apabila kita menganggap perkara ini sebagai biasa, maka tidak ada langkah atau jalan penyelesaian yang kita ambil. Jika yang sedia muslim juga bermaksiat, bagaimanakah hendak membetulkan yang mualaf?

Inilah yang perlu kita beri perhatian. Seharusnya memperbetulkan diri sendiri menjadi agenda utama dalam hidup kita. Seharusnya kita berusaha keras untuk menjadi muslim sejati. Apabila kita mengutamakan amalan2 kebaikan, insyaAllah dengan sendirinya kita akan mengundang rasa kagum di dalam hati bukan sahaja mualaf, bahkan orang kafir terhadap muslim. Dengan izin Allah, mungkin mereka tertarik untuk mendalami Islam.

Jadi selapas ini, apa kata kita tudingkan jari kepada diri kita sendiri apabila terjadi perkara songsang sebegini. Tidak Allah menjadikan sesuatu perkara melainkan untuk kita berfikir. Kajadian kes Moorthy @ Muhammad ini adalah tanda Allah menyayangi kita dan memberi peluang untuk kita muhasabah diri kita sendiri. Jadi marilah kita gunakan peluang yang diberikan ini.

4 comments:

Anonymous said...

wow! panas artikel ni sehingga mengundang kemarahan seorang pensyarah nampaknya.

Anonymous said...

alamak ter anon la pulak!

Abu Naqibah said...

Terima kasih... Tapi... Siapa pensyarah yang marah tu?

Kak Za... Ter anon tu apa?

Anonymous said...

anon=ananymous. huhuhu. buat2 tanya ek?

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.