12 January 2007

Rayuan Seorang Pelajar

Semalam saya terima ‘sepucuk’ email dari seorang teman saya. Email yang ringkas. Nak minta tolong, katanya. Yang paling menarik, dia menyebut ‘saham akhirat’. Lalu segera saya meneliti isi kandungan emailnya. Oh… Rupanya bukan dia yang memerlukan pertolongan. Sebaliknya seorang kenalannya, seorang pelajar jurusan Undang-undang Keluarga Islam di Universiti Islamik Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Dilampirkan sekali adalah surat dari pelajar tersebut bersama dan salinan beberapa dokumen penting yang dikeluarkan oleh pihak universiti. Secara asasnya, saya fahami pelajar ini mengalami kesulitan kewangan bagi menjelaskan yuran pengajiannya di universiti tersebut. Jika dilihat nilainya memang memeningkan kepala. Mencecah juta! Mujurlah jutaan rupiah. Jika di dalam ringgit Malaysia, hanya RM5916.80.

Hanya? Hm… Mungkin bagi sesetengah orang jumlah RM5916.80 itu cukup kecil. Tidak sampai setengah bulan gaji. Tetapi untuk orang seperti saya, ianya satu jumlah yang cukup besar. Apatah lagi seorang pelajar yang tidak mempunyai pendapatan tetap seperti saudara kita ini. Pening juga kepala dibuatnya. Terbayang saya jika saya berada di tempatnya, entah bagaimana
ikhtiar saya untuk melunaskan jumlah tersebut.

Teringat saya di zaman kolej dahulu. Saya tidak memperolehi sebarang pinjaman apatah lagi biasiswa atas beberapa sebab. Maka yuran pendidikan saya dilunaskan dengan susah payah oleh ayah saya sendiri. Kami dahulu sering menggunakan istilah BBMB Scholarship yang bermaksud ‘Bapak Bayar, Mak Bayar’. Segala-galanya atas tanggungan ibu bapa sendiri. Sememangnya kehidupan ketika itu cukup perit.

Saya ingat lagi. Waktu sarapan saya ialah jam 11 pagi. Ketika itu kantin sudah mula hendak menyajikan lauk pauk untuk hidangan tengahari. Jadi saya ambil nasi lemak dan letakkan di atas pinggan sepenuh-penuhnya. Kemudian ditaburkan kuah dal di atasnya dan dimakan dengan penuh selera (disebabkan menanggung kelaparan dari sebelah malamnya). Minum hanya air kosong dan harga kesemuanya hanya 80 sen.

Sesekali saya makan di Pasar Keramat. Di sana ada sebuah ‘kedai kari’ yang makanannya murah. Nasi kosong, ayam goreng dengan kuah kari hanya RM2. Atau jika sudah bosan, ketika saya tinggal di rumah sewa, selalunya saya akan beli nasi kosong dan buat nasi goreng. Rencahnya? Minyak masak, lada ‘Boh’ dan garam. Sedapnya sehingga menjilat pinggan. Kalau ada rezeki lebih, dapatlah saya goreng telur untuk menambah selera.

Namun Alhamdulillah, walaupun saya hanya makan makanan seperti itu, saya masih hidup sihat sehingga ke hari ini. Mampu meneruskan pengajian sehingga tamat dan mampu menjana pendapatan melalui kerja yang saya lakukan sekarang. Dan Alhamdulillah, dengan asbab kerja saya inilah saya perolehi rezeki bagi menyara isteri, dua orang anak dan ibu serta ayah saya.

Kenangan itu kini saya rasakan cukup manis sekali. Tetapi sungguhpun manis, rasanya saya tidak sanggup untuk berdepan lagi dengan situasi begitu. Biarlah kenangan itu kekal sebagai kenangan. Namun jika ditakdirkan oleh Allah saya perlu melaluinya sekali lagi, saya mohon kekuatan dariNya agar iman saya tidak dibalikkan. Agar saya kekal beriman dan berserah diri
kepadaNya nanti.

Lalu saya bertanya kepada diri saya sendiri. Saya telah melalui kepayahan
begitu. Dan kini saya sendiri mengakui bahawa saya tidak lagi mahu menghadapi kesusahan seperti dulu. Apakah saya sanggup melihat orang lain mengalami kepayahan seperti itu juga? Rasanya tidak. Dan saya percaya ramai orang yang pernah mengalami kepayahan seperti saya atau mungkin lebih susah lagi, akan memberi jawapan yang sama.

Maka kerana itulah saya menulis artikel ini. Sebagai mewakili saudara kita ini yang membuat rayuan bagi melunaskan yuran pengajiannya. Mungkin ramai yang tidak mengenalinya. Tetapi kenal-mengenali tidak pernah dijadikan syarat untuk bantu-membantu. Bahkan membantu orang yang tidak dikenali adakalanya elok juga kerana maksud dan tujuan kita membantu adalah lebih jelas. Ikhlas dan semata-mata kerana Allah.

Saya tidak tahu berapa ramai yang membaca artikel-artikel atau yang melawat ke blog saya. Tetapi sekiranya setiap orang yang membaca artikel saya (sama ada di group atau di blog) memberikan sumbangan seberapa yang mampu, rasanya InsyaAllah beban yang ditanggung oleh saudar kita ini dapat diringankan, jika sekalipun tidak dapat diselesaikan terus. Sekurang-kurangnya, dapat juga mengurangkan pening kepalanya.

Saudara kita ini tidak mampu menjanjikan apa-apa kepada yang membantunya. Saya dan rakan saya tadi juga tidak akan menjanjikan apa-apa buat anda yang membantu. Tetapi Allah telah berjanji akan membalas setiap orang yang melakukan kebaikan dengan kebaikan yang berlipat kali ganda. Sesungguhnya balasan dari Allah itu lebih sempurna dan sesungguhnya, Allah adalah sebaik-baik pemberi balasan.

Menuntut ilmu adalah kerja atau usaha pada jalan Allah. Dan Allah amat menyintai mereka yang membantu orang yang keluar pada jalan Allah. Jadi marilah kita bantu pelajar ini dengan seberapa yang kita boleh dan seikhlas yang kita mampu. Semoga selepas tamat pengajiannya, saudara kita ini akan menggunakan ilmu yang diperolehi untuk tujuan kebaikan dan kemaslahatan sekalian ummah.

Berikut saya tuliskan beberapa maklumat yang saya kira dapat memberikan gambaran lebih jelas untuk pelajar ini.

Nama : Mohd.Serajudin Bin Mokhtar.
Nama Universiti : State Islamic University (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta.
Anggaran Perbelanjaan Pengajian 2007 : Rp12,102,240 (RM5916.80)
Akaun Bank : Bank Simpanan Nasional (BSN) # 08220-29-0000730-9
No Telefon : : +608174979270 (Indonesia) / 04-4646799 (Malaysia)

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan lampiran yang saya terima (mengandungi surat dari penama di atas, senarai lengkap yuran yang perlu dibayar dan surat dari dekan), sila kirimkan email kepada saya di ruzaihan.junit@exxonmobil.com (sebelum 16hb Januari 2007) atau abunaqibah@gmail.com (selepas 16hb Januari 2007). Segala bantuan didahulukan dengan ucapan terima kasih. Hanya Allah yang mampu membalas segala jasa baik anda…

No comments:

Diari Abu Naqibah telah mula beroperasi semenjak 28 Disember 2005.